Into thin air

Krakauer, Jon

| 1997

This is the true story of a 24-hour period on Everest, when members of three separate expeditions were caught in a storm and faced a battle against hurricane-force winds, exposure, and the effects of altitude, which ended the worst single-season death toll in the peak's history.

Maria B

2022-08-01

Spännande och skrämmande vittnesmål från Mount Everest 1996. Jag finner bergsbestigning väldigt fascinerande och spännande, så det här var en bladvändare för mig.

Matilda Persson

2019-09-20

Till en början var det väldigt svårt att komma in i boken. Språket var ganska svårt och det var väldigt många personer det handlade om. Har tidigare sett filmen Everest som boken är baserad på vilket kan vara en fördel för att få ett ansikte till namnen men att hålla reda på namnen blev fortfarande ett problem. Efter ungefär 100 sidor började jag dock tänka annorlunda. Krakauer skildrar en av de läskigaste miljöerna jag vet på ett kusligt med ändå mysigt sätt. Boken har ett långsamt tempo vilket bidrar bara ännu mer till stämningen. Expeditioner är något av det mest intressanta att läsa om och Tunn Luft gör mig inte besviken.

Magnus Johansson

2016-08-01

Spännande och fängslande så att det räcker och blir över. Ingen faktabok, men definitivt lyckad i sin underhållningsgenre.

Benjamin Elfors

2015-10-02

För mig som inte kan något om bergsklättring var den intressant. Men inte mycket mer än så.

Jens Jonsson

2012-10-19

Spännande och bitvis väldigt gripande om världens högsta berg och om de som klarat sig och de som inte gjort det.

malin norbäck

2012-03-10

Hemskt. Idioter!

Jesper Larsson

2011-12-03

En bra skriven och underhållande bok, men som tyvärr drar iväg från "sanningen". Läs gärna Anatoli Boukreevs bok The Climb som en faktaspäckad motvikt efter att ni har läst denna.

Maria Eriksson

2011-03-22

Jag besteg Mount Everest en varm sommardag vid havet...betagande och sorglig bok om övermod och naturens krafter!

Marc Moore

2010-11-03

Då va de dax att ful-gråta och de händer inte ofta!
De shockar mig hur människorna förlorar sin mänsklighet bara för att nå upp på ett berg...

Robin Bergh

2010-10-08

Spännande bok och bra skriven för den som är oinvigd på Everest. Den den beskriver hur kropp, hjärna och pengar fungerar över 8000m på ett bra sätt. Beck Weathers öde är helt otroligt! Tyvärr har det utmålats hjältar och bad guys på ett felaktigt sätt för att ge boken en bättre "handling". Läser man mindre välskrivna böcker om denna incident så inser man snabbt att bokens skurk i själva verket var hela katastrofens hjälte. Utan Anatoli hade många fler fått sätta livet till. RIP Anatoli Boukreev

Jakob Nylin

2010-08-07

Står på hyllan för Idrott och sport i biblioteket, men skulle egentligen kunna stå bland spänningslitteraturen. Marginalerna är små uppe på världens tak.

Han besteg Mount Everest vid samma tidpunkt som Göran Kropp. Han berättar här om de som det inte gick så bra för, de som inte överlevde.

Sandra Jonsson

2009-09-24

Otroligt bra bok och författaren/journalisten skriver på en väldigt bra sätt.

Eva Grufman

2009-06-11

Väldigt fascinerande och enormt spännande bok. Man lever sig med varje sekund och vill inte att den skall ta slut.