Interpreter of Maladies

Lahiri, Jhumpa

| 2000

'One of the finest short story writers I've ever read' Amy Tan WINNER OF THE PULITZER PRIZE WINNER OF THE PEN/HEMINGWAY AWARD WINNER OF THE NEW YORKER PRIZE FOR BEST FIRST BOOK

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Jhumpa Lahiris Den indiske tolken, består av nio noveller, nio vardagsberättelser i vilka hon visar en säregen förmåga att utgå ifrån till synes triviala situationer och berätta något högst väsentligt. Novellen ”En temporär historia” utgår till exempelvis ifrån ett strömavbrott men utvecklas till ett äktenskap i sönderfall. Eller hur ett nyinstallerat handfat i ett flerfamiljshus kan förändra livet till det sämre, som du kan läsa om i ”En riktig durwan”.

Läs mer här: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/04/25/den-indiske-tolken-livsavgorande-vardagsogonblick/

Annimoure Nilsson

2013-04-03

En verkligt fin novellsamling.

Jag tycker bäst om kvinnan som städade i huset med det nya handfatet. Den berörde mig otroligt mycket, samt även själva "Den indiske tolken".

Jag kommer definitivt att läsa "Främmande jord"

Louise A

2012-08-27

Precis som Merja så tycker jag att Främmande jord är bättre. Här har hon inte riktigt fått till detaljerna på samma sätt. Men så är det ju debuten.

Merja A

2011-09-29

Den här debutboken innehåller flera väldigt fina noveller. En stark fyra, inte lika bra som "Främmande jord".

Sofie Petersson

2011-05-15

En underbar novellsamling om människor med indiskt påbrå. Historierna är djupa, fascinerande och har sina egna liv. Med ett kristallklart språk berättar författarinnan fascinerande historier som inte går att sätta fingret på. En av mina favoriter är paret som precis har flyttat in i sin nyköpta villa och upptäcker att det finns gömda religiösa figurer överallt i hela huset. Eller den charmiga historien om den äldre indiska kvinnan som saknar sitt hemland och är på väg att ta sitt körkort. Den indiske tolken får en currystark trea.

Ulla Englund

2011-05-10

De sju novellerna är bra, mycket bra.

Lars B.

2011-03-02

Jhumpa Lahiri var en angenäm bekantskap. Novellformatet är i sin fulländning suveränt.

Nils Thor

2010-07-29

En samling noveller om indiska invandrares utanförskap i USA.
Belönad med Pulitzer-priset år 2000.
Lättläst, men gjorde inget intryck på mig.

Ciccis bokblogg

2010-05-01

Boken innehåller nio noveller om människor från Indien som kommer som invandrare till USA. Det är först och främst relationer de olika novellerna handlar om. Här får vi bland annat möta ett gift par som glidit ifrån varandra men genom flera återkommande strömavbrott i sin lägenhet kommer närmare varandra än de någonsin varit. Vi får även träffa en kvinna som inleder en affär med en gift man men som kommer till insikt med att livet har så mycket mer att erbjuda. Mina favoriter är "En temporär historia"och "Den indiske tolken". Boken är mycket lättläst och varje novell är ca 30 sidor lång.

Jag fick verkligen mersmak för noveller och kommer troligtvis att läsa mer av det. Har redan sneglat på Främmande jord som är den senaste av Jhumpa Lahiris.

Jhumpa Lahiris är född i England 1967 av indiska föräldrar och flyttade till USA vid tre år ålder. Den indiske tolken kom ut 1999 och är hennes debut som hon även fick Pulitzerpriset för skönlitteratur år 2000.