Iskompisar 1 - En tjuv i klubben

Skugge, Linda

Kan du göra en salchow, flip eller himmelspiruett? Det kan Jasmine, Vendela och Saga. De nioåriga bästisarna älskar att träna konståkning! Men när ett par dyra skridskor försvinner och tränarna tror att tjejerna stjäl från varandra, blir Jasmine, Vendela och Saga arga. De är övertygade om att den skyldiga inte finns i deras grupp. De bestämmer sig för att själva undersöka vad som har hänt - och finner en oväntad tjuv.  En tjuv i klubben är första delen i en ny lättläst serie om vänskap, om att stötta varandra och om att stå upp mot vuxenvärlden som inte alltid lyssnar eller har tid att bry sig.

Per Olsskolan/fyror

2021-11-16

Boken var bra och den handla om en kille som ville börja med konståkning men han hade inga grejer så han stal andras saker.

Jag tycker att det var en bra bok och jag ska läsa mer av dom böckerna.

A gillade boken och låg som ett ljus och lyssnade när vi läste hela boken i en stöt - låt er inte luras att boken enbart "passar" till tjejer - det är en bra bok för alla! Och en bok med starka kompetenta tjejer i huvudrollerna är väl något som många killar borde läsa/lyssna på med.
Härligt med en bok för denna ålder om konståkning - och inte enbart massa hockeyböcker som redan finns på marknaden.
Som man hör på titeln är bokens spänningsmoment att saker börjar bli stulna och tjejerna ska ta reda på vem som stjäl och ska försöka lösa det - men det är så mycket mer som händer i boken med.
I början var jag lite osäker över boken pga att den kändes väldigt girlygirly men jag blev positivt överraskad över den - den är inte alls som man kanske får en fördomskänsla av från början.
Huvudkaraktären Jasmine är en frisk fläkt som står upp för sig själv och vågar säga ifrån - på ett sätt som också är värdigt och snyggt. Samtidigt är boken full av omtanke och empati för varandra, att bry sig om och uppmärksamma någon som är nere.
Den är väldigt fokuserad på det positiva i allt - allt från det man gör bra i prestation på träningen till att se fina sidor med förståelse även hos den som visar sig vara tjuven. Mot slutet av boken är det även två personer som tydligt bryter mot könsnormer i konståkning/hockeyträning och det är helt okej utan att någon rycker på axlarna över det. Jag gillar hur man även lyfter styrkorna hos både hockey och konståkning och hur de kan lära av varandra.
I boken synliggöra också trångboddhet - ett tema som jag sällan tycker syns i barnböcker vad jag minns - men Jasmine och pappa bor i en tvåa där pappa sover på bäddsoffa i vardagsrummet. Att jasmines mamma dog i bröstcancer när hon var fyra år tas även upp - vilket också känns fint då det också behöver ha representation i barnböcker.

@barnbokstips

2018-03-07

Linda Skugge har skrivit ”Iskompisar En tjuv i klubben” som är första boken i en ny serie. Jasmine, Vendela och Saga är 9 år och tränar konståkning tillsammans. En dag börjar saker försvinna under träningarna och de vuxna säger att det finns en tjuv i gruppen. Tjejerna bestämmer sig för att tillsammans ta reda på vem som är tjuven. En lättläst, bra bok om vänskap, där kompisarna är schyssta, peppar och stöttar varandra. Bokens jag är Jasmine en klok tjej som vågar stå för sina åsikter, säger ifrån när de vuxna inte lyssnar och beter sig oschysst och som även vill lära hockeykillarna skridskoåkning eftersom de skulle kunna lära sig mycket av tjejerna och tvärtom. Det är också en bok som uppmuntrar till att våga göra saker som en själv vill och inte bara göra saker bara för att kompisarna gör det. Jag gillar den här boken och rekommenderar den till både tjejer och killar i åldern ca 6-10 år. I boken finns också en ordlista för den som vill lära sig mer om konståkning.