King, Stephen

| 1986

It's a small city, a place as hauntingly familiar as your own hometown. Only in Derry the haunting is real ... They were seven teenagers when they first stumbled upon the horror. Now they were grown-up men and women who had gone out into the big world to gain success and happiness. But none of them could withstand the force that drew them back to Derry to face the nightmare without an end, and the evil without a name.

Erica S

2017-01-01

vlskriven och vldigt bra lsvrd

Anna Jensen

2016-07-17

Nstan vrd en femma! Vlskriven roman med skrckinslag, som handlar om barndomen, vnskap, rdslor och krlek.

PL *

2015-05-30

Vlskriven och en riktigt bra barndomsskildring, men boken knns ngra hundra sidor fr lng och de sista 300 r mest bara blaj.

Jenny Andersson

2015-04-14

Lite lng, men nd inte tillrckligt lng. Fantastiskt bra.

2014-06-14

Denna bok var mycket bra tycker jag och den fngslade mig i sitt grepp =)

Andreas ManU

2014-04-29

"Hrligt" att lsa frfattarens text och uppbyggnad. Mycket bra skriven. Sjlva historien r ocks klockren men det r mer ungdomsskrck n skrck. Oavsett s r det en fantastisk bok och detta blir min frsta femma.

Ola Janker

2014-02-22

Omlsning 25 r senare. Inte lika fantastisk som nr jag var 15, fr mnga barnsliga skrckscener och den skulle tjnat p lite redigering. Trots det klart lsvrd.

Patrick Fransson

2013-11-10

Riktigt bra och riktigt ruggig bok som r en solklar 5:a hela vgen fram till slutet. Dr tappar den dock en stjrna.

Anna H

2013-10-04

Det hr r en bok som enligt mig kunde kortats ner med ngra hundra sidor. D hade boken ftt mer action. Annars r det en lskig bok.

Jonas Pettersson

2013-08-11

P tok fr lng. Historien r bra, men efter 1300 sidors lsning frvntar man sig mer av slutet.

Nicklas Bjrk

2013-06-19

Mktig historia om barndomsvnner som frenas som vuxna fr att stoppa ondskan i form av en clown. Bokens nackdel r dess storlek och att den varierar i tempo. Resten r dock positiv, d det r bde en gripande och otck historia. Barndomsvnner som hller ihop r ett terkommande tema i Kings bcker och sllan har det varit s bra som det r i "Det". Mycket bra lsning!

O

Olga Lund

2013-04-12

It r en av mina favoriter bland Kings bcker. Den r vlskriven, underhllande och lskig.

Erica Andersson

2013-03-28

det m lta ljligt, men jag har bara vgat lsa halva boken. och visst har jag tnkt lsa frdigt den, det r bara det att den r mycket mindre lskig i bokhyllan n p mitt sngbord. fy fasiken.

Tommy Olsson

2012-08-08

En av mina absoluta favoriter... Borderline eleven!!! :)

2012-07-27

Jag gillade verkligen denna bok =)

Gabriella Plnborg

2012-05-13

Lng och bra bok. Filmen gr inte boken rttvisa. Ls den hr boken! :)

Linda Dahlstrm

2012-04-30

Jag gillade Det, men den kunde kortas ngot. Vissa scener kndes ganska verfldiga. Som det brukar vara med King var boken bst i brjan fr att sedan tappa lite av suget, men jag tyckte om det parallella berttandet i de sista kapitlen, bra vergngar och lagom information frn de bda tiderna.

malin norbck

2011-11-23

Bsta King-boken!

Liam Olsson

2011-10-23

S jvla seg!!!!!

2011-10-13

En mktig och bra Stephen King-bok. Var lnge sen jag lste den men minns att jag fastnade totalt och lste halva ntterna. Bttre n filmen,

Annelie A

2011-10-11

Fullstndigt lskar denna boken, har lst otroligt mycket bcker men vgar nog pst att jag tycker att detta r den bsta bok som ngonsin skrivits, King's barndomsskildringar r msterliga och vcker mnga minnen till liv. Jag avundas dem som nnu inte har lst boken, ni har en lsupplevelse utver det vanliga att se fram emot.

Ola Hultin

2011-10-03

Innan jag lste Det mrka tornet-sviten, s var Det min favorit av King, och en av de bcker som jag har lst flest gnger. Den skrmde verkligen skiten ur mig p hgstadiet och jag fr alltjmt obehagsknslor nr jag ser en orange ballong... Filmen r fr vrigt kass.

Lars Andersson

2011-07-25

Vissa delar utgr en vacker barndomsskildring. Har omkring 150s kvar, men vi fr se om jag lser slutet...

Jonas Eklundh

2011-07-11

En av hans bsta

Anna Renstrm

2011-03-26

Love love love denna bok som jag lste frsta gngen som 13-ring! Djupa livshistorier om huvudkaraktrerna, superlbbig historia. Spnnande, fngande i kta King-anda.

hampus oskarsson

2011-02-14

den r super bra

Eyez Only

2010-11-28

Ja, det finns ju en anledning till varfr s mnga barn r rdda fr clowner... Hr har vi ver 1300 underbara sidor fullpackade med drypande, krypande skrck. Msterligt.

2010-08-29

Jag gav boken en trea fr att den enbart var lskig, inte tillfrde ngot annat. Yngste sonen tycker att det r en klar 5:a. S det fr vl bli en fyra d... :)

Jenny Li

2010-08-17

Det hr r faktiskt en av mina favoritbcker - inte s mycket p grund av monster, blod och dd, utan p grund av personerna i boken, och det faktum att man fr terknyta bekantskapen med dem i vuxen lder.

anitha stlund

2010-04-12

Den hr boken tycker jag r en av de absolut bsta King har skrivit. Lamporna i hela lgenheten lyste nr jag lade mig och sov efter att ha pljt igenom hlften av boken. Eftert hade jag lite svrt fr avloppstunnlar

Helena Eriksson

2009-11-14

Dr och d: absolut en femma!

Jan Kjellin

2009-07-15

Den var bättre än jag vågade hoppas när jag började läsa om den såhär i vuxen ålder. Men även om det är en av de där monumentala King-romanerna som på sätt och vis är ett måste, och även om det är en av de allra bästa skildringarna av barndomens essens jag läst - alla kategorier, så brister den tyvärr i konkretiseringen av varelsen Det.

King hintar om en större mytologi när han låter oss läsa Dets tankar och därefter kastar ut oss i multiversum med berått mod. Men han gör det bara i förbifarten och i och med det blir det lite slarvigt gjort. Man förstår inte riktigt vad Det är eller hur Det fungerar, och med tanke på hur central Det är för romanen, blir det också en märkbar brist.

Men som sagt, bortser man från de detaljerna (och några till) har man ändå en riktigt saftig barndomsskildring att sätta tänderna i. Kanske den enda som riktigt lyckas sätta fingret på skillnaden mellan barns fantasi och vuxnas motsvarighet till fantasi.

Bra jobbat, Stephen!

Clowner, de vill dig inte gott, jag visste vl det. Satt och lste den hr p Capri 1994, inne p hotellrummet. Sol? Nej. Bad? Nej. Gedigen bok av King? Ja, tack, och nej, rummet behver inte stdas i dag heller.

Pia Kask

2009-06-25

King i sitt livs lekstugeform och resultatet tl att lsas om och om och om igen.