Iskompisar. Ett spöke på lägret

Skugge, Linda

Iskompisarna löser ett nytt mysterium Sasha har hoppat av hockeyn och börjat träna konståkning tillsammans med Jasmine, Vendela och Saga. Sista veckan på sommarlovet ska de alla åka på konståkningsläger. Barnen ska bo i ett hus intill en kyrka som det sägs spöka i. Det skrämmer upp dem ordentligt, och de får svårt att sova. Det blir inte bättre av att saker till synes helt oförklarligt byter plats på nätterna, handdukar och kläder flyttas på. Om de ska våga stanna kvar på lägret, måste de hitta sanningen bakom mysteriet med spöklegenden. Iskompisar är en ny lättläst och härlig serie om vänskap och om att stötta varandra. Det är också en berättelse om att lösa ett mysterium och inte ge upp – på flera sätt. I den här boken är det Sasha, killen som hoppar av hockeylaget för att börja med konståkning, som berättar. Linda Skugge började skriva redan som artonåring och har sedan dess skrivit...

Vi har läst andra delen i ”Iskompisar” där vi får följa ett kompisgäng som tränar konståkning. Första delen heter ”En tjuv på klubben”.
Boken utspelar sig på konståkningsläger och är skriven utifrån killen Sashas berättarröst. Sasha har nyligen bytt från hockey till konståkning kämpar med sin kärlek till konståkning och det uteblivna stödet från sina föräldrar.
Samtidigt som boken har en fantastiskt fin vänskapshistoria där kompisarna ställer upp för varandra i sitt tajta gäng samtidigt som de också släpper in nya personer.
T.ex tjejen vara kompis blivit sjuk till lägret och vill åka hem för hon känner sig ensam bjuder gänget in till gemenskap.
När andra beter sig illa säger kompisarna ifrån och ställer upp för de utsatta. Också innebörden av att skapa minnen tillsammans känns som ett fint inslag i boken.

Som ett spänningsinslag i boken så händer mystiska saker i lokalerna med saker som förflyttas osv. Detta ihop med den gamla spökhistorian om prästfrun som går igen får barnen att bli nyfikna på att ta reda på sanningen.

A (8 år) som inte alls är intresserad av konståkning uppskattade ettan mycket, denna boken i serien var han inte lika begeistrad i. Jag som förälder tyckte historian var fint, men ettans kluriga inslag kring en tjuv känns snäppet vassare och roligare att läsa än denna bokens spökhistoria. Men jag tycker boken är fin och tror att bägge böckerna passar finemang som julklapp till ett barn som tränar konståkning. Mycket inslag kring konståkning och andra aktuella grejer som är i tiden finns barn. Det märks verkligen att Skugge själv har ett barn som befinner sig i denna värld då hon har stenkoll på vad hon skriver om är mitt intryck. Så konståkare kommer inte bli irriterad över felaktigheter i boken då den är bra skriven även där är mitt intryck.

Spännande, rolig och lättläst!