Isens gåta

Khoury, Raymond

| 2010

Ett magnifikt ljussken uppenbarar sig på himlen ovanför Antarktis, där en vetenskaplig expedition befinner sig. Det är upptakten till denna omskakande thriller om vad som gömmer sig under den tjocka isen och som nu hotar att omstörta en hel värld. En vetenskaplig expedition har ankrat någonstans på Antarktis för att beskåda ett isberg som under dramatiska former håller på att brytas sönder. Just som Gracie Logan, nyhetsreportern på plats, lägger ut nyheten om tilldragelsen uppträder ett magnifikt ljusfenomen på himlen i form av ett enormt ljusklot; det ändrar form och omsluter fartyget innan det försvinner lika mystiskt och spårlöst som det dök upp. Hela den märkliga tilldragelsen beskådas i direktsändning av en chockad världspublik. På en egyptisk bergstopp kontemplerar en ensam präst över Guds magnifika skapelse som breder ut sig framför honom. Prästens närvaro på denna heliga plats...

Anna Jensen

2015-07-15

Mycket bra gjort, mr K! Han skriver bra och intressant och storyn är fantasifull och spännande. Det är kul att läsa om religion när det görs på det här sättet.

Kim M. Kimselius

2014-03-16

Isens gåta av Raymond Khoury var en mycket annorlunda och spännande bok. Det gällde att fokusera och koncentrera sig när jag lyssnade, eftersom det var många personer inblandade i handlingen, men åh så spännande!

Kim M. Kimselius

2014-03-16

Boken börjar med ett filmteam som är på Antarktis för att göra en dokumentär. Då visar sig ett magiskt ljussken på himlen. Då sänder direkt och ljusskenet visas över hela världen. Gracie Logan är nyhetsreportern på plats. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/03/16/isens-gata-av-raymond-khoury/

Kickie Boman

2013-08-10

Bitvis riktigt spännande, trodde på en 4:a... men en del långtråkiga bitar drar ner betyget...

2013-04-04

Visst låter baksidetexten fascinerande och otroligt spännande? Dessvärre tror jag att det kan vara fullt möjligt att den som skrev texten överhuvudtaget inte har läst boken. Orden "vad som gömmer sig under den tjocka isen" har inget alls med boken att göra, det finns inget som gömmer sig under isen och inte heller någon gåta med isen. Vilket får i alla fall mig att fundera på varför man översatt The sign med Isens gåta. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/04/isens-gata-av-raymond-khoury.html

Tobbe Fransson

2012-09-19

Ruskigt spännande även om tekniken känns overklig.

Nenne N

2011-08-11

Inte lika bra som hans andra böcker

Helena Andersson

2011-07-08

Intrigen var som en fin söndagsmatiné men det mest intressanta var beskrivningen av amerikansk politik och vad man får när man försöker blanda himmelsk och världslig makt.

Rasmusmatte .

2011-04-03

Bra inledning. Sedan tappade den tempo. Medelmåttig bok i mina ögon.