Isberg

Fyra hemligheter. En mörk familjesaga.I Tassby, Dalarna, där hockey hålls högt och hemligheter långt under ytan, sväljs en bärplockare plötsligt av de mörka skogarna. Samtidigt tänds lamporna i den övergivna herrgården på andra sidan viken. Outsidern Lars-Inge blir föremål för misstankar från byns centralgestalt Liss-Kulla. Men vad döljer han egentligen?Där Bottenviken letar sig in vid stålverk och stad i Luleå försvinner en femårig pojke och hans mamma Elin inleder en desperat jakt. Har pojken gått genom isen eller har någon tagit honom? Samtidigt drar taxichauffören Andreas omkring på stadens snöiga gator och drömmer om att hämnas barndomen i Tassby.När dessa personers begär korsas stiger mörka familjehemligheter till ytan och hotar många fler människors liv.Isberg är en spänningsroman och familjesaga. Det är Niklas Turner Olovzons debut, men också första delen i Doldasviten."Isberg...

Bra debut, spännande, välskriven och intressant.

Kristina Simar

2022-12-08

Isberg av Turner Olovzon

I det lilla samhället Tassby i Dalarna bor några kufiska människor, det är Lars-Inge, kallad Lassa som bor ensam med sin hund Ziggy sen hans fru försvann för flera år sedan. Där bor även Liss-Kulla tillsammans med sin make Sören som hellre tittar på hockey än att vara med sin fru. Liss-Kulla håller koll på allt som händer i samhället och hon tror att Lars-Inge döljer något, men gör han verkligen det?

Wow, vilken debut av Turner Olovzon. Jag var fast redan på första sidan och den var en riktig bladvändare. Kapitlen var korta och lättlästa, språket var perfekt, men bra karaktärsbeskrivningar- och miljöbeskrivningar. Storyn var målande med härliga metaforer och spänningen stegrade sig ända till slutet, och inget var förutbestämt. Jag kommer givetvis ha koll på Turner Olovzon och följa hans författarresa.

I Dalarna där hockey hålls högt och hemligheter långt under ytan så försvinner en dag en utländsk bärplockare i den mörka skogen . Samtidigt på andra sidan viken tänds lamporna i den övergivna herrgården. Där Bottenviken letar sig in vid stålverk så försvinner en 5-åring pojke och mamman letar desperat. Samtidigt drar taxichauffören Andreas omkring på stadens gator och drömmer om att hämnas. Vad händer när dessa personers vägar korsas? Mörka hemligheter kommer upp till ytan.

Jag förstår varför denna bok hyllas och lovordas. Det är en otroligt välskriven story som är skickligt skriven. Det är helt fantastiskt målande och berättande beskrivningar på både miljö, karaktärer och relationer, jag har inga problem att leva mig in och befinna mig på platser som beskrivs, allt jag läser känns så levande. Dock är jag lite kluven kring boken för den är fantastisk men för mig personligen blir det mer fokus på relationer än själva krimfallen och jag tappar ibland tråden, jag hittar tillbaka men det upprepas ett par gånger och då tappar jag lätt fokus. Mina förväntningar var mer "deckare" och det finns absolut spänning och gåtor som ska lösas/komma upp till ytan men mina förväntningar var lite annorlunda. Jag rekommenderar verkligen att läsa boken, för den är oförutsägbar (på ett positivt sätt), den är gripande, mörk, vacker, det är hemligheter, kärlek, hat och förtvivlan. En debut som gör mig nyfiken på kommande böcker och detta är första delen i Doldasviten.

Agnetha Bjuggmark

2022-11-18

Precis avslutat Niklas debut, och vilken debut sen. Man kom in direkt i handlingen och det var fullt ös hela tiden, man hade inte tråkigt. Inget onödigt tjafs, och Niklas svävade inte iväg utan höll den röda tråden hela vägen. Det bästa jag har läst på länge och jag vill läsa nästa bok NU!

A-K Dejehed

2022-11-10

Fyra hemligheter. Tre månader. Två platser. En familjesaga.
Detta är det bästa jag läst på länge. Så oerhört välformulerat och inte ett ord i onödan.
Vi följer berättelsen ur fyra människors perspektiv och jag lever mig verkligen in i dessa människors livsöden.. Lars-Inge, Liss-Kulla, Andreas och Elin.. fyra människor som brottas med hemligheter även för sig själva. Hemligheter de levt med allt för länge men som kanske inte går att släppa ut? Eller ska de våga ta första steget? Vad händer då?

Språket rymmer så mycket och det hade kunnat bli klyschigt på många ställen.. men Niklas Turner Olovzon kan verkligen konsten att avväga. Vilken ordkonstnär! Denna debut för tankarna till Christoffer Carlsson som även han skriver kriminalromaner med fokus på småstadslivet och den mentalitet som råder samt människan och hennes inre (demoner) istället för polisens jakt på förövaren.

Jag känner mycket, lever mig in i dessa fyra människors liv, blir vemodig, gråter på flera ställen.. och skrattar. Jag ser fram emot att följa denna författarkarriär som bara måste fortsätta spikrakt uppåt!
Tack för en unik läsupplevelse!

Elias Stormby

2022-10-18

Spännande och gripande! En helt makslös debut. En av de bästa böcker jag läst i år.

2022-10-12

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Jag var verkligen nyfiken på den här boken, som jag hade läst en del om innan. Och jag blev absolut inte besviken på författarens debutbok. Det känns som om det här är början på ett nytt och spännande författarskap. En helt klart lite annorlunda bok, om lite udda människor. Mycket välskrivet och spännande relationsdrama, som får högsta betyget av mig. Och det är en sån bok som jag kommer att minnas. Kan varmt rekommendera boken, och jag ser fram emot Niklas Turner Olovzons kommande böcker.