Inte utan min hund

Branzell, Kaj

| 2017

Pensionerade språkläraren Ida och labradoren Kalle bor i ett idylliskt radhuskvarter i Karlstad. En vinterdag halkar Ida på en isfläck och ingenting blir som förut. Hon tvingas in i omsorgskarusellen och hamnar på äldreboendet Tusenskönan, som inte tillåter henne ta med sin hund. Ida vägrar att lämna sin Kalle, men stöter på starkt motstånd från enhetschefen Signe och hennes högra hand Bertha. Trots stöd från biståndssamordnaren Linn, säger kommunen nej till Idas böner. Det jäser på hemmet, de boende ställer upp till Kalles försvar och idén dyker upp om att göra uppror genom att fylla hemmet med fler djur. En efter en smygs de in, beageln Nappe, alpackan Alice, åsnan Eddie, ponnyn Stjärna, minigrisen Pigge, kissen Missan, gojan Tilda och marsvinen Herbert och Hubert. Kaos råder, Signe och Bertha sjukskriver sig, medan resten av personalen ställer upp på de äldres och djurens sida. På något...

villa-freja.se

2018-08-04

Inte utan min hund är en tankeväckande berättelse, på samma gång söt som sorglig. Det är inte alltid lätt att bli äldre. Dock tycker jag inte att jag kommer den riktigt på djupet och även om många av karaktärerna är charmiga, vältaliga och påstridiga lär jag inte direkt känna någon av dem. Istället är det som om berättelsen serveras alltför detaljrik med en rad upprepningar som stör flytet. Det känns som om författaren anstränger sig för att verkligen få med allt. Det är trevlig läsning för stunden, men tyvärr lämnar berättelsen inga djupare spår hos mig.

Solveig Andersson

2016-11-13

Charmant skröna. Särskilt passande för oss som någon gång haft husdjur. Men i dyraste laget tyckte jag faktiskt att den var.

Eva Carlsson

2016-10-07

Kul bok även om den är överdriven, haha. Naturligtvis rekommenderar jag den även om den är lite väl dyr

Lotta Svensson

2016-10-06

En förtjusande bok om man tycker om djur och äldre. Bra mix av humor, tokigheter och allvar.

Yvonne Larsson

2016-09-22

Flera gånger undrade jag om boken överhuvud taget är korrekturläst. Den är alldeles för svamlig på sina ställen, konstiga och felaktiga meningsbyggnader dyker upp här och var och det är många onödiga upprepningar i texten. Idén till boken var nog bra, men slutresultatet lämnar mycket övrigt att önska.

2016-06-23

Vilken underbar bok! Engagerande, jättemysig och med härliga karaktärer och mysiga djur. Men så älskar jag ju också djur! Medan jag läste den så var det en tanke som hela tiden kom för mig. Någon borde sannerligen låta filmatisera den här underbara boken! Kan varmt rekommendera den! Stark 5:a!