Intervju med en seriemördare

Segerbäck, Kalle

| 2014

?Alla har någon gång tänkt tanken att döda en annan människa. De flesta har till och med räknat ut hur de skulle göra.?Seriemördaren Daniel Winston sitter isolerad i en underjordisk fängelsebunker långt ute i ödemarken. Han lyckas kontakta journalisten Carl Molinieux som med spänning ser fram emot uppdraget som verkar vara att nedteckna Daniels egen berättelse. Något ingen journalist dittills varit i närheten av.Carl intervjuar poliser som drev utredningen, träffar anhöriga till offren och de få personer Daniel omgett sig med. Mötena skapar dock bara nya frågor och mystiken tätnar ytterligare när Carl plötsligt befunnit sig på fel plats vid fel tillfälle. Vem är det egentligen som sitter fängslad? Hur kunde han själv bli misstänkt för brott? Vem styr vad och varför?Intervju med en seriemördare är en berättelse om hämnd och rättssamhällets oförmåga att skydda medborgarna.

Cristos Contreras

2015-01-07

Blev först inte klok på vilken typ av bok det var, och även om början var intressant och lärorik så var den också möjligen lite långsam. Samtidigt laddade den för resten av boken som bara var så spännande. Läs!

Martin K

2014-10-20

En berättelse måste hela tiden väcka nyfikenhet och ge en önskan om att få veta mer. Där når i alla hänseenden Segerbäck hela vägen fram. Man vill hela tiden läsa vidare. Möjligen kan den som förväntar sig fullspäckad action från start bli något besviken då första halvan av boken är, förvisso spännande, men relativt lugn. Detta är dock något som andra halvan av boken råder bot på. Plötsligt smäller det till och då sitter man med ögonen som klistrade mot varje sida och tiden rinner iväg. Själv läste jag ut boken på en och en halv dag (vilket är otroligt fort för att vara mig). Samtidigt lärde jag mig en hel del om olika saker då boken känns väldigt välresearchad (heter det så?). Som litterär produkt skiljer den sig något från alla andra romaner jag läst då den är skriven i reportageform och innehåller väldigt mycket dialog. Kanske är detta något man gillar, eller inte gillar. Jag tycker det ger en känsla av närvaro och som berättarteknik är det oerhört effektivt. Det känns liksom dokumentärt. Jag kan varmt rekommendera denna bok och ser verkligen fram emot att läsa mer från denna författare.