Ja till Liv!

Strömquist, Liv

| 2011

Ja till liv! är en ABC-bok som ser ut som en LSD-karta. Från A till Ö diskuterar hon olika ämnen, allt från kristdemokratiska barn och nazisttjejer, till nördar och queerposörer i en skruvad skolbok, fylld med politisk satir, pedagogisk plakatpolitik och svaret på frågor som: Hur dog moderaterna ut? Varför är varje hallåa på TV4 förbunden att bli ihop med Niklas Strömstedt? Och vad tillför Robert Gustafsson till evolutionsteorin? Ja till Liv! innehåller flera av Liv Strömquists allra mest älskade serier, som aldrig tidigare varit utgivna i bokform, till exempel Kulturtanter, Tolv tröttsamma typer, Månadens manshora och Tjejkväll i tredje riket. Liv Strömquist följer äntligen upp sina tidigare succéalbum Hundra procent fett, Drift och Einsteins fru och den enormt rosade Prins Charles känsla. Ja till Liv! är en samling rasande analyser av en värld i brand som inte bara är lärorika utan...

Sandra Björn

2014-09-28

hjärtans liv

Carolina E

2013-11-14

Det enda ni behöver veta om den här boken det är att ni ska läsa den!

FranZone c”,)

2012-04-23

Skön ABC-bok med otrolig verklighets-grad...

Herman Ferner

2012-04-19

Svårt att betygsätta serier i förhållande till skönlitteratur. I sin genre är den nog en femma egentligen.

Anna Lindström

2012-04-03

Jag säger verkligen JA till Liv Strömquist!! Det var härligt att få sig ett gott skratt. Arbetslinjen, Barn är kristdemokrater, Tröttsamma typer och många, många fler fyndiga och smarta seriestrippar. :)

Miriam T

2012-03-12

Gillade nog denna mer än Prins Charles känsla ändå.

Läs recensionen på min blogg:

Eyez Only

2012-02-22

Mycket bra, roligt och tänkvärt finns i denna ABC-bok för vuxna i serieform.

Marianne Skoglund

2012-02-14

Jag gillar Liv Strömquist för att hon får mig att börja fundera. Jag delar inte alltid hennes uppfattning och många saker skildras väldigt svartvitt men jag har gått och tänkt mycket på boken i flera dagar efteråt och det är ett bra betyg i sig.

Ulla Englund

2012-02-12

?Ja till Liv? är mycket fyndigt skriven. Liv häcklar bland annat politiska partier och hel- och halvkändisar, redovisar tolv tröttsamma typer och tolv manshoror samt hyllar kulturtanter och Juholt ? av olika anledningar. Jag är road, nästan fast.

Lotta Berling

2012-01-05

Jag tycker att det är lite elakare än tidigare - och jag gillar det. Liv Strömquist vågar i sina serier vara sådär tvärsäker som jag själv har svårt för att våga vara. Hon är bra på att vrida på perspektiven så att läsaren ser invanda saker ur nya belysande vinklar. Hon tar upp viktiga frågor och på köpet får hon mig gång på gång att skratta högt.

Anna Nyman

2011-12-31

Få är arga på ett så roligt sätt. Prins charles känsla är snäppet vassare, men även ja till liv lyckas med att faktiskt ge en del ögonöppnare mellan alla skratten. "Pläga sin sill" *fniss*

Malin Johansson

2011-10-22

sträckläste på en kväll. en av strömquists bästa!

harriet karlsson

2011-10-16

Lite för liten text här och där, det blev för svårt, synd