Is och vatten, vatten och is

Axelsson, Majgull

| 2008

Ingen har utforskat syskon- och tvillingmotiv med sådan fantasi och sådan intensitet som Majgull Axelsson. I Aprilhäxan ruvar den utstötta, institutionaliserade Desirée på hämnd på sina fostersystrar. I Den jag aldrig var lever huvudpersonen MaryMarie två separata liv, som speglas i varandra som vore hon sin egen syster. Och i Is och vatten, vatten och is skildras en tärande rivalitet mellan två tvillingsystrar. Inez och Elsie blir tidigt faderlösa och växer upp i Landskrona. De, som alltid varit som en gemensam hemlighet, glider alltmer isär under tonåren, och när Elsie blir med barn är brytningen ett faktum. Elsie föder en son, Björn, och ger sig ut till sjöss. Inez blir kvar hemma, föder dottern Susanne och tar också hand om Björn. När Björn växer upp blir han popstjärna, eftertraktad och ensam. Och precis som Inez lever i skuggan av sin syster Elsie, lever hennes dotter Susanne i skuggan...

Sara Höglund

2019-04-22

2016-08-25

Familjedrama med utsökta personporträtt. Men kanske storyn är lite väl skruvad. Mycket välskriven, dock!

2016-06-20

Majgull Axelsson är en av mina favoritförfattare. jag blir aldrig besviken. Hon är fantastisk på att beskriva relationer framförallt de som inte fungerar och är perfekta, Denna är inte hennes bästa men en stark 3a.eller svag 4:a.

2015-07-04

Inez och Elsie blir tidigt faderlösa och växer upp i Landskrona. De, som alltid varit som en gemensam hemlighet, glider alltmer isär under tonåren, och när Elsie blir med barn är brytningen ett faktum. Elsie föder en son, Björn, och ger sig ut till sjöss. Inez blir kvar hemma, föder dottern Susanne och tar också hand om Björn. När Björn växer upp blir han popstjärna, eftertraktad och ensam. Och precis som Inez lever i skuggan av sin syster Elsie, lever hennes dotter Susanne i skuggan av sin berömde kusin. Tills något händer. Något som förändrar allt.

Romanens nu är en urladdning av alla de konflikter som grott kring systrarna och deras barn.
Susanne, som blivit deckarförfattare, är gäst på ett polarforskningsfartyg, och upplever på denna instängda yta ett hot som skulle ha kunnat utspela sig i en av hennes egna böcker, från någon som verkar hata henne och hennes kusin Björn lika mycket. Hoten dyker upp regelbundet och anonymt.

Is och vatten, vatten och is är en roman om en föräldralöshet som går i arv och om hur den som står allra närmast kan bli den mest främmande.

Majgull Axelsson har skrivit många mästerverk, men det är just Is och vatten, vatten och is som är min absoluta favorit. En stark engagerande roman om att vara utstött och ickeälskad, blandat med en stor portion spänning och drömmande.
Det här är en mycket vacker och djup roman som jag läst och lyssnat på flera gånger om, och den håller verkligen. Uppläsaren Gunnel Fred med sin vackra melodramatiska stämma är dessutom helt oslagbar enligt mig. Fantastiskt bra uppläsning!
Kan varmt rekommenderas av mig! En mycket stark 5:a!

Annika Sjöström

2015-02-17

hörbok

2014-07-01

Känns som att jag sitter med vid köksbordet på 60-talet och upplever det de gör. Tragiska familjeförhållanden som visar att mat på bordet och tak över huvudet inte är allt som krävs. Bra personporträtt. Och relativt lyckligt slut för att vara Majgull.

Emma Griph

2013-10-22

Maria W

2013-06-26

Åh så bra! Underbar skildring av ihopflätade människoöden. Jag lärde känna karaktärerna och det kändes tomt när boken tog slut :(

2013-06-03

Lyssnade på ljudboken. Gunnel Fred läser fantastiskt bra. Och Majgull Axelsson är troligen en av Sveriges bästa författare genom tiderna. Den här tycker jag dessutom hör till hennes allra bästa! En riktigt trevlig läsupplevelse med en kvinna som verkligen kan skriva!

Evelina Nilsson

2013-02-28

Bra bok som kändes lätt att läsa och som ändå var intressant.

Maria Klamas

2012-07-22

Om att inte vara älskad och om svårigheterna att älska det vi har... och ibland att visa den vi älskar hur mycket vi älskar dem... och hur lätt det är att stanna i någonting vi inte vill av andra skäl än kärlek... Det handlar lika mycket av vänskap, om äkta vänskap och om strategier för att nå det man vill...

Jag minns när Axelsson var i Vänersborg på Bokens dag och berättade om hur denna story kom till henne, jag fascinerades!! boken är på något sätt oxå fascinerande... jag måste läsa vidare, vad är det för något hemskt som hänt? Vad är det man inte vill berätta, som ändå styr det hela, vem ligger bakom de konstigheter som händer i hytten, varför lämnades sonen bort, vart tog han vägen och hur gick det med Birger? och varför är Robban så koko?? Gillade boken mycket men slutet drar ner betyget, plus att det var lite segt emellanåt...

Den första bok jag har läst av Majgull Axelsson. Jag kan inte direkt hitta något fel på den men det var något med berättelsen som gjorde att den inte trängde in och kändes trovärdig.

Helena Lind

2012-01-25

Jag brukar tycka väldigt mycket om Majgull Axelssons böcker, men den här fastnade jag inte riktigt för.
Språket är bra, men jag tror det är handlingen och karaktärerna som inte riktigt fångar mig.
Det blir en svag 3:a i betyg från mig.

Liselotte Wijkmark

2011-08-20

Jag tyckte boken var bra. Majgull skriver bra, jag tror att man som kvinna och mamma får en del ha,ha upplevelser av läsningen. Den kanske inte speglar just jaget men människors tillkortakommanden och styrka i stora drag.

Sofia Åkerberg

2011-01-02

I Is och vatten… utforskas, i likhet med Aprilhäxan, familjebandens skörhet och tvång. Även här hänger handlingen ihop genom årtiondena: tvillingarna Inez och Elsies uppväxt under 40-talet hos mamma Lydia medan pappa Ernst befinner sig på sanatorium. Inez och hennes stentorre man Birgers dotter Susannes tonårstid i Landskrona på 60-talet. En tonårstid som inte direkt blir enklare av det faktum att Elsies son Björn bor hos dem och precis slagit igenom som sångare i bandet Typhoons. Landskronas flickskaror är i uppror. Och så Susannes vuxenliv i nutid på isbrytaren Oden, vilken stävar mot Norra Ishavet, där hon blir oförklarligt trakasserad av någon av de andra besättningsmedlemmarna.

Majgull Axelsson kan skriva, det är inte tu tal om den saken. Språket är flyhänt och handlingen skickligt uppbyggd — trots hopp fram och tillbaka mellan minnen och årtionden tappas aldrig tråden bort och man hänger om inte annat kvar av det enkla skälet att man vill veta ”hur det ska gå”. Karaktärerna är också välformulerade, som vanligt framförallt kvinnorna. Ett särskilt gott öga tycks Axelsson ha till Inez, den intill patologins gräns prudentliga flickskolelärarinnan som gjort inte bara en dygd, utan ett jobb, av husmorssysslorna.

Men särskilt lustfyllt blir det aldrig. Och det är klart, en bok som behandlar frågor som kärlekslöshet mellan systrar, mellan mor och barn, mellan far och barn, ska kanske inte vara något man hoppar jämfota av glädje över när man läser, men varför måste precis alla vara så bottenlöst bedrövade?! Det är som om varenda person i boken går omkring med ett sådant där litet tecknat personligt regnmoln över sig. Enda skillnaden är att några av dem tillåts att ha sina regnmoln stöta i violett vredesåskväder. Alla finner sig mer eller mindre fångna i sin livssituation, av sina relationer.

Ingen tycks vilja något och sedan kunna sträva efter det, något som kanske märks tydligast hos Björn. Han blir märkligt blek och anonym, trots sin framskjutna ställning i berättelsen, eftersom han aldrig vet vad han vill. Han vet inte vem han är och bara vad han inte vill — han vill inte ut och spela med bandet, han vill inte bli jagad av tjejer men han vill samtidigt inte bli någon föredetting.

Is och vatten… är i sig ingen direkt dålig bok men fallerar ändå eftersom man oundvikligen jämför den med den betydligt bättre Aprilhäxan.

Felicia Dahlqvist

2010-09-27

Boktipset visade att jag skulle ge 3.8 i betyg, och det är ungefär det jag är benägen att ge boken. Första Axelsson jag läser och är ändå positivt överraskad, tyckte den var riktig bra ibland, men ändå för ojämn för toppbetyg. Men bra!

2010-07-31

Skulle ha fått en femma, men jag tyckte den blev rörig mot slutet.

Ingrid Selnes

2010-05-12

Nej, denna bok var en besvikelse. Tråkig och krystad historia som inte berörde som Axelsson vanligtvis gör.

2010-04-30

Majgull Axelsson är en av mina absoluta favoritförfattare, men Is och vatten, vatten och is får enbart en trea. Det är inget fel på berättelsen, den är definitivt läsvärd, men den griper inte tag som övriga böcker av Majgull Axelsson alltid gör. Den stannar inte kvar.

Hade lagt den på Surströmmingslistan, trots att jag faktiskt har läst den (nu 2 gånger), det säger kanske en del...

Karin Löfstrand

2010-04-27

Nja, sådär får omdömet bli om denna, ännu en, berättelse om märkliga syskonrelationer som MajGull Axelsson gjort till sin nisch. Jag tyckte berättelsen var lite hoppig och ojämn, det var en känsla av bladder emellanåt. Många sidor kunde handla om hur syster 1 står och väntar och funderar massor över om Björn vill ha varm choklad efter skolan. När sedan något riktigt stort händer avverkas det på några korta rader vilket jag tyckte kändes som en konstig prioritering. Men trots allt är totalkänslan att boken är av hög kvalitet men tyvärr inte helt i min smak.

2010-04-25

Ligger på Suströmmingslistan

Merja A

2010-03-19

Det var så länge sedan jag läste Aprilhäxan, Slumpvandring och Den jag aldrig var. Därför kan jag inte jämföra böckerna som också är ganska olika. Den här senaste tycker jag är en bra relations och generationsroman. Man följer huvudpersonens tragiska familjeöde och skiftar till nutid 30 år senare.
Spänning finns också med i handlingen.

Sara Sandquist

2010-03-06

Vilket språk! Jag har fortfarande inte läst Aprilhäxan, men känner att jag måste.

Jonas Rudberg

2010-03-01

Ett fascinerande drama, liksom i Slumpvandring kastas vi mellan generationer. Men romanen är mer tydligt förankrad också i vår egen tid. Bäst är ändå skildringen av ett sextiotal många av oss inte upplevt. Man känner dofterna. Jag högaktar Axelssons prosa, har väldigt svårt att hitta de bla bla-partierna "Engelska" skriver om här. Fast jag stör mig också på slutet, på gåtan som aldrig får något svar. Funderar på vad Majgull vill säga med det... kanske att livet är just så. Störande svarslöst ibland.

2010-02-13

En mycket ojämn berättelse, stundom fängslande, stundom bara bla bla. Vi är i nutid ombord på ett forskningsfartyg i Arktis med huvudpersonerna Susanne och Anders, men också i Landskrona på 60-talet med huvudpersonerna Inez, Björn och Susanne. Det finns en fråga Vad hände Björn Hallgren? Det blir för rörigt. Vem är huvudperson i handlingen? Berättelsen spretar åt olika håll och handlar inte särskilt mycket om tvillingrelationen. Jag har funderat länge och ger inte romanen godkänt. Känns som slöseri med min tid. Eftersmaken är just den.

Pernilla Hell

2010-01-11

Håller med en av föregående talare: denna levde inte upp till Maj Gull Axelssons tidigare, och helt fantastiska, romaner.

Johanna Galenpanna

2010-01-02

En märklig bok, med ett slut som inte var så mycket till uppklarande.

Karin R-g

2009-10-08

Jaha. Förstår inte storheten.

Elisabeth Holmén

2009-09-03

Tyckte inte det hände speciellt mycket man väntade hela tiden på att det skulle hända något och ett konstigt slut. Väldigt besviken.

Ulla Englund

2009-07-08

Vet inte riktigt varför jag kände mig lite besviken när jag läste boken. För stora förväntningar efter Aprilhäxan och Slumpvandirng kanske

Johanna Falkered

2009-07-01

Ett isfartyg, cool (!) plats att utspela ett drama som letar sig tillbaka i tankarna till glömda minnen.

Elin Petersson

2009-04-22

Beskrivningen ovan sammanfattar i stora drag mina åsikter om Majgull Axelssons verk. Jag anser att bokens språk hade ett bra flyt och Majgull lyckas fånga sina läsare på ett sätt som är önskvärt för en bra författare. Jag hade dock siktet inställt på att det jag skulle komma till att läsa skulle vara någon form av gåta som i slutet skulle lösas framför mina läsande ögon. Här blev jag något besviken. Boken handlar om Inez och elsie, ett tvillingpar som man får följa sedan barnsben och sedan långsamt upptäcka hur tillvaron förändrar deras systerskap. Man ser också på världen i boken till stor del genom unga Susannes ögon, Inez osynliga dotter. En skandal kring Björn, Elsies sons födelse gör att Inez tar över rodret och uppfostrat Björn som han vore hennes egen, alltmedan Susanne avundsjukt får titta på. Björn har allt som Susanne inte har och Inez strävan efter moderlig acceptans i Björns ögon blir väldigt tydlig såväl som för Susanne som för läsaren. Björn är frontfigur i the Typhoons och hans framgångar sätter Susanne alltmer i skuggan av honom, något hon både föraktar och drar fördel av bland vänner. En dag försvinner Björn och förändringen i familjens vardag och dynamik följer jag som läsare med spänning. Paralellt läser man om den vuxna Susanne som i Inez fotspår befinner sig ombord på ett fartyg under en expedition på Nordpolen, någon vill henne här något illa. Någon som verkar ha känt både henne och Björn under deras ungdoms år.
Spännande läsning där man som läsare tar del av ett relationsdrama och Majgull beskriver personerna i boken på ett sådant sätt att man känner för dem allihop. Avundsjuka och lögner, relationer och strävan efter acceptans är tydliga riktlinjer i Majgull Axelssons roman.