Iskällaren

Walters, Minette

| 1994

Föraktade och avskydda är de, Phoebe Maybury och hennes två väninnor, som lever ett tillbakadraget liv på den stora herrgården Streech Grange. Och när ett lik påträffas i Streech Granges gamla iskällare bekräftar det bara vad man alltid trott, ända sedan den gången då David Maybury försvann: att det var hans hustru Phoebe som tog livet av honom. Men varför går det inte att identifiera liket? Är den döde någon annan än David Maybury? Och vad har i så fall hänt med Phoebes äkta man? Kan polismännen Walsh och McLoughlin bringa klarhet i denna svårutredda händelsekedja, där fördomar och ondsint byskvaller skymmer sanningen?''Iskällaren'' är en raffinerad och mycket originell kriminalroman, som snabbt etablerade Minett Walters som ett ett av de stora nya namnen i den engelska deckarlitteraturen.

2014-01-24

Spännande och välskriven. En bra bok, dock inte lika bra som Misstanken och Skulptrisen. Men helt klart godkänd. Rekommenderas!

Jag tycker detsamma, Iskällaren och Blomsterkronan är fantastiskt bra deckare (jag gillade inte skulptrisen) men sen blev hon mer av dussinförfattare, även om de senare böckerna inte är direkt dåliga har jag inte läst om nån av dem, men de här två återkommer jag till med jämna mellanrum. Det är något med personerna, stämningen och miljöerna.

2010-04-18

Iskällaren av Minette Walters är en av de få deckare jag läst flera gånger och tyckt att den är lika bra, varje gång. Samhällskritisk, spännande och icke förutsägbar. Blomsterkronan och skulptrisen var nästan lika bra, men därefter tycker jag att Walters spårade ur?

2009-12-14