Invasion!

Invasion! är en samling texter av olika karaktär som visar på bredden i Jonas Hassen Khemiris uppmärksammade författarskap. Invasion! var titeln på hans debutpjäs, som gick för utsålda hus på Stockholms stadsteater och blev en av de senaste årens verkliga teatersuccéer. Den pjäsen ingår i boken tillsammans med en nyskriven pjäs, 5xGud, som är något av ett syskon till Invasion! Mellan dessa pjäser spinner en rad kortare krönikor och noveller sina trådar, publicerade i bland annat Dagens Nyheter, Aftonbladet och P1:s God morgon världen. Vare sig han skriver kort, långt, dramatik eller prosa är det samma starka läsupplevelse. Jonas Hassen Khemiri, f.1978, belönades med Borås Tidnings Debutantpris för sin debutroman Ett öga rött. För sin andra roman, Montecore, tilldelades han Sveriges Radios Romanpris, Bellmanpriset och PO Enquists pris. Han nominerades även till Augustpriset 2006.

Maria Lindén

2012-02-24

Tyckte Ett öga rött var fantastisk, vissa av novellerna i denna samling var okej, pjäserna gillade jag inte. Inte alls! Nej tyvärr, mycket besviken faktiskt.

Lotta Berling

2009-11-21

Den sista texten, Fem gånger gud, höjer betyget ett halvt snäpp: 3,5 alltså.