Istider

Vargas, Fred

| 2016

"- Bekymmer i natt, Adamsberg? - En död i Vallée de Chevreuse. Ett antal förhör, en nervös son vacker som en flicka, en begåvad sekreterare med ett märkvärdigt minne, ett stuteri, ett råskinn som driver det, en kvinna boendes i en stuga i skogen, ett vildsvin, det lokala värdshuset, Ludvig den sextondes giljotin, ett torn fullt med kråkspillning som det vilar en förbannelse över, och alltihop på en plats som man kallar Le Creux och som inte finns på kartan." En gammal sjuk kvinna hittas livlös i sitt badkar, fullt påklädd och meduppskurna handleder. Alla bevis pekar mot självmord, förutom att det i närheten av kroppen har tecknats en märklig symbol i form av en giljotin. En vecka tidigare hade hon trots sitt tillstånd gjort förtvivlade försök att posta ett brev. Vad kan det ha innehållit? Den komplicerade utredningen för med sig kommissarie Adamsberg och hans kollegor från Paris gator...

Ulrica jonsson

2019-08-08

Marc Moore

2017-06-05

Något ovanlig deckare, vet inte om de beror på att den är fransk. Hur som helst är språket korthugget och först lite svårt att få flyt i läsningen. Mycket dialog.
Får mig att tänka på Reginald Hills sätt att skriva. Tycker att vildsvinet är en kul detalj och en pingvinexpert som åker till Island ,är det ett medvetet skämt?
Jag gillar den, den är spännande, smålustig och allmänbildande. Skulle absolut kunna tänka mig att läsa mer av författaren.