Irland, farväl

Moore, Ann

| 2004

Gracelin O'Malley växte upp i ett fattigt hem på irländska landsbygden i början av 1800-talet. Hon har överlevt ett brutalt äktenskap, sjukdomar, hungersnöd och förlusten av ett barn när hon 1848 lämnar sitt älskade Irland tillsammans med dottern Mary Kate. Bakom sig har hon den hjärtslitande kärleken till Morgan och hans död och hon har dessutom tvingats överge deras gemensamma son. Det blir en påfrestande färd över Atlanten och det är en mycket förändrad Grace som stiger iland i New York för att återförenas med brodern Sean. Hennes framtidsutsikter är dystra ? men hon har två barn och för deras skull måste hon fortsätta kämpa. Efter Ann Moores svepande historiska roman Gracelin O'Malley kommer nu uppföljaren, ?ett obarmhärtigt drama, lika absorberande och suveränt som den första delen?, skriver Publishers Weekly.

Amanda Larsson

2013-03-09

Älskar den, jag läste ut den på bara några dagar!

Alva Ordnörden

2012-04-02

Gracelin O'Malley och hennes dotter Mary Kate lämnar sitt hemland, Irland, i november 1848.
Men Grace har även en nyfödd son som hon tvingas lämna kvar i Irland hos hans far.

Det blir en oförglömlig resa över Atlanten innan Grace och Mary Kate går iland i New York City,
kapten Reinders hjälper de och ser till att de har det bra (eller så bra man kan ha det på ett skepp
där 35 andra personer dör). Reinders hjälper de också att hitta Graces bror Sean som tidigare har
flytt till New York, men det blir inte riktigt som de har tänkt...

Den här boken är verkligen speciell, man fattar genast gott tycke för Grace och Mary Kate kan
man verkligen se framför sig, en gullig liten busunge som älskar sin mor och allt som går att äta. ;)

Det är egentligen en vuxen roman, men jag tyckte jättemycket om den och rekommenderar den till alla som vill ha en bra bok att läsa, perfekt för lata sommardagar! :D

Jenny Andersson

2012-03-28