Isprinsessan

Lckberg, Camilla

| 2004

»Huset var dsligt och tomt. Kylan trngde in i alla vrr. En tunn hinna av is hade bildats i badkaret. Hon hade brjat anta en ltt blaktig ton. Han tyckte att hon sg ut som en prinsessa dr hon lg. En isprinsessa. Golvet han satt p var iskallt, men kylan bekymrade honom inte. Han strckte ut handen och rrde vid henne. Blodet p hennes handleder hade fr lnge sedan stelnat. Krleken till henne hade aldrig varit starkare. Han smekte hennes arm, som om han smekte den sjl som nu flytt kroppen. Han vnde sig inte om nr han gick. Det var inte adj, utan p terseende.« I debutromanen Isprinsessan frlgger Camilla Lckberg handlingen vintertid till sin hemort Fjllbacka och lter morden vxa fram ur smstadsandans smre sidor. Hon tecknar ett portrtt av ett slutet samhlle dr alla, p gott och ont, vet allt om varandra och dr det yttre skenet har stor betydelse. Ngot...

X

Karina Stein

2017-01-16

Detta r en mycket frutsgbar bok, psykologin r enkel och orealistisk. Det r en bok som inte ldrats med vrdighet.

Johan Bengtsson

2016-12-29

Lckbergs frsta deckare frn 2003 och den frsta bok jag lst av henne. Isprinsessan r en kvinna som hittas
mrdad i ett hus i Fjllbacka. Jag hade inte s stora frvntningar, frestllde mig henne som en nutida Maria Lang.
Men hon veraskade positivt, boken var rtt spnnande och berttelsen hll ngan uppe nda till slutet.
En del underhllande personligheter och Fjllbacka-miljn r andra kryddor som detta smakligt.

Lilian Lidforss

2015-05-06

r uppvxt i Fjllbacka och kan konstatera att Camilla Lckberg inte r srskilt hemmastadd dr. Spnnande var den inte heller.

amanda hildur

2015-03-16

Hade inte boken varit underhllande s hade jag inte fortsatt lyssna. Just ljudbcker har jag svrt att fastna fr, jag hade minst tre pbrjade i rad innan jag startade med Isprinsessan som jag inte pallat lyssna klart (bla Nyckeln... Snark p den). Samtidigt vljer jag bara bcker som jag inte knner ngon direkt dragning fr att lsa sjlv, s det r trots allt frn ett urval av mina (frdomsfullt) lgvattenmrkta bcker som den hr boken har valts.

Och den var underhllande! Det mrks att Lckberg har frskt g ifrn den klassiska deckarstilen. Istllet r det karaktrerna som str i centrum, och deras den vvs ihop med en mordtrd. Sjlva polisarbetet fr vi egentligen inte flja, ofta har Patrik Hedstrm redan listat ut saker nr det r hans tur att fra storyn framt. Vilket egentligen inte gr mig ngonting. Problemet r istllet att nr man lst en stor del deckare blir man krsen. Det r svrt att bli verraskad, inget r nytt. Vilket frsts kan knnas orttvist; hade jag lst Lckberg frst hade det varit en annan bok som ftt lgre betyg. Men faktum kvarstr: mycket knns redan gjort, spnningen lyckas inte riktigt hitta mig.

Julia Billstein

2015-02-11

Sprket och karaktrerna r en aning klichartade men komplotten r genomtnkt.

Marc Moore

2014-11-13

Lite sent hoppar jag p Lckbergtget. Trevlig svensk deckare.

Therese stman

2014-06-25

Spnnande deckare, men lite seg. Hon skriver bra och jag tycker Fjllbacka r en mysig ort. Betyg: 4

Katarina Johansson

2014-03-11

Tycker detta r den bsta av Lckbergs bcker.

Katarina Johansson

2014-03-11

Tycker detta r den bsta av Lckbergs bcker.

Mary Gransson

2014-02-28

Bra och spnnande som alla hennes bcker

Teresia Kjellgren

2014-02-28

Lckbergs debutbok om Fjllbacka morden och Ericka Falck och de andra. Jag gillar hennes stt att beskriva personer och skriva utifrn varje persons egen synvinkel. Har antagligen lst fr mycket dckare fr jag tyckte det var ganska uppenbart tidigt i boken vad som hnt ven om det p slutet inte r riktigt som man tror nd. Absolut lsvrd om man vill ha en spnnande och bra skriven bok.

Evelina Persson

2013-12-08

Spnnande och lttlst

Jimmy Nilsson

2013-11-18

Har hrt och sett mycket om Lckberg nu senaste ret, s knde att det var dags att lsa ngon av hennes bcker.

Efter hennes frsta bok knner jag mig inte vertygad. Hade strre frvntningar, boken knns fr enkel enligt min mening. Ngon djup spnning infinner sig i alla fall inte hos mig. Okej, som debutbok i alla fall. Ska lsa bok tv nu och hoppas p en nivhjning.

Glada Gunvor

2013-10-07

Bra och lttlst.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag r inget fan av deckare, men tnkte att jag nd skulle ge Lckberg en chans. Slutsatsen r att deckare fortfarande inte r min grej!

Lars Sederlin

2013-09-08

Aldrig mer Lckberg. Boken var jobbig att ta drigenom. Tyckte den var uselt skriven. Tillhr allts inte Lckbergfansen. Smaken rolika.

Anna Jensen

2013-08-09

Den hr boken fick mig att lska Lckberg. Vldigt bra skriven och spnnande, vldigt lttlst.

2013-06-03

Jag brukar inte ge upp p bcker. Oavsett om jag lyssnar eller lser s frsker jag alltid lsa ut dem. Den hr var dock omjlig fr mig att ta mig igenom. Extremt frutsgbar och vldigt barnslig som jag tycker alla Camilla Lckbergs deckare r. Frstr rligt talat inte hennes enorma framgng!

Annimoure Nilsson

2013-05-07

Nej.

Orealistisk teknik. (Skippa allt vad DNA-analys r, skippa att man gra en brottsplatsunderskning. Icke polis till huvudkaraktr som trnger sig in i tomma hus och grver runt i underkldesldor, hittar misstankar i tidningsartiklar som man inte skulle lyfta p ett gonbryn fr i verkliga livet. Orealistisk hrva av personer, verdrivet stereotypa karaktrer. Beskrivningar som motsger varandra: "Han gick ner i (till?) undervningen igen. Inte heller dr sg allt ut att vara som det skulle. Varken kket eller vardagsrummet sg annorlunda ut n det brukade".
Klyschorna haglar. Hy "skrynklig som katrinplommon", men "gon klara och pigga som en flickas", "knde sig som en skolpojke", "hakan nere vid brstkorgen", "stamma fram svar", "log spjuveraktigt leende". "som om hon talade med ett barn", "snabb verslagsrkning i huvudet". Plockat frn ett uppslag.

Nej, det blir ingen mer Lckberglsning fr mig, ven fast jag inte har ngot emot Camilla som person. Hon verkar vara smart och klurig s drfr frvnar mig tonen och intrigen.

Sara Forsman

2012-10-14

Mycket bttre n vad jag trodde att den skulle vara, riktigt vidrig historia

Linda slund

2012-10-04

Lst i lttlst variant, frn LL-frlaget. Det hr r frsta Lckberg jag lser, och jag gillar att historien har mnga trdar som alla spelar roll p vgen fram. Jag gillar att se att det faktiskt gr att gra en klassisk pusseldeckare i lttlst format.

Jag ser att boken inte ftt direkt toppbetyg hr p Boktipset och funderar p om en del klicher kan ha strukits eller mildrats i den lttlsta varianten, men visst, en del finns ocks kvar (Mellberg, till exempel, hela han r en klich). Jag ska ge mig vidare till en ny Lckberg i original, och se vad jag tycker. Tycker i alla fall att boken hller ihop p ett skickligt stt s hr blir det hgt betyg frn mig (fast boktipset vntade sig att jag skulle ge boken en 2:a).

Lina Josefsson

2012-06-29

Om man tnker ta det fr vad det r, en underhllande deckare, s helt ok!

Skicklig ovntat slut men svr komma in i

Siw Kronqvist

2012-05-10

Hamphus Kjellman

2012-01-17

Det mrktes faktiskt att detta var debuten. En del klyschiga och verdrivna gestaltningar men nd fanns potentialen dr och jag ville lsa vidare. Svagt godknt men jag vill nd lsa mer av henne fr att se utvecklingen.

Hanna Persson

2012-01-11

Smsta boken hon har skrivit.

Karin Andersson

2011-12-26

Spnnande frn frsta sidan.

Lena A

2011-08-29

2011-08-05

N mycket dlig bok, jag orkade inte ens lsa ut den. =(
Jag rder er inte att lsa denna bok..

Svrt med Lckberg...

Elin Stenblom

2011-02-20

Sprket r ingen hjdare men det r driv i historien.

Eva Svensson

2011-02-15

Mycket bra deckare. Gillar hennes skrivstil.

Lars Sederlin

2011-01-20

En svag etta. Hittade i foajen p ett hotell i Spanien. Helt ebarmlig. Varfr lste jag ut den, livet r fr kort fr att lgga p skrpbcker.

KR

2010-08-14

Tydligen utgavs den hr boken frst p ett mindre frlag, vilket kanske kan frklara att grodor som "Hon svepte handen som hll i vinglaset i en svepande gest" slunkit igenom, men var ligger egentligen grundnivn i Lckbergs prosa? "Stmningen i rummet var"...tveeggad? Lckberg skryter p sin hemsida med sina vrldservrande gymnasiebetyg, vilket r ganska komiskt med tanke p att hennes bcker inte innehller ett spr av bildning eller mnniskoknnedom. Att citera Heidenstams och Frdings mest knda fraser (som alla knner till vid 15 rs lder) i dialog lurar inte luttrade lsare, och personerna i boken r mer svartvitt skildrade n Musse Pigg och Spkplumpen. Lckberg envisas med att bertta vem som r god, vem som r ond, vad som r roligt, vad som r sorgligt, vad som r rtt, vad som r fel. "Show, don't tell", Lckberg? Grundidn r dessutom stulen frn "Harpsundsmordet", en av Baldersons svagaste bcker, men nd mil ovanfr denna avgrundslitteratur.

2010-07-25

Min allra frsta ljudbok! Boken r sdr. Behllningen r Katarina Ewerlfs inlsning:-)

Ansam Palmqvist

2010-07-16

Det syns genom texten att det r hennes frsta bok, till exempel vid beskrivningar av karaktrernas utseende. Dremot r berttelsen som utspelar sig vldigt bra och fantasifull.

Tove Holmgren

2010-05-16

Jag har inte lst alla Lckbergs bcker, helt enkelt fr att de r ganska dliga. Och jag lovar att det r en svag tva hon har ftt i betyg. Vad r det jag inte gillar? Banaliteten, storyns genomskinlighet, karaktrsgestaltningarna... Listan kan gras lng.

Sabine Minell

2010-04-13

Frsta boken jag har lst av Camilla Lckberg och jag mste sga att jag gillar denna, lite halvmystisk deckare som ju sjlvklart har ven krlek inbakat i allt.

Lejla k<<

2010-03-03

en spnnande men inte ett "WOW" rekomenderas varmt!! ps; lite svr lst

Dan Sylvebo

2010-02-15

"Huset var dsligt och tomt. Kylan trngde in i alla vrr. En tunn hinna av is hade bildats i badkaret. Hon hade brjat anta en ltt blaktig ton. Han tyckte att hon sg ut som en prinsessa dr hon lg." S dsligt och tomt var det huset.

AK Gunnarsson

2010-02-05

Tycker Katarina Ewerlf r suvern upplsare fr denna bok!

2010-01-31

Nix.

Jonna sterlund

2009-12-03

Helt okej, men inget wow. Ganska frutsgbar. Sprkmssigt fr den bottenbetyg. Snlla, nr ska ngon korrekturlsa hennes bcker samt ta bort alla tntiga klyschor??

Maria Lindgren

2009-11-13

Spnnande och vlskriven. Kul med svensk milj, vstkusten.

Bellan

2009-09-26

Kom p mnga lsningar men sjlva mrdaren var aldrig given

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Fngslande frn frsta sidan till sista.

Karin Huss

2009-06-26

fattar inte hur denna mnniska kan slja s mycket. Dligt sprk, dlig story, trovdighet noll

Tomas Andersson

2009-06-21

Kommer aldrig mer att lsa ngot av Lckberg. Pinsamt dligt.

Frida Niss

2009-06-14

simpel och berttad ur kallt perspektiv

Sofia kerberg

2009-06-10

Ok, den r faktiskt helt ok trots att Lckberg lyckas casha in p nsta varenda deckarklich som finns. Hon lter sig dock inte frestas av att lta mrdaren personligen sin hjltinna Erika Falck, vilket man som lsare r tacksam fr. Det r ocks intressant att denna kom samma r som Anna Janssons Drmmar ur sn d bgge rr sig kring den hmnande modern som tema.