Islam

Esposito, John L

| 2001

I detta översiktsverk presenteras islamiska trosföreställningar och bruk från islams födelse på 600-talet till dess nutida uppblomstring. Författaren skildrar religionens utveckling med dess historiska och politiska inflytande. Han diskuterar de former som den islamiska tron har antagit inom rätt, teologi och mystik och beskriver muslimers strävan att definiera och följa ett islamiskt sätt att leva. Den svenska utgåvan är baserad på den amerikanska bokens tredje upplaga, vilken är uppdaterad och utökad för att spegla de muslimska kulturernas verkliga mångfald. Här finns t.ex. en studie av Pakistan och i ett avsnitt om islam i väst utforskas betydelsen av den muslimska närvaron i USA, Storbritannien och övriga Europa. Inflytelserika ledare som Malcolm X och Louis Farrakhan behandlas. I slutkapitlet diskuterar John L. Esposito modernt muslimskt tänkande i frågor som religiös pluralism,...

Stella Lindblom

2017-08-10

Det här är en bok om islam ur ett islamiskt perspektiv. Den ger dig inte något på fötterna för att förstå vad islam egentligen är. Den är snarare ett reklamblad för en ideologi som på många sätt inte är kompatibel med hur vi i väst ser på världen. Tonen är mjuk och medgörlig. På så sätt är den sinnebilden för vad ordet islam betyder; 'underkastelse'. Det gör boken mesig och ointressant, för det finns bättre källor att hämta ur om man vill ha skarpare fakta.

Författaren problematiserar varken islam eller förhållandet mellan islam och övriga världen. Han lägger sig platt för den vaniljversion som muslimer vill att icke-muslimer ska tro på. Det gör att det inte går att få grepp om de spänningar som finns i världen genom att läsa den här boken. Den kommer i bästa fall att lämna dig oberörd, i värsta fall att invagga dig i falsk trygghet av att du har fått 'verkliga fakta', när du i praktiken bara fått höra 'missionärsversionen' av en ideologi som i sin värsta form (islamofascismen eller islamismen) är ett reellt hot mot omvärlden.

Islam är komplext och mångbottnat, men islamisk praxis innebär många gånger att människor dödas för allt möjligt som vi i väst anser vara en privatsak som t ex att vara homosexuell, ha en pojkvän eller för att man har hoppat av islam. Sånt är viktigt för oss att få reda på, men det får du inte läsa i den här boken.

Efter massmigrationen 2015-6 fick jag nya vänner som berättade ur ett förstahandsperspektiv om hur det är att leva som icke-muslim i ett muslimskt samhälle. Min bild av islam förändrades drastiskt från den överslätade och politiskt korrekta inställningen. Idag är jag mycket mer ifrågasättande och kritisk, något som inte uppskattas inom islam därför att koranen anses vara guds perfekta, eviga och okränkbara ord (även om det i sig kan motbevisas genom att använda islams egna skrifter). Att bara ens säga att man inte vill bli muslim kan räcka för att man ska bli kallad 'islamofob', något som blir en bakvänd rasism mot oss som tycker att demokrati och yttrandefrihet är något bra och värt att behålla. När något blir så polariserat måste det finnas en död hund i närheten. Men den här boken ger inga svar på var man ska börja gräva.

Kort sagt - ta en annan bok.

O

Ola Schubert

2009-04-25

tyvärr så är boken lite för välmenande snäll när författaren tolkar allt till det bästa. Men med tanke på det orättvisa förtal som drabbar majoriteten av muslimerna i dagen värld så är ändå boken en bra motvikt.