Istvillingar

Tremayne, S. K.

| 2016

Lydia och Kirstie är enäggstvillingar - sex år gamla, oskiljaktiga och så lika att inte ens deras föräldrar alltid kan säga vem som är vem. Så händer det som bara inte får hända: Lydia faller från ett balkongräcke och dör. Kvar är den förvirrade Kirstie och hennes förtvivlade föräldrar Sarah och Angus. Efter ett års tungt sorgearbete beslutar sig familjen för att flytta till en liten isolerad ö i Hebriderna där de ärvt ett hus som inte varit bebott på flera decennier och som saknar elektricitet. De vill börja på nytt, komma bort från alla plågsamma minnen. Men inget blir som de hoppats. Kirstie beter sig allt egendomligare - hon tycks djupt olycklig och hävdar att de förväxlat henne med den omkomna systern. I skolan skyr de andra barnen henne, hon som alltid haft en syster och själsfrände är nu outhärdligt ensam. Angus tvingas ofta resa bort på grund av sitt arbete och Sarah känner sig alltmer...

Å

Åsa Uikkanen

2019-06-27

Spännandeoch stundtals skrämmande. Rekommenderar starkt

Emma Jonsson

2018-12-19

OK, blir bättre framåt slutet.

Sarah Lindman

2018-10-14

Den här spännande boken kunde jag inte släppa. Sträckläste den i princip utan paus. Ett mycket fint språk med mycket driv, intressanta personbeskrivningar och psykologisk tvist. Fint också med de skotska naturbeskrivningarna.

2018-06-28

Riktigt bra rysare där det är ingenting är säkert och historien tar nya vändningar hela tiden. Ganska tung att läsa emellanåt, särskilt avsnitten med Angus som har ett riktigt o obehagligt synsätt.

Simone

2018-02-17

Läskig på ett smygande vis.

Monica Brandts

2018-01-11

Platt och tråkigt. Rent av lite töntvarning. Nej inget jag rekommenderar alls.

Erik Horizon

2018-01-02

Började bra med bra upplägg för en riktigt ryslig historia, men sedan blev det fånigt, klyschigt och en massa upprepningar.

Nina Gustafsson

2017-07-16

En sommardeckare med lite lagom spänning.

Victoire Marcel

2017-01-23

Jag tyckte den var skriven på ett väldigt generiskt vis, ingenting speciellt alls, och samma sak gällde karaktärerna, även om jag fann ett visst intresse för pappan i familjen då och då. Snygg make där hans maskulinitet måste betonas, och vackra barn förstås, hur hade det sett ut annars? Det var en sak jag retade mig på som faktiskt visade sig vara relativt viktigt för berättelsen på sätt och vis, istället för onödigt fluff som finns i så många böcker - definitivt en överraskning. Trots att jag irriterade mig på en hel del så ger jag faktiskt boken en svag fyra för att den hela tiden lyckades hålla spänningen uppe och för att jag tyckte att den ofta var genuint läskig - att en bok eller film skrämmer mig betyder mycket i min värld då det är något jag söker och inte finner så ofta. "Förklaringen" tyckte jag inte var jätteintressant, det var lite "jaha, jaja" (och "men varför i helskotta gjorde folk på det viset!?"), men jag tyckte om epilogen.

2016-12-27

Började så bra, men sedan blev det en aning rörigt att hålla ordning på tvillingarna!

Marc Moore

2016-10-11

En utmärkt ide till roman och den är väl genomförd. Den är alltigenom obehagligt och krypande spännande, men..... allt är så otroligt smärtsamt och mörkt att det blir känslomässigt tungt att läsa den, verkligen inga som helst ljusglimtar. En verkligt deprimerande historia

Josefine Ejebjörk

2016-08-19

Inte min typ av bok.

2016-07-15

Började väldigt lovande, ville läsa mer för att se hur allt hängde ihop, men den slutade lite platt. Tyckte inte att upplösningen höll.

Marianne Strandberg

2016-06-27

Börjar bra, men sedan blev det allt konstigare, Är nog inte alltid helförtjust i spöken... och den var rätt segt skriven.

Wow, Istvillingar var en perfekt bok att ha med på semestern och läsa på stranden! Jag slukade den på en dag och fick betala med rödbränd kropp, men det fick det vara värt. Visserligen bjuder den inte på några stora överraskningar eller nymodigheter, men heller inget allt för uttjatat. Jag hade kanske hoppats på lite mer skräck efter lovorden på omslaget men nåja, den var tillräckligt bra och spännande för att rekommenderas vidare!

Erica S

2016-04-25

En riktigt bra bok..

Karin Löfstrand

2016-03-16

160229: Spännande värre! Blev en kort natt eftersom jag bara var tvungen att få veta hur det skulle gå för alla inblandade.

Elin Niklasson

2016-02-27

Ok liksom

Ann Segerblad

2016-02-23

Den bästa och mest spännande bok jag läst på länge!

Lotta Lettenström

2016-01-02

Något seg bok men med fina beskrivningar på den karga ön. Slutet var bra och det är det dom får betyget 2.

Evelina Jansson

2015-10-17

Oväntad.

Kim M. Kimselius

2015-09-02

Istvillingar av S.K. Tremayne

En mycket annorlunda bok som inte alls var vad jag hade förväntat mig, utan betydligt mer spännande och bättre.

Boken handlar om Lyda och Kirstie, enäggstvillingar, sex år gamla, samt deras föräldrar. Tvillingarna är oskiljaktiga och så lika varandra att inte ens deras mamma och pappa kan se skillnad på dem. Då dör plötsligt den ena tvillingen och familjen är förkrossad. De flyttar till en liten isolerad ö i Hebriderna efter att ha ärvt ett hus ute på en ö. Huset har varit obebott i många år, saknar elektricitet och mycket annat.

Det är nu det börjar bli riktigt otäckt! Naturskildringarna är så skickliga att det känns som om jag befinner mig där och upplever allt som huvudpersonerna gör. Jag får också möjlighet att gå in i huvudet på samtliga personer, något som gör att jag ryser, för det här är en riktigt skrämmande bok. En thriller och en skildring av en familj i sorg. Spännande från början till slut! Rekommenderar den varmt!

Pernilla Nilsson

2015-08-15

Nä, denna bok tilltalade mig inte alls. Inte spännande, inte några spännande karaktärer.. Av ren princip lyssnade jag klart på boken, men utan någon behållning mer än att jag fick några funderingar på hur tvillingar fungerar/inte fungerar när de är tillsammans. En svag tvåa, och ingen bok som jag rekommenderar.

Jag har kämpat med boken i två veckor, jag trodde det skulle vara en riktig bladvändare men så är inte fallet. Deckare eller thriller skulle jag inte heller benämna den, den handlar mer om sorgen efter ena tvillingen och flytten till ön. Ett slags relationsdrama nästan, jag tyckte den var lite onödigt tjatig och upprepande ibland. Men visst är den läsvärd och slutet är snudd på obehagligt.

Bells .

2015-06-24

En bladvändare En bok jag inte kunde släppa den höll mig fast från början till sista blad. Just när jag trodde jag hade räknat ut allting, ja då tog den vändning i en helt annan riktning. Storyn är obehaglig och beroendeframkallande och full av hemligheter precis så som en psykologisk thriller ska vara!

2015-06-19

Otroligt segt skriven bok. Heter barnet Kirstie eller Lydia. Ena sekunden är det Kirstie, andra sekunden Lydia. Efter sex timmar i öronen så kan jag ärligt talat säga att jag inte bryr mig det minsta. Seg relationsroman skulle jag vilja kalla den för, för var fanns egentligen spänningen? Lägger av efter sex timmars halvdvala!

2015-06-09

Det här var en mycket bra och lite annorlunda bok. Jag tycker att den är lite av en blandning av en thriller och ett familjedrama.

Otäck är den stundtals, med en lite krypande stämning. Fantastisk miljöskildring av den karga och isolerade fyrön i Hebriderna.

Absolut inte förutsägbar, utan spännande till sista sidan.

Rekommenderas.

2015-06-09

Absolut inte förutsägbar, utan spännande till sista sidan.

Rekommenderas.