ISLAND OF THE DOOMED

Dagerman, Stig

| 1992

Benjamin Elfors

2017-07-18

Ansträngt och överlastat språk. Bitvis glimmar det till, men på det hela taget en ganska otillfredsställande läsning. Onyanserat dyster.

Angela Alvarez

2013-04-24

Gillar inte Kafka, gillar inte det här och gillar verkligen inte när författare påstår att de skriver styrda av Gud "under en inspiratorisk natt". Bitch please.

Mylar .

2010-11-23

Det är en stor konst att med ord kunna beskriva känslor och beteenden på det sätt Stig Dagerman gör.
Det är även en konst att skriva en bok på ett sätt som gör den läsbar och intressant. Detta lyckas han sämre med. Boken är en orgie i beskrivningar, metaforer och maniskt grävande i detaljer, vilket gör det svårt att greppa helheten. Detta märks i slutet när han försöker knyta ihop historien och plötsligt får väldigt bråttom. Han verkar inse att han egentligen inte skrivit något och behöver därför snabbt hitta på ett lämpligt slut, varpå flera karaktärer lämnas åt sitt öde och mer kraft läggs på nåt filosofiskt dravel.
Jag misstänker att herr Dagerman provsmakade en och annan mystisk svamp därute i skogen...