Isprinsessen

Läckberg, Camilla

| 2005

Flag from no

Camilla Läckbergs første kriminalroman fra Fjällbacka: Erica Falcks bestevenninne fra barndommen blir funnet død i badekaret, og Erica møter politimannen Patrik Hedström. Alexandra Wijkner blir funnet med oppkuttede pulsårer i badekaret i barndomshjemmet i Fjällbacka. På kanten av karet ligger et barberblad. Liket blir funnet av en eldre fisker, som skal passe huset når hun er borte. Han styrter ut og kaster seg over den første han møter. Det er forfatteren Erica Falck, som er i Fjällbacka for å gjøre opp boet etter sine avdøde foreldre. En gang var hun Alexandras beste venninne, men de mistet kontakten i tolvårsalderen, like før Alexandra flyttet fra Fjällbacka uten å si adjø, og Erica har aldri skjønt hvorfor. Politiet oppdager snart at det ikke dreier seg om selvmord, og det lille samfunnet rystes av enda et mystisk dødsfall. Etterforskningen ledes av politimannen Patrik Hedström ved Tanumshede...

Vincent Larsson

2022-09-25

Superbra!

Ingrid Nilsson

2022-05-11

Så spännande och tar upp viktiga samhällsfrågor

Moa Norström

2022-03-21

fastnade aldrig

Moa Norström

2022-03-21

fastnade aldrig

Josefine Malmer

2021-08-24

Nja...älskar deckare men dock inte Läckberg. Lite för enkelt och förutsägbart. Och så tycker jag språket generellt är för dåligt.

Maria B

2020-07-28

Bra handling i för mig kända miljöer, gillar dock inte Läckbergs ständiga beskrivningar av märkeskläder och liknande...

Karin Johansson

2020-05-04

Riktigt bra.

Sarah

2019-03-08

den enda Läckbergare jag läst.. hade förväntat mig mer av språket faktiskt. Annars bra handling. Miljöer och karaktärer

Nina Larsson Lange

Mycket bra!

Helt okej

Nathalie P

2017-12-10

Första boken som jag läste av Läckberg, och jag var fast vid hennes böcker! Har läst alla i Fjällbacka-serien.

Annelie Saxby

2017-09-21

X

Karina Stein

2017-01-16

Detta är en mycket förutsägbar bok, psykologin är enkel och orealistisk. Det är en bok som inte åldrats med värdighet.

Johan Bengtsson

2016-12-29

Läckbergs första deckare från 2003 och den första bok jag läst av henne. Isprinsessan är en kvinna som hittas
mördad i ett hus i Fjällbacka. Jag hade inte så stora förväntningar, föreställde mig henne som en nutida Maria Lang.
Men hon överaskade positivt, boken var rätt spännande och berättelsen höll ångan uppe ända till slutet.
En del underhållande personligheter och Fjällbacka-miljön är andra kryddor som detta smakligt.

Lilian Lidforss

2015-05-06

Är uppväxt i Fjällbacka och kan konstatera att Camilla Läckberg inte är särskilt hemmastadd där. Spännande var den inte heller.

Hade inte boken varit underhållande så hade jag inte fortsatt lyssna. Just ljudböcker har jag svårt att fastna för, jag hade minst tre påbörjade i rad innan jag startade med Isprinsessan som jag inte pallat lyssna klart (bla Nyckeln... Snark på den). Samtidigt väljer jag bara böcker som jag inte känner någon direkt dragning för att läsa själv, så det är trots allt från ett urval av mina (fördomsfullt) lågvattenmärkta böcker som den här boken har valts.

Och den var underhållande! Det märks att Läckberg har försökt gå ifrån den klassiska deckarstilen. Istället är det karaktärerna som står i centrum, och deras öden vävs ihop med en mordtråd. Själva polisarbetet får vi egentligen inte följa, ofta har Patrik Hedström redan listat ut saker när det är hans tur att föra storyn framåt. Vilket egentligen inte gör mig någonting. Problemet är istället att när man läst en stor del deckare blir man kräsen. Det är svårt att bli överraskad, inget är nytt. Vilket förstås kan kännas orättvist; hade jag läst Läckberg först hade det varit en annan bok som fått lägre betyg. Men faktum kvarstår: mycket känns redan gjort, spänningen lyckas inte riktigt hitta mig.

Julia Billstein

2015-02-11

Språket och karaktärerna är en aning klichéartade men komplotten är genomtänkt.

Marc Moore

2014-11-13

Lite sent hoppar jag på Läckbergtåget. Trevlig svensk deckare.

Therese Östman

2014-06-25

Spännande deckare, men lite seg. Hon skriver bra och jag tycker Fjällbacka är en mysig ort. Betyg: 4

Katarina Johansson

2014-03-11

Tycker detta är den bästa av Läckbergs böcker.

Katarina Johansson

2014-03-11

Tycker detta är den bästa av Läckbergs böcker.

Mary Göransson

2014-02-28

Bra och spännande som alla hennes böcker

Teresia Kjellgren

2014-02-28

Läckbergs debutbok om Fjällbacka morden och Ericka Falck och de andra. Jag gillar hennes sätt att beskriva personer och skriva utifrån varje persons egen synvinkel. Har antagligen läst för mycket däckare för jag tyckte det var ganska uppenbart tidigt i boken vad som hänt även om det på slutet inte är riktigt som man tror ändå. Absolut läsvärd om man vill ha en spännande och bra skriven bok.

Evelina Persson

2013-12-08

Spännande och lättläst

Jimmy Nilsson

2013-11-18

Har hört och sett mycket om Läckberg nu senaste året, så kände att det var dags att läsa någon av hennes böcker.

Efter hennes första bok känner jag mig inte övertygad. Hade större förväntningar, boken känns för enkel enligt min mening. Någon djup spänning infinner sig i alla fall inte hos mig. Okej, som debutbok i alla fall. Ska läsa bok två nu och hoppas på en nivåhöjning.

Glada Gunvor

2013-10-07

Bra och lättläst.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag är inget fan av deckare, men tänkte att jag ändå skulle ge Läckberg en chans. Slutsatsen är att deckare fortfarande inte är min grej!

Lars Sederlin

2013-09-08

Aldrig mer Läckberg. Boken var jobbig att ta därigenom. Tyckte den var uselt skriven. Tillhör alltså inte Läckbergfansen. Smaken ärolika.

Anna Jensen

2013-08-09

Den här boken fick mig att älska Läckberg. Väldigt bra skriven och spännande, väldigt lättläst.

2013-06-03

Jag brukar inte ge upp på böcker. Oavsett om jag lyssnar eller läser så försöker jag alltid läsa ut dem. Den här var dock omöjlig för mig att ta mig igenom. Extremt förutsägbar och väldigt barnslig som jag tycker alla Camilla Läckbergs deckare är. Förstår ärligt talat inte hennes enorma framgång!

Annimoure Nilsson

2013-05-07

Nej.

Orealistisk teknik. (Skippa allt vad DNA-analys är, skippa att man göra en brottsplatsundersökning. Icke polis till huvudkaraktär som tränger sig in i tomma hus och gräver runt i underklädeslådor, hittar misstankar i tidningsartiklar som man inte skulle lyfta på ett ögonbryn för i verkliga livet. Orealistisk härva av personer, överdrivet stereotypa karaktärer. Beskrivningar som motsäger varandra: "Han gick ner i (till?) undervåningen igen. Inte heller där såg allt ut att vara som det skulle. Varken köket eller vardagsrummet såg annorlunda ut än det brukade".
Klyschorna haglar. Hy "skrynklig som katrinplommon", men "ögon klara och pigga som en flickas", "kände sig som en skolpojke", "hakan nere vid bröstkorgen", "stamma fram svar", "log spjuveraktigt leende". "som om hon talade med ett barn", "snabb överslagsräkning i huvudet". Plockat från ett uppslag.

Nej, det blir ingen mer Läckbergläsning för mig, även fast jag inte har något emot Camilla som person. Hon verkar vara smart och klurig så därför förvånar mig tonen och intrigen.

Sara Krondahl

2012-10-14

Mycket bättre än vad jag trodde att den skulle vara, riktigt vidrig historia

Linda Åslund

2012-10-04

Läst i lättläst variant, från LL-förlaget. Det här är första Läckberg jag läser, och jag gillar att historien har många trådar som alla spelar roll på vägen fram. Jag gillar att se att det faktiskt går att göra en klassisk pusseldeckare i lättläst format.

Jag ser att boken inte fått direkt toppbetyg här på Boktipset och funderar på om en del klichéer kan ha strukits eller mildrats i den lättlästa varianten, men visst, en del finns också kvar (Mellberg, till exempel, hela han är en kliché). Jag ska ge mig vidare till en ny Läckberg i original, och se vad jag tycker. Tycker i alla fall att boken håller ihop på ett skickligt sätt så här blir det högt betyg från mig (fast boktipset väntade sig att jag skulle ge boken en 2:a).

Lina Josefsson

2012-06-29

Om man tänker ta det för vad det är, en underhållande deckare, så helt ok!

Skicklig å oväntat slut men svår å komma in i

Siw Kronqvist

2012-05-10

Hanna Persson

2012-01-11

Sämsta boken hon har skrivit.

Karin Andersson

2011-12-26

Spännande från första sidan.

Lena A

2011-08-29

Nää mycket dålig bok, jag orkade inte ens läsa ut den. =(
Jag råder er inte att läsa denna bok..

Svårt med Läckberg...

Elin Stenblom

2011-02-20

Språket är ingen höjdare men det är driv i historien.

Eva Svensson

2011-02-15

Mycket bra deckare. Gillar hennes skrivstil.

Lars Sederlin

2011-01-20

En svag etta. Hittade i foajen på ett hotell i Spanien. Helt ebarmlig. Varför läste jag ut den, livet är för kort för att lägga på skräpböcker.

2010-07-25

Min allra första ljudbok! Boken är sådär. Behållningen är Katarina Ewerlöfs inläsning:-)

Ansam Palmqvist

2010-07-16

Det syns genom texten att det är hennes första bok, till exempel vid beskrivningar av karaktärernas utseende. Däremot är berättelsen som utspelar sig väldigt bra och fantasifull.

Tove Holmgren

2010-05-16

Jag har inte läst alla Läckbergs böcker, helt enkelt för att de är ganska dåliga. Och jag lovar att det är en svag tvåa hon har fått i betyg. Vad är det jag inte gillar? Banaliteten, storyns genomskinlighet, karaktärsgestaltningarna... Listan kan göras lång.