Invasion

Koontz, Dean

| 2007

Gripande, spännande, och triumferande i människosläktets mörkaste tid, ger Koontz oss en småstadsthriller med en bit av domedagen inbakad, som ställer den fråga vi alla någon gång ställt oss själva: vad skulle du göra om du befann dig mitt uppe i en Invasion? Molly och Neil Sloan vaknar till regnets trummande mot taket. Det har jagat dem i deras drömmar och stört deras sömn, och nu stiger de upp för att finna ett lysande silveraktigt skyfall i färd med att dränka deras lilla stad. En underlig doft kan anas i luften, och det unga paret kan inte skaka av sig känslan av att något är fel. Detta blir morgonen som de kommer att minnas som slutet på den värld de en gång kände. Timmarna går och regnet fortsätter att falla, och Molly och Neil lyssnar på oroväckande nyheter om väderförhållandena världen över. Innan gryningen har tv-och radiosändningar slagits ut. Sedan försvinner telefon och...

Iris Eriksson

2013-07-26

Alltså, även om själva handlingen och allt det kanske är lite svårt att greppa och en aning förvirrande ibland så älskar jag sättet som Koontz skriver på, han gör även en förvirrande handling urbra!

Den första Koontz jag läst och kanske den sista, också - det amerikanskt högerkristna budskapet passar mig lika illa som dissen av klimatforskningen i bokens början. Läste trots allt ut den, skräcken var sådär skönt HP Lovecraftig (utom i det att Lovecraft var ateist).

Cecilia Fredriksson

2012-04-04

Trodde denna skulle vara bättre, åtminstone spännande. Men icke. Har tyckt om andra böcker av Koontz, men detta var en besvikelse. Trampar på samma ställe för länge och blir långtråkig. Hade jag haft andra förväntningar hade kanske betyget blivit högre. En thriller borde åtminstone vara.. spännande.

Monica Brandts

2011-06-22

Njä ... har inte så mycket att säga. Kan läsas i brist på annat känns det som. Inte ens speciellt spännande.

Sophie Sundin

2010-07-13

Ganska förutsägbar men Koontz är bra på att skapa övernaturliga miljöer, så därför får han en trea.

Michael Nystås

2010-05-08

Koontz blir i mitt tycke bara bättre och bättre. På senare år blandar han grundläggande existentiella frågor med isande skräck, skrivet på ett litterärt vackert språk som tilltalar mig mycket.
Temat i den här boken är utomjordingar som invaderar jorden med till synes själviska och genomonda avsikter. Men varför skonar dom barnen? Varför får vissa vuxna leva? Jag slukade den från pärm till pärm. Jättebra!

ninaemilia *

2009-12-26

Dean Koontz är ganska kul egentligen. Han kör stenhårt på sitt koncept, och är sådär lagomt trosskyldig. Jag plöjde några av hans böcker tidigare, men har trappat ned. Dels för att jag började bli äcklad, speciellt av den förfärliga figuren Odd Thomas, som han envisas med, och dels för att bättre böcker stod på listan.
Denna låg helt ok till ett tag, och var lagomt ryslig i början. Men så vävs allt ihop lite väl enkelspårigt, och man skäms nästan inför vissa partier. Sci-fi-känslan är god nog, fantasin är det inget fel på, och den går att äta upp den här också, men efteråt undrar man vad mannen har för agenda egentligen, för den kör över allting annat.