I vattnet flyter man

Sandberg, Kristina

| 1997

Debutanten Kristina Sandbergs roman är en naken och mycket nära berättelse om en ung flicka som håller på att växa till kvinna. Sandberg skildrar tonårens upplevelser av ensamhet, den osäkra identiteten, äcklet inför det egna jaget, längtan och rädslan för sexualiteten som just de omskakande erfarenheter de är. Och för bokens Anna är vuxenblivandet extra svårt, eftersom hennes mamma är död. Romanen utspelar sig under Annas sista år i gymnasiet, då minnena från det förflutna blir till allt mer påträngande bilder i hennes inre. Hon försöker förstå vad det var som hände när mamman blev sjuk och försvann, och hon sugs allt längre in i ett tillstånd av oro. I vänskapen med klasskamraten Moa hoppas hon hitta ett starkare sätt att vara, och när hon blir förälskad i Kristoffer drömmer hon om att få uppleva närhet utan att bli rädd och fly. Men hennes känsla av utanförskap växer, och sorgen och...

Ullis N

2011-12-16

Det är sommar och Anna är på sitt årliga besök i mormors sommarstuga.Hon är 18 år och ska gå sista året i gymnasiet till hösten. Hennes mamma dog för ett par år sedan och i takt med ökat illamående och diaréer börjar hon få minnesfragment av sin uppväxt.
Hon har alltid försökt vara den glada utåt, men nu har marken börjat rämna under henne. Hennes vänner vill leva glada livet och verkar ta avstånd.
Till hösten börjar sen en ny tjej i klassen och de blir snabbt vänner, men hon är också en som behöver räddas.

En otroligt bra utvecklingsroman. Väl beskrivet hur det kan vara att må dåligt och hur man stöter bort andra i rädsla för att själv bli bortstött. Jag gillade också att alla minnesfragment inte får sin förklaring. Så är det ju också i verkligheten att alla inte har samma minnesbilder.

Klinga

2011-03-23

En debut som ger mersmak. Sandbergs språk är ännu inte lika starkt och reducerat som i "Ta itu" men väl så exakt och hon uttrycker saknad och tveksamheter och gliporna i tillvaron med gott gehör. Berättelsen sackar något mot slutet annars hade det varit en given 4:a.

Kenneth Olausson

2011-01-19

Vi läser om en ung kvinna på väg ut i livet, om hennes familjebakgrund, existenstiella tankar, fysiska och psykiska problem, trevande sexualitet och om en saknad mamma. Kanske lite för mycket för en debutant att göra något vettigt av? Nä, inte alls.