Isbrytare

Ohlsson, Kristina

| 2021

Efter succéstarten med "Stormvakt" är Kristina Ohlsson tillbaka med sin andra Strindbergdeckare: "Isbrytare". Nu ligger vintern vit på Hovenäset och August är lyckligare än på länge. Hans butik, Strindbergs Second hand, går strålande och han är dessutom nyförälskad.Men en iskall januarinatt skakas den paradisiska tillvaron av en brand som ödelägger två sjöbodar. Den ena är Augusts och den andra ägs av Axel Ehnbom, en äldre man som bott på Hovenäset i hela sitt liv. Kriminalinspektören Maria Martinsson sliter med utredningen som snabbt utvidgas till att även omfatta ett mord. Någon på Hovenäset ruvar på riktigt mörka hemligheter. Samtidigt närmar sig faran från ett helt annat håll. Snart går varken Maria eller August säker?

W

Wilma

9w

Väldigt bra bok, hade dock önskat lite snabbare handling

2023-10-31

Betyg 3,5

Maria Jacobsson

2022-07-26

Bra uppföljare till Stormvakt! August är en sympatisk man som många gillar. Men i denna boken råkar han ut för ett och annat. Förhållandet med polisen Maria har utvecklats, men är inte helt okomplicerat. Boken är lättläst och jag slukade den alldeles för fort. Läser gärna mer om August på Hovenäset!

Hanna Gyllberg

2022-07-21

Bladvändare och ok uppföljare till första delen. Kommer läsa
Del 3 också även om man lämnar historien bakom sig ganska snabbt efter att man plöjt igenom den

Katarina Strid

2022-06-07

En trevlig andra del i denna serie, spännande och väl berättat. Trevlig personer.

Kerstin Kolm

2022-03-05

Tycker om författarens berättande. Kanske mer spänning än deckare.

2022-03-01

Högst läsvärd! En deckare i den trivsamma stilen, lite Jan Mårtensson över den. Klurig intrig, fin miljö och bra karaktärer.

2022-02-20

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Jag har läst det mesta som Kristina Ohlsson har gett ut, i alla fall alla hennes böcker för vuxna, och även några av hennes ungdomsböcker. Jag tycker jättemycket om hennes sätt att skriva, och har verkligen tyckt om alla hennes böcker som jag har läst. Den här boken, Isbrytare, är en fortsättning på boken Stormvakt, som jag läste för drygt ett år sedan. Jag tyckte mycket om den, och jag tyckte lika mycket om den här. Härliga miljöer, intressanta karaktärer, spännande fall, absolut inte förutsägbar, välskriven och lättläst. Jag kan verkligen rekommendera båda böckerna, och jag ser mycket fram emot att följa den här bokserien.

Therese A

2022-02-11

Ruggigt bra! Ser fram emot fler böcker i samma serie

2022-01-09

Jajjamensan! Kristina Ohlsson har gjort det igen. Skrivit en fängslande och grymt bra spänning/relationsroman. Det är spännande och nästan lite feelgood i ett. Jag föll hårt för karaktärerna redan i förra boken ”Stormvakt” så det var ett nöje att få återse dem igen.

Kristina är dessutom otroligt bra på att bygga upp miljöer och karaktärer. Det är karga landskap, karaktärer som man fattar tycke för och som man vill läsa mer om. Det är vardagliga händelser och människor som både har mindre och större problem. Vilket gör att berättelsen blir mer verklig och mer intressant. Jag tycker om att själva spänningsdelen är rätt lågmäld, det blir mer åt pusseldeckarhållet och det gillar jag skarpt!

Längtar redan efter fler böcker om denne August Strindberg.

A H

2021-12-23

Otroligt vad en 83 åring klarar. Väldigt rörig bok.

2021-11-19

en alltför utdragen historia

Monica Bäckelin

2021-11-18

Underhållande, välskriven och lagom spännande. Betyg 3,5 läsvärd.

2021-11-17

Bättre driv än i den första delen, men otäck! ”Familjehemligheter” som förstör så många liv.
Även denna gång ett abrupt avslut, i relation till bokens omfattning.
(Satte läshastigheten till 1,2).

2021-11-09

Bättre än den föregående och ser också fram emot nästa, medan jag snarare var tveksam till att alls lyssna på den här. Lite förutsägbar var den men ändå värd att lyssna på.