Isak och Billy

Love is a battlefield. De går genom köket. Isak och Billy. Tak och väggar. Stol, bänk och köksbord. Två killar, ett pronomen. Han kysser honom. Han diskar ur en bunke åt honom. Han hade tänkt sig ett helt fantastiskt långt, gott liv.Isak & Billy är berättelsen om Isak, som står handlingsförlamad och ångestfylld inför världen, och om Billy som klarar allt med sina vältränade muskler och sin provocerande energi. Det är en intensiv och erotisk kärleksberättelse om tvåsamhetens ljuvliga intimitet och förödande klaustrofobi. På detta kärlekens slagfält är manskroppen lika åtrådd som irriterande, omväxlande oövervinnerlig och självförstörande. På en skenbart enkel men gnistrande prosa och med humor och svärta gör Kristofer Folkhammar sin romandebut.

Hanna Johansson

2016-07-18

Jag tycker mycket om den här boken, särskilt sättet den är skriven på. Språket är vackert och träffande.

Victoire Marcel

2015-10-18

Jag tycker om sättet den är skriven på, författaren använder språket på ett intressant sätt. Romanen känns äkta - både den sköre, lite handlingsförlamade Isak och den egocentriske och barnslige Billy känns som människor av kött och blod.

Sanna Axelsson

2012-10-02

Jag gillade den verkligen. Många kanske stör sig på Isak, men eftersom jag själv kämpat med depression i typ sju år vet jag hur svårt det kan vara att söka hjälp, och hur panikslagen man kan bli av den närhet man egentligen behöver. Språket var undetbart och boken var naken och ärlig. Jag gillar att han inte "försöknade" sexet som författarna ofta gör när det handlar om två män. Typ vågar inte beskriva det rakt på för det låter för grovt osv... Rekommenderar den, men inte om man är känslig, behöver ha äventyr hela tiden eller så... det är en klaustrofobisk bok som man måste ha lite djup för att uppskatta.

Petra Hansson

2012-06-04

Kristoffer Folkhammar kan få en att förstå och någonstans till och med tycka om människor i all deras svaghet och föraktlighet.
Sparsmakat, kort, koncist. Vackert språk. Rakt på och ärligt om sex.
Osentimentalt, ärligt. Försöker inte lägga till rätta för nån allmän heteropublik.
En fantastisk debut! Vill läsa mer!

Ruth Lezz

2011-04-25

Vackert skrivet om att behöva vara behövd och att göra sig ointaglig för den andras omsorgsfulla ansträngningar. Den manliga kroppen är huvudtema, kättja och skönhet kantat med väl ingående detaljer som då och då glider över i det otäcka, gärna i samband med Isaks självförakt.

Elin Olsson

2011-04-01

mycket vacker kärleksskildring om ett förhållande. det är hjärtslitande, ångestladdat och otroligt senusellt och samtidigt väldigt distanserat och vackert. mycket läsvärd!