Intet

Teller, Janne

| 2006

Flag from da

Handlingen udspiller sig i en mindre, dansk provinsby i 90´eme. Eleverne i 7. klasse lader sig provokere af klassekammeraten Pierre Anthon, hvis forældre ifølge resten af byen ´sidder fast i 68´. Pierre Anthon mener, at intet i livet, intet i hele verden betyder noget. Børneflokken sætter sig for at modbevise hans påstand, og de begynder i et nedlagt savværk at samle ´en bunke af betydning´. Alle må de ofre det, der betyder allermest for dem. Den enkelte vælger ikke selv, det gør en kammerat. Det starter med et par yndlingssko, men snart eskalerer ofringerne til det ondskabsfulde og makabre. Da medierne får nys om sagen, sættes den lille by på den anden ende, og projektet går ind i sin sidste fatale fase.

Satu Koivukangas

2014-01-29

En ganska så ruggig berättelse om jakten på betydelsen. Betydelsen av livet blir livs viktig för dessa ungdomar i klass 7. Välskriven med lite ord lek. Bra men ruggig.

Anna Eriksson

2013-03-20

Bästa boken jag läst hittills i år. En ohygglig berättelse som är både spännande och tänkvärd. Skulle rekommendera den som bokcirkelbok. Klassas som ungdomsbok men detta är en crossoverbok som passar även vuxna.

Fanny Gunnarsson

2012-11-22

Pierre Anthon hoppar av skolan med orden "Ingenting har någon betydelse det har jag vetat länge" och klättrar därefter upp i ett plommonträd och blir sittandes där proklamerande livets meningslöshet. Klasskamraterna blir oerhört provocerade av detta då alla naturligtvis vill se en mening och betydelse i livet.

Klassen bestämmer sig helt enkelt för att motvisa Pierre Anthon genom att samla ihop en hög av betydelse – d.v.s. saker som har betydelse för var och en i gruppen. Sakerna som samlas in är till en början ganska oskyldiga: till exempelvis ett par sandaler och en orm i formalin. Gruppens makt över individen växer sig dock allt starkare och insamlandet tar ny form och på högen hamnar så småningom både en barnkista (inkl lik), en oskuld och ett avhugget finger. Boken liknar på så vis Flugornas herre där händelseutvecklingen tycks skena utan kontroll och gruppens makt över individen tar skrämmande former.

Läs mer: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2012/11/22/ingenting-har-nagon-betydelse-men-vi-samlar-det-pa-hog/

Anna-klara Akar

2012-09-07

Den här boken är fantastisk och skulle kunna ösas och diskuterad son klassiker på högstadiet. Om livet konsten och hur långt man kan gå i ondska. Otroligt bra och en bok som skrämmer skiten ur mig på ett icke mystiskt sätt. En varningstext borde sättas på varningen sen hör boken kan göra dig cynisk och driva sig till självmord läses inte utan medläsare att diskutera med.

Frank Berglund

2010-12-10

Lästes som första bok i Svenska A. Väldigt intressanta teman, och den är - precis som Främlingen av Albert Camus - väldigt lätt att läsa men svårare att förstå. Jag som tycker om existentialisterna under tidigt 1900-tal tyckte även om denna. Simpel, kanske, men klar och tänkvärd.

anna panna

2010-10-29

Hade mycket högre förväntningar om boken, men visst den var ganska tänkvärd, dock berörde den inte så mkt, var lite väl hafsigt skriven...