Internet är trasigt

Gelin, Martin

"En rasande dokumentation av demokratins kris och nätets roll i den. En stridsskrift med strålkastarljuset på Silicon Valley." Aftonbladet "Tveklöst den viktigaste bok som har skrivits om internet på svenska." SvDSilicon Valleys drömmande visionärer skulle rädda demokratin och frälsa världen, men istället har deras uppfinningar banat väg för en antidemokratisk revolution som nu tycks hota hela vår mänskliga civilisation. Vad var det som gick så fel? Med den globala vågen av antidemokratisk högerpopulism måste Silicon Valley-företagen fråga sig vilken roll de själva har haft i den här utvecklingen. För tio år sedan tycktes världen röra sig i en ostoppbar riktning mot mer demokrati, öppenhet och tolerans. Nu tycks land efter land gå åt motsatt håll.Martin Gelin och Karin Pettersson besöker USA:s ledande tech-företag - Facebook, Google, Twitter - och intervjuar de ledande experterna...

Charlotta CG

2020-09-03

En bok alla borde läsa. Informativt om de stora bolagen från Silicon Valley med ekonomier större än Frankrikes som ställer till det politiskt runt om i världen och vars algoritmer gör att hat lönar sig mer än fakta på nätet.

Christer Fasth

2019-04-08

Omskakande. Alla borde läsa. Jag vill citera från sid 191. ” Det finns en utbredd missuppfattning om att högerextremister skulle vara bättre än alla andra på att använda sociala medier. Enligt denna teori har främlingsfientliga populister i land efter land - i USA, Danmark, Österrike, Italien, Ungern, Polen, Sverige, Indien och Filippinerna - alla lyckats hitta magiska metoder för att skapa genomslag för sina idéer på sociala medier. Men i själva verket är det inte högerextremister som är ovanligt bra på sociala medier. Det är sociala medier som är ovanligt bra på högerextremism.”

Stefan Andreasson

2018-11-17

Intressant läsning om hur det ser ut, får en att fundera över vad som händer i världen