Ivans återkomst

O´Dell, Tawni

| 2005

Boken fick betyget 5 i SVT:s Gomorron Sverige Ivan är sex år när han på morgonen ser sin far gå till arbetet i kolgruvan i den lilla staden Coal Run. Plötsligt hörs en explosion som får hela huset att skaka, och det kommer att visa sig att nästan hälften av stadens manliga befolkning har omkommit i gruvan. Ivan blir faderlös och Coal Run förvandlas till en spökstad. Trettio år senare har Ivan gjort karriär som fotbollsstjärnan "den store Ivan Z.", men en olycka förändrar allt och han återvänder till sina hemtrakter och tvingas konfrontera sitt förflutna.Ivan blir vicesheriff i Centresburg, en liten stad inte långt från Coal Run. Här finns Jolene, Ivans syster och före detta skönhetsdrottning, och Val, hans barndoms idol som slogs i Vietnam. Här finns också Crystal, som ligger i koma efter att ha blivit svårt misshandlad av sin man Reese som snart ska släppas ut ur fängelset.Liksom...

Izabela Horn

2019-08-12

Jag älskade denna bok. En återkomst till sin hemstad för att konfronteras med sitt förflutna.
Karaktärbeskrivningar är genaliska, boken är som en film så tydligt ser jag det lilla gruvsamhället Coal Run med alla dessa invånarna. Färgstarka personligheter, hårda kvinnor och män ärrade av livet.
Handling & Tema : 4/5
Karaktärerna: 4/5
Miljöbeskrivning: 4/5
Språk och berättarkonst 4/5

Jessica Lundh

2012-11-04

Läste 2/3 av den sen gav jag upp.

Louise A

2009-11-14

En bok skriven med kärlek och närhet. Om revansch och människans styrka. Mästerverk!

Jag orkade inte läsa ut boken. Till slut blev det för mycket av supa och tankar på sex.