Italienska skor

Mankell, Henning

| 2006

Det är vinter ett av de första åren av 2000-talet. På en ö i yttersta havsbandet lever Fredrik i en stor tystnad, omgiven av sin hund och katt, med en myrstack i sitt vardagsrum. En mörk hemlighet, ett ödesdigert misstag har gjort honom till en skygg ensling. En morgon upptäcker han att det står en kvinna med en rullator ute på isen. Det är Harriet, den kvinna han svek för över 30 år sedan, som han lämnade utan att säga ett ord. Nu, när hon snart ska dö, kräver hon att han ska infria det löfte han en gång gav henne: Att ta med henne till en avlägsen skogstjärn, där de skulle simma tillsammans när de hade gift sig. Detta är början på en märklig och omskakande resa, som på många sätt kommer att överraska Fredrik. Inte minst konfronteras han med den dotter som han aldrig vetat om. Resan genom det vintriga Sverige blir lika mycket en resa i hans eget liv, som tvingar honom att se...

Malin Johansson

2022-10-01

En fin och lite speciell berättelse. Får en att fundera på livet.

Elin Peiser

2021-08-15

Boken är välskriven med lite udda och intressanta karaktärer.

2017-09-24

En bok som väcker många tankar om livet, relationer och kärlek. Tyvärr är personerna lite för udda för att bli riktigt trovärdiga samtidigt som dialogen mellan personerna i boken känns både lite löjlig och krystad.

Catarina Rutström

2015-09-24

Nu när jag läst Mankells bok om "Gummistövlar" måste jag läsa om den här...

2015-05-25

En vemodig bok med ett mycket vackert språk. Den är välskriven med lite udda och intressanta karaktärer Långsam men absolut inte tråkig.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Fin liten bok, inget mästerverk, men ok och gav lite att tänka på.

Ellenor Larsson

2012-06-09

Mankell gör mig aldrig besviken! Riktigt fin och bra historia om liv och död.

Mats Olander

2012-03-08

En dyster och vemodig historia om döden och livet och hur snabbt det kan förändras.

Har aldrig läst en bok av Mankell som inte varit läsvärd!

Ida

2011-03-24

En av Henning Mankells bästa.

Agneta Storm

2011-02-15

Har fått en ny syn på Mankell efter den här boken, hoppas han skriver fler i den här stilen. Historien var sorglig men ändå vacker, även allmänmänsklig man kan känna igen sig i mycket.

Eva Svensson

2011-02-15

Gillar Mankell. Glömt det mesta av storyn

Ewa Hammarstedt

2010-12-29

En annorlunda historia med djup.

Mankell kan konsten att få läsaren att tycka om en karaktär som egentligen är ganska otrevlig.

Björn Larsson

2010-07-04

Det bästa mankell skrivit. Läs den!

Helena Niininen

2010-06-06

En helt underbar berättelse där allt sker i ett lugnt tempo. Observera att detta är ingen Wallander-deckare.

Alf Ödlund

2010-04-16

En historia, som berättas i ett lugnt och stilla tempo utan ett endaste litet mord, men ändå så oerhört spännande. Man vill hela tiden veta hur det går ...

Bodil Svensson

2010-02-03

Jättebra början sämre slut!

malin carlsson

2010-01-14

M W

2009-12-01

Josefine Ejebjörk

2009-11-15

Mankell bortom Wallander är ett geni när det kommer till att skriva böcker. Den här var så himla bra. Enkelt skriven men med så mycket känsla.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Min första bekantskap med Henning Mankell var helt okej. En lågmäld lite sorgsen bok om en man och hans livsval. Underbart språk och flytande historia. En bra välskriven bok om en svensk nutid och om ensamhet.

Lotta Norén

2009-09-09

Lyssnade på den som ljudbok.

Anneli Johansson

2009-07-23