King, Stephen

| 1986

It's a small city, a place as hauntingly familiar as your own hometown. Only in Derry the haunting is real ... They were seven teenagers when they first stumbled upon the horror. Now they were grown-up men and women who had gone out into the big world to gain success and happiness. But none of them could withstand the force that drew them back to Derry to face the nightmare without an end, and the evil without a name.

Ann S

2023-09-24

Jag upplevde att Sexet i slutet av boken förstörde en annars bra bok. Läsvärd om man orkar med en 'tjockis'pocket. :)

Jenny Sven

2021-12-19

Läskig och spännande. Som vanligt, fina karaktärsskilldringar. En tjock bok man har svårt att släppa.

Joakim Karlsson

2020-02-28

Ja, vad ska man säga? ”Det” är ett mästerverk, en fantastiskt episk berättelse om rädsla och kamratskap. Uppskattar den lika mycket för barndomsskildringarna som känns otroligt autentiska, som för den krypande skräcken och hur allt drar ihop sig mot slutet. Det är en riktig tegelsten som tar en bra stund att ta sig igenom men det är väldigt belönande och jag kommer på mig själv med att le brett när jag vid sista lästillfället efter flera timmars läsning når slutet, utan att ha reflekterat över var tiden tog vägen. Kanske, kanske att ”Det” hade varit ännu mer av ett mästerverk om skräcken fått stanna på det subtila planet, men det är inte helt säkert. Slutet, liksom hela berättelsen är otroligt mäktigt och storslaget. Denna kommer jag läsa om, många gånger.

Jonas Qarlsson

2019-11-17

Lite väl mastig, men har definitivt sina stunder! De naturliga skildringarna är både läskigare (exempelvis episoderna med Henry och Bevs pappa) och mer berörande (som den starka vänskap som uppstår mellan barnen) än det övernaturliga - som jag hade högre förhoppningar av.
Över lag läsvärd i alla fall, men kunde varit några hundra sidor tunnare.

Emmalinnea

2019-07-29

En av mina absoluta favoriter. Läskig men på samma gång en berättelse om vacker vänskap. Lite jobbigt med hoppen i tid.

Mattias Renström

2018-03-27

Det är en roman som jag hann tröttna på och få tillbaka förtroendet till fler gånger än med någon roman jag tidigare läst. Mycket beroende på dess massiva längd. Historien hade fungerat väl som bokserie om 2-4 böcker, och frågan är om den inte mått bättre av det. De två tidsepokerna som varvas löper dramaturgiskt jämsides med varandra vilket ger lågintensiva perioder i båda historierna samtidigt och klimax i de båda samtidigt, vilket jag tror förtar känslan.

Att betygsätta Det är svårt. Romanen innehåller koncept som har potential för full pott men den lämnar mig besviken på åtskilliga punkter. I slutändan mäktar jag inte med att ge den mer än betyg 3 av 5, med smak på fyran. Delar av romanen är underbara och väl värda både betyg fyra och fem, andra är urtråkiga. Olika passager i Det löper över hela betygsspannet, så tro för allt i världen inte att hela romanen är en klassisk trea.

En riktigt bra bok att läsa. Älska denna författare :)

Kamali 

2018-03-11

Så sjukt jävla bra! Förutom det där på slutet då de är barn och Berverly ”kommer på” vad de måste göra för att hitta ut. Kändes orealistiskt att ett gäng barn skulle tänka så så det kapitlet måste ju ha kommit till under nån sorts vansinnig berusning. Undra vad S.K. skulle anse om det idag? Vore bättre om det bara ströks. Men bortsett från det var boken både skrämmande, spännande och tja... mysig. Tro’t eller ej.

Vad i HELVETE hände i slutet? Beverly har sexualiserats i hela boken (hon är elva år. ELVA ÅR. Och fokus från sida ett till ettusentrehundra är hennes knoppiga bröst, tighta jeansshorts och fylliga läppar. HON ÄR ELVA ÅÅÅÅÅR) men på slutet blir det så vidrigt gubbsjukt att jag knappt klarar av att läsa. Enda lösningen för att de sju barnen ska kunna ta sig ut ur kloakerna är att alla sex pojkar ska ”föra in sin sak” i Beverly. Det är alltså sex sexscener där elvaåringar ligger med varandra - för de ”måste” ju. Jag var glad i början att åtminstone en tjej tilläts vara med i den annars så manstäta boken - men insåg snart att hennes primära syfte är att pojkarna ska ha något att åtrå samt i slutändan för att de ska få sin ”belöning”. Jag förstår knappt ens vad jag läser. Det är så sjukt.

I övrigt var boken fruktansvärt seg och borde ha bantats ner avsevärt. Mycket av Derrys historia hade kunnat hoppas över alternativ kortas ner. Att karaktärerna hela tiden måste gås igenom en och en är också förbannat irriterande - boken kommer aldrig framåt eftersom samma tidpunkt hela tiden ska beskrivas sju gånger utifrån olika karaktärer. Ibland rent av 14 gånger eftersom skeenden beskrivs från både 58 och 86. Det här var 1300 sidor som berättar en historia som hade kunnat berättas på hälften. För vad har egentligen hänt? Är besviken och förvirrat äcklad av hur boken visade sig vara.

Helena Österblad

2018-01-04

Det här är en av de bästa böckerna som jag någonsin läst. Som det ofta är med skräcklitteratur, och även med Stephen King, är själva skräckelementet lite löjligt och väldigt sällan skrämmande. Men den här boken är en alldeles underbar skildring av barns uppväxt under 50-talet i Amerika. Här finns allt man kan önska sig: mobbning, utanförskap, lojalitet, kamratskap, kärlek och visst, en stor dos skräck också emellanåt. Det är främst upplösningen som blir lite hafsig tycker jag. Ändå ger jag en femma för den här boken bjuder på så många njutbara lästimmar.

Inger Lundqvist

2017-11-28

En världsklassiker. Rörig början, men ett mästerverk. Bättre än filmen.

Paul Karlsson

2017-10-23

Nästan ett år har det tagit sedan jag började att läsa Stephen Kings roman "It". Nu är boken äntligen utläst. Så nu ska jag med denna bokrecension säga vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

Den lilla staden Derry i Maine ser ut som den typiska amerikanska småstaden trygg och sömnig med sina villaområden, snabbmatsställen och affärer. Men det är bara på ytan. I kloakerna under staden finns något som ligger på lur och iakttar. Där finns ondskan. Där finns Det. En gång på femtiotalet samlade ett kompisgäng sina krafter och trotsade Det. Förenade av känslan av att vara misslyckade och utstötta, lyckades de driva ondskan och skräcken tillbaka till de mörka djup där den hör hemma. De lovar sedan varandra att samlas igen om Det någon gång skulle komma tillbaka. Många år senare, när en serie ohyggliga mord och gåtfulla försvinnanden på nytt skakar Derry, lyfter så Mike Hanlon telefonluren och kallar på sina barndomskamrater. Alla lämnar sina hem och familjer, sina vardagsbestyr och karriärer, för att ännu en gång trotsa skräcken och möta Det.

I vanlig ordning när det gäller Stephen King så tar det väldigt lång tid innan något börjar hända. Så man får ha väldigt bra tålamod och ta sig igenom flera hundra sidor innan spännande saker börjar att hända. Men när alla huvudkaraktärerna och deras möten med "Det" är berättade så börjar det att flyta på. Det är mycket som förklaras bättre i boken än i den filmatisering som gjordes 1990 med Tim Curry i titelrollen.Jag läste boken framförallt som förberedelse inför nyfilmatiseringen med Bill Skarsgård. Men även för att jag inte riktig förstod karaktären Pennywise. I den gamla filmatiseringen förklarades inte så mycket om karaktärens ursprung eller vad han var för något. Det dök bara upp som en underlig clown och i andra skepnaden utan att man direkt fick veta vad han var för något. Men karaktären fick till min stora glädje en djupare förklaring i boken. Man fick till och med i några kapitel komma in i Dets huvud och bevittna historien ur Dets perspektiv.

Det var med andra ord en hel del som utelämnades i filmatiseringen. Så efter att ha läst boken så förstår jag nu historien bättre. Vissa partier var ibland lite småsega att ta sig igenom och då syftar jag mest på de partierna som kallades för mellanspel och handlade om det förflutna i den småstad som boken utspelar sig i. Jag ville bara ta mig framåt och läsa om losers clubs kamp emot Det. Så dessa partier saktade ner lite och drog ut på det hela. Men i efterhand gillade jag även dessa sega partier för att de kändes nödvändiga för helheten.

Jag fick det jag förväntade mig och lite till då jag läste "It". Framförallt fick jag som sagt en hel del luckor i handlingen ifyllda så att jag förstod storyn bättre. Och det lite oväntade och roliga var att boken framåt slutet fick oväntade inslag av science fiction. Samt en massa absurda och väldigt oväntade sexscener.

För att summera det hela så tyckte jag att det här en av de bästa romaner Stephen har skrivit. Den var seg att ta sig igenom. Men när alla pusselbitar föll på plats så blev det hela mästerligt bra och det ska bli väldigt intressant att se vilka delar boken som kommer i den nya filmatiseringen som jag bara sett den första delen av i nuläget. Vissa partier är nämligen ganska ofilmbara och ett sådant här litterärt mästerverk är svårt att filma rakt av.

Boken kan starkt rekommenderas om man gillar skildringar om att växa upp och möta vuxenlivets konflikter som i det här fallet innebär att handskas med sina rädslor. Men hoppas man på en massa ckownskräck så bör man nog leta efter en annan bok. Pennywise The Dancing Clown är nämligen en skepnad som Det dyker upp i ytterst få gånger i boken.
En femma av fem möjliga får "It" av mig i betyg.

Erica S

2017-01-01

välskriven och väldigt bra läsvärd

Anna Jensen

2016-07-17

Nästan värd en femma! Välskriven roman med skräckinslag, som handlar om barndomen, vänskap, rädslor och kärlek.

PL *

2015-05-30

Välskriven och en riktigt bra barndomsskildring, men boken känns några hundra sidor för lång och de sista 300 är mest bara blaj.

Jenny Andersson

2015-04-14

Lite lång, men ändå inte tillräckligt lång. Fantastiskt bra.

Denna bok var mycket bra tycker jag och den fängslade mig i sitt grepp =)

Andreas ManU

2014-04-29

"Härligt" att läsa författarens text och uppbyggnad. Mycket bra skriven. Själva historien är också klockren men det är mer ungdomsskräck än skräck. Oavsett så är det en fantastisk bok och detta blir min första femma.

Ola Janåker

2014-02-22

Omläsning 25 år senare. Inte lika fantastisk som när jag var 15, för många barnsliga skräckscener och den skulle tjänat på lite redigering. Trots det klart läsvärd.

Patrick Fransson

2013-11-10

Riktigt bra och riktigt ruggig bok som är en solklar 5:a hela vägen fram till slutet. Där tappar den dock en stjärna.

Anna H

2013-10-04

Det här är en bok som enligt mig kunde kortats ner med några hundra sidor. Då hade boken fått mer action. Annars är det en läskig bok.

Jonas Pettersson

2013-08-11

På tok för lång. Historien är bra, men efter 1300 sidors läsning förväntar man sig mer av slutet.

Nicklas Björk

2013-06-19

Mäktig historia om barndomsvänner som förenas som vuxna för att stoppa ondskan i form av en clown. Bokens nackdel är dess storlek och att den varierar i tempo. Resten är dock positiv, då det är både en gripande och otäck historia. Barndomsvänner som håller ihop är ett återkommande tema i Kings böcker och sällan har det varit så bra som det är i "Det". Mycket bra läsning!

O

Olga Lund

2013-04-12

It är en av mina favoriter bland Kings böcker. Den är välskriven, underhållande och läskig.

Erica Andersson

2013-03-28

det må låta löjligt, men jag har bara vågat läsa halva boken. och visst har jag tänkt läsa färdigt den, det är bara det att den är mycket mindre läskig i bokhyllan än på mitt sängbord. fy fasiken.

Tommy Olsson

2012-08-08

En av mina absoluta favoriter... Borderline eleven!!! :)

Jag gillade verkligen denna bok =)

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Lång och bra bok. Filmen gör inte boken rättvisa. Läs den här boken! :)

malin norbäck

2011-11-23

Bästa King-boken!

Liam Olsson

2011-10-23

Så jävla seg!!!!!

2011-10-13

En mäktig och bra Stephen King-bok. Var länge sen jag läste den men minns att jag fastnade totalt och läste halva nätterna. Bättre än filmen,

Annelie A

2011-10-11

Fullständigt älskar denna boken, har läst otroligt mycket böcker men vågar nog påstå att jag tycker att detta är den bästa bok som någonsin skrivits, King's barndomsskildringar är mästerliga och väcker många minnen till liv. Jag avundas dem som ännu inte har läst boken, ni har en läsupplevelse utöver det vanliga att se fram emot.

Ola Hultin

2011-10-03

Innan jag läste Det mörka tornet-sviten, så var Det min favorit av King, och en av de böcker som jag har läst flest gånger. Den skrämde verkligen skiten ur mig på högstadiet och jag får alltjämt obehagskänslor när jag ser en orange ballong... Filmen är för övrigt kass.

Lars Andersson

2011-07-25

Vissa delar utgör en vacker barndomsskildring. Har omkring 150s kvar, men vi får se om jag läser slutet...

Jonas Eklundh

2011-07-11

En av hans bästa

Anna Renström

2011-03-26

Love love love denna bok som jag läste första gången som 13-åring! Djupa livshistorier om huvudkaraktärerna, superläbbig historia. Spännande, fångande i äkta King-anda.

hampus oskarsson

2011-02-14

den är super bra

Eyez Only

2010-11-28

Ja, det finns ju en anledning till varför så många barn är rädda för clowner... Här har vi över 1300 underbara sidor fullpackade med drypande, krypande skräck. Mästerligt.

2010-08-29

Jag gav boken en trea för att den enbart var läskig, inte tillförde något annat. Yngste sonen tycker att det är en klar 5:a. Så det får väl bli en fyra då... :)

Jenny Li

2010-08-17

Det här är faktiskt en av mina favoritböcker - inte så mycket på grund av monster, blod och död, utan på grund av personerna i boken, och det faktum att man får återknyta bekantskapen med dem i vuxen ålder.

anitha östlund

2010-04-12

Den här boken tycker jag är en av de absolut bästa King har skrivit. Lamporna i hela lägenheten lyste när jag lade mig och sov efter att ha plöjt igenom hälften av boken. Efteråt hade jag lite svårt för avloppstunnlar

Helena Eriksson

2009-11-14

Där och då: absolut en femma!

Jan Kjellin

2009-07-15

Den var bättre än jag vågade hoppas när jag började läsa om den såhär i vuxen ålder. Men även om det är en av de där monumentala King-romanerna som på sätt och vis är ett måste, och även om det är en av de allra bästa skildringarna av barndomens essens jag läst - alla kategorier, så brister den tyvärr i konkretiseringen av varelsen Det.

King hintar om en större mytologi när han låter oss läsa Dets tankar och därefter kastar ut oss i multiversum med berått mod. Men han gör det bara i förbifarten och i och med det blir det lite slarvigt gjort. Man förstår inte riktigt vad Det är eller hur Det fungerar, och med tanke på hur central Det är för romanen, blir det också en märkbar brist.

Men som sagt, bortser man från de detaljerna (och några till) har man ändå en riktigt saftig barndomsskildring att sätta tänderna i. Kanske den enda som riktigt lyckas sätta fingret på skillnaden mellan barns fantasi och vuxnas motsvarighet till fantasi.

Bra jobbat, Stephen!

Clowner, de vill dig inte gott, jag visste väl det. Satt och läste den här på Capri 1994, inne på hotellrummet. Sol? Nej. Bad? Nej. Gedigen bok av King? Ja, tack, och nej, rummet behöver inte städas i dag heller.

Pia Kask

2009-06-25

King i sitt livs lekstugeform och resultatet tål att läsas om och om och om igen.