Istanbul : minnen av en stad

Pamuk, Orhan

| 2006

Istanbul - minnen av en stad är både en självbiografi och ett stadsporträtt. Orhan Pamuk väver samman sitt eget liv med sin hemstads. Han skildrar sin väg till litteraturen från uppväxten i en bank-och industrifamilj där männen i hans faders generation med framgång skingrade de oerhörda förmögenheter som förfäderna byggt upp. Familjens gradvisa förfall blir en parallell till Istanbuls stolta fall från mittpunkt i det ottomanska väldet med sin flertusenåriga historia till den utkantsposition som staden och Turkiet förpassades till efter första världskriget.

Klinga

2014-10-20

Jag har tyckt mycket om de tv romaner av Pamuk som jag lst. Ordrika och vindlande. Men med Istanbul str det stilla. Istanbul som blir en mytisk bakgrund i olika historiska lager i romanerna blir hr ngot pretentist, ngot man till slut inte orkar tro p.

Y

ylva blomqvist

2013-06-14

Trkig, tyvrr.

Maud Ekblad

2013-05-06

Intressant att lsa en s ingende historisk skildring av staden. Sett med Orhan Pamuks gon frsts. Vi r ungefr lika gamla och drfr knner man igen sig EN DEL.
Det finns mycket utav historiemedvetande i boken.

Jonathan Selmane

2011-07-29

Den hr boken r egentligen inte s intressant fr den som inte har ett stort intresse av Istanbuls kontemporra historia. Orhan r ju en vldigt duktig frfattare, men tesen han frsker bevisa; att Istanbul r en melonkolisk stad, r liksom inte en tilrrckligt intressant fr att det ska hlla alla kapitel ut.

Charlotta CG

2011-02-16

Den hr boken brjade som en solklar fyra! Vilket stt att beskriva en stad - jag blev hur inspirerad som helst och skulle grna skriva en liknande om en stad jag tycker om men har problem med att jag redan som barn flyttade en del och det finns drfr inte EN stad jag kan grva ner mig i p det vis Pamuk gr. Ingen stad jag vet har heller den melankoli som Istanbul verkar ha och som lmpar sig vl att skriva om.
I bokens mitt dalade min entusiasm lite d det blev vl mycket upprepningar om den dr melankolin och om Pamuks stndiga frvirring mellan st och vst men samtidigt gav det en intressant insyn i det moderna Turkiets framvxt efter en mer storslagen historia och jag funderar nu mer p den dr st-vstkomplexiteten nr jag funderar ver turkiska hndelser. Frn en inte s imponerad turkisk kollega vet jag att boken blev vldigt kritiserad i Turkiet och det i sig r intressant nr man tar till sig den. Mot slutet vxte den ter nr Pamuks egna upplevelser fick komma fram mer och de fantastiska fotografierna han grvt fram ur olika arkiv gr mig som lskar bde gamla grnder och ngbtar jttesugen p att resa dit samtidigt som jag r ledsen ver alla vackra trhus jag aldrig kommer f se om jag besker staden d dessa frstrts. Det r en otroligt komplex plats bde fr beskare och de som bor dr tror jag och Pamuk gr sitt fr att skapa lite frstelse ven om inte alla hller med honom.

Hanna Seven

2010-03-24

Den beskriver Orhans barndom i ett Istanbul han hat lskade. Orhan fick stark kritik fr boken i hemlandet Turkiet. Mycket givande och tnkvrd