Intensity

Koontz, Dean

| 1996

Edgler Vess is a sociopath intent on murder. He lives for one purpose only: to satisfy all appetites as they arise, seeking ever more outrageous experience. To live with intensity. When he attacks her friend, Laura, Chyna Shepherd is saved by the instincts developed during a dark and turbulent childhood. Not knowing Laura is already dead, Chyna follows, hoping to save her friend, as Vess carries her body to his motor home - a dungeon and morgue on wheels. The killer, unaware of her presence, drives away. But Chyna is now trapped in his dangerous orbit. Her sole aim is to get out alive, but when she learns the identity of the killer's next intended victim, she knows she must act to save that precious life - and take risks beyond any that she ever imagined she could endure.

2022-12-30

Spännande och fartfylld. Bra att Koontz för omväxlings skull har en kvinnlig huvudkaraktär, en som är hård som stål men ändå mänsklig. En bok om mod och medmänsklighet.

Matilda Persson

2021-10-08

Psykopaten är en bok med snabbt tempo redan från start, den engelska titeln passar därför betydligt bättre eftersom allt är väldigt intensivt. Ändå är det något som gjorde att jag drog mig från att läsa den. Jag kände mig inte nyfiken på att läsa vidare men när jag väl läste var det inte tråkigt. Handlingen utspelar sig under ungefär 24 timmar vilket gör att varje del blir väldigt lång, så trots att det är intensivt blir det samtidigt långsamt. Sen känns vissa delar ganska förutsägbara men på sin tid var det kanske helt nytt.

Jag har alltid svårt för översättningar. Speciellt när det rör sig om böcker där de diskuterar språkliga fenomen, eller där vissa ordvitsar, dialekter eller jargonger gör sig gällande. Jag har också väldigt svårt för översatta boktitlar. Speciellt som i det här fallet, där bokens namn inte ens blivit översatt. Översättaren, eller förlaget, har istället tagit saken i egna händer och helt sonika döpt om boken. Istället för Intensity, eller "intensitet", som boken heter på originalspråk och som är något mördaren (och sedan även huvudpersonen) gång på gång upprepar under bokens gång, heter den på svenska Psykopaten. Psykopaten? Det är ju rent respektlöst att döpa om en bok på det viset. Att man ens får det?

Nåväl. Boken handlar om Chyna Shepherd, en instabil kvinnlig pyskologistudent som ruvar på mörka hemligheter från sin barndom, och som blir indragen i en mordbonanza utan dess like. Under en natt hos sin bästa vän Lauras föräldrar bevittnar hon mördaren, Mr Vess, framfart, och när hon får höra antydningar om att han också har en flicka instängd i källaren beslutar hon sig för att göra upp med honom på egen hand. Samma kväll.

Tyvärr tycker jag Dean Koontz tar i från tårna på ett sätt att hela boken svämmar över. Mr Vess är så obeskrivligt ond att han blir skrattretande till slut. Han dödar allt. Alla. Han har dödat sina föräldrar, sin mormor, han dödar liftaren och han dödar biträdena på macken, bara för att han känner för det. Det blir så överdrivet bisarrt, så overkligt att det till sist blir rent ointressant. Chynas val känns omotiverade, och vi får aldrig tillräckligt bra förklaringar till varför hon handlar som hon gör. Att det skulle handla om så stark medmänsklighet för en människa hon inte ens vet existerar, att hon kastar sig in i mördarens bil och låter honom föra henne hem till sin tortyrborg känns långsökt. Detta efter att hon sett sin enda och bästa vän först bli våldtagen och sedan mördad, samt inslängd i samma bil och i samma utrymme som Chyna sedan väljer att hoppa in i. Neh.

E H

2014-03-07

Efter 100 sidor kom jag på att jag kanske måste andas. Hade glömt bort det av all spänning!

Marc Moore

2014-01-07

Oavbruten action som funkade medan jag låg förkyld. Men tyvärr Koontz höjer sig aldrig över sin B-författar status. En liten passus bara; men kan han någonsin skriva om människor som inte är exceptionellt attraktiva...... bara en fråga.

Denna bok var helt okej men den passade då inte mig. Denna kan ja tyvärr inte rekommendera till er andra..

Lars Willfors

2013-08-09

Dyrkade som 15-åring. Känner dock på mig att det inte är den sortens bok man gör rätt i att läsa två gånger. MYCKET raffinerat spänningsmoment mot slutet, rent typografiskt.

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Tveklöst min favorit bok! Vet inte hur många gånger jag läst den?!

Miriam T

2011-07-25

Läs recensionen på min blogg:

Emma Olsson

2011-07-05

Lite seg.
Annars bra skräckinjagande bok. Väl balanserad på läsarens känslor. Du lever dig in i boken när det verkligen sker ngt.

Iris Eriksson

2011-06-24

Åh så bra den var! och otroligt vidrig! Det är första gången jag försöker läsa en sådan här bok och jag blev inte besviken. Texten va väldigt levande och jag rös hela tiden. Jag facineras av hur vissa människor tänker, och jag blev facinerad över hur Edglar tänkte, han tänkte på ett sådant klart men samtidigt helt galet sätt. Gud jag hoppas verkligen jag aldrig stöter ihop med en som han...! (Detta skulle bli en otroligt bra skräckfilm! Som jag dock aldrig skulle se eftersom jag hatar skräckfilmer...)

Lars Andersson

2011-05-16

Spänningarnas spänningsroman. Klichérik. Tog mig aldrig ur boken.

Tomas Karlsson

2011-01-13

Grymt spännande med högt tempo inledningsvis, Inledningen gör att den är svår att lägga ifrån sig, något skruvad mot slutet, men läsvärd

Viktoria Westlund

2011-01-12

Har aldrig varit mer rädd när jag läst en bok. Läskig början som tusan. Minns inte så mycket av resten, men nog gjorde början ett starkt intryck.

Jag sträckläste den här. Koontz är väldigt ojämn som författare men den här var en av de mer läskiga böcker jag lst. Var rädd att när jag la ifrån mig boken på kvällen så skulle det stå ett monster bakom varje dörr och lura...

Lena Larsson

2010-02-11

Jag får fortfarande skrämselhicka när jag tänker på den här boken, den hängde kvar i månader efteråt och jag överväger fortfarande ett baseballträ under sängen. Inte för att det skulle hjälpa, hua!

Johanna Galenpanna

2010-01-04

Läste boken i fyran och skrev bokrecension, som jag fick läsa upp för hela klassen. Jag minns min fascination över hur någon hade fått ögonen och munnen ihopsydda, och hur jag ivrigt förmedlade detta till klassen. Min lärare såg måttligt imponerad ut just då :)

Jeanette Algeson

2009-06-24

Väldigt spännande. Översättningen var rätt kass. Men de höll mig inte ifrån att känna att den här boken var en nagelbitare och vad ja har hört inte alls som andra av Koontz böcker. Slutet var dock rätt kasst tyckte jag. Men ändå läsvärd.