Inuti huvudet är jag kul

Bjärbo, Lisa

Tänk att du är Beyoncé. Det är ett av de sämsta råden jag någonsin fått av min pappa, tror jag. När han sa det för en kvart sedan i hallen trodde jag att han hade fått en liten, liten hjärnblödning. Jag fattar inte hur han ens kom på tanken. Har han träffat mig någon gång? Om det blir jobbigt, menar jag. Du är Beyoncé! Du är en stjärna, och inget kan nå dig, för du är Queen B, allt är lugnt. Liv har levt hela sitt liv i en hyresrätt på Södermalm i Stockholm, men nu har hennes pappa plötsligt bestämt att de ska flytta ut på landet. Så här är hon nu. I ett fallfärdigt ruckel i Småland, mitt ute i ingenstans. Busshållplatsen där hon står och väntar på skolbussen är omgiven av skog och skog och inget mer. Att börja i en ny gymnasieskola kan vara jobbigt för vem som helst. För Liv blir det nästan katastrof. Utan något bekant att hålla sig i förvandlas hon från rätt blyg till ett fullfjädrat...

Sarasbokhyllor

2020-01-01

Liv är blyg, extremt blyg. Hon och hennes pappa flyttar från Stockholm till en håla i Småland. Att tvingas flytta och börja i en ny klass är som tortyr. Hon överanalyserar allt och spenderar mycket tid åt att ha ångest över de få ord hon yttrat eller inte yttrat. Jag lider så med Liv och skulle typ vilja ge henne en kram men jag inser att det skulle väl inte direkt få henne att må bättre.

Hög igenkänning i ältandet och att komma på i efterhand vad man borde ha sagt. Jag älskar titeln! Språket är rappt och vackert. Fint beskrivet om social ångest. Jag har mycket svårt att lägga ifrån mig boken. Jag har läst några böcker av Bjärbo tidigare och måste definitivt läsa fler!

2019-04-26

Fantastiskt fin och berörande berättelse. Jag fick till och med tårar i ögonen vid några tillfällen. Framför allt vid en dialog mellan Liv och hennes pappa som kändes i hjärtat. Jag kan känna igen mig i både Liv och hennes pappa, vilket kan låta märkligt, och det gör att berättelsen känns ännu mer nära mig. Berättelsen bjöd också på både skratt och flertalet dragningar på munnen.

Bokslukerskan 93

2019-02-13

Jag vill gilla boken mer än vad jag gör. Den är stundvis rolig och den lyfter fram hur en introvert kan tänka och bete sig. Men boken är också rörig och det är sååå mycket tankar som nästan blir jobbigt att lyssna på

villa-freja.se

2018-08-23

Äntligen en bok om, blyghet, utanförskap och normalitet att känna igen sig i. Jag älskar att författaren betonar att inte alla är sociala, men att det faktiskt är lika normalt att vara introvert som extrovert. Alla ryms och får plats.

2018-06-19

En vardag med Liv och hennes fantastiske far. Som vill och försöker förstå. Om panik och kärlek och vänskap eller att bara gå bredvid. Och nöja sig med det. Varm, hoppfull och jag är lite småkär i Livs pappa.