Inte nrmare n s

Tedjeza, Jenny

| 2010

Romandebuten Inte nrmare n s r en berttelse som etsar sig fast, sgs det i en recension. En annan fr Roy Anderssons film "Gilarp" i tankarna nr han lser Jenny Tedjezas roman. Den unga kvinnan Emma ker tillbaka till sin hemstad fr att trffa sin mor. Minnen frn uppvxten kommer till henne. En omvlvande hndelse p hgstadiet var nr Katja kom ny till klassen. Hon kommer som fosterbarn till staden och flyttar in i trappuppgngen bredvid Emma. Bland annat gr Emma och Katja p fest, hr ett citat ur boken: "Hon satt p trappan och rkte, nstan helt gmd i en stor stickad trja. Jag stngde drren efter mig och trdde p mig jeansen. Drog t skrpet i midjan och vek upp byxbenen. Hon vnde sig inte om nr jag satte mig bredvid. Vi satt tysta och sg p mnen som bleknade och ngra stjrnor som drjde sig kvar. Det var s tyst att jag kunde hra hur cigaretten brann...

Kristina Simar

2010-11-17

Recension av Jenny Tedjezas bok Inte nrmare n s

Boken r utgiven p Lindelws frlag och innehller 165 sidor.

Jenny Tedjeza r fdd 1976 och bosatt i Gteborg. Hon har tidigare medverkat i antologin Lyckliga slut (Ordfront). Inte nrmare n s (2010) r hennes debutroman.

Handling: Nr berttelsen brjar r Emma en helt vanlig tjej som gr i sjuan. En dag brjar en ny tjej i klassen som heter Katja. Hon bor inte hos sina frldrar utan hos en kvinna som hon kallar Tanten. Katja har bott i flera fosterhem, men hon vill inte bertta fr Emma varfr. Emma och Katja blir goda vnner och Katja som vgar mer n Emma tar med sig henne p olika fester. Nr Katja blir tillsammans med Palle vill hon att Emma ska bli tillsammans med hans kompis Niklas. Och p en midsommarfest blir de tillsammans. Men Emma knner ganska snart att hon inte vill ha ngot frhllande och det rinner ut i sanden.

Nr det r dags att brja gymnasiet trffas inte Emma och Katja lika ofta som frut. Emma har brjat p det samhllsvetenskapliga programmet och pluggar mycket fr att f bra betyg.
Efter en lektion i litteratur med en vikarie fr Emma ett stort intresse fr litteratur. Hon tillbringar mycket tid p biblioteket och lnar mycket bcker. P biblioteket blir hon bekant med Johan, en trubadur och gatumusiker och de inleder ett frhllande.

Ngon gng trffar hon p Katja som numera har ftt en egen lgenhet av socialen och brjat arbeta inom hemtjnsten. En dag ker de fr att bada. Emma har precis tagit krkort och de ker ivg till en badstrand. Men vnskapen knns inte som frut. De har vuxit ifrn varandra.

Efter gymnasiet bestmmer sig Emma att studera litteraturvetenskap i Stockholm, ngot inte Johan gillar. Han vill att hon ska tnka p saken, men hon bestmmer sig fr att flytta dit nd.

En underbar berttelse om krlek och vnskap, hur mycket kan man lita p en vn och om frlskelsen verkligen r riktig krlek. Frfattaren Jenny Tedjeza har lyckats frmedla dessa knslor p ett poetiskt och trevligt stt. Jag tycker att hon har lyckats p ett perfekt stt att belysa ungdomars vnskap till varandra, dr det som oftast r den ena som vgar mest. Hon berttar om den frsta frlskelsen som kanske snarare r en kortare romans n en livslng krlek. Hon tar ven upp detta med funderingar p vad man egentligen vill syssla med som vuxen. Som hr i boken nr Emma helt pltsligt fr upp gonen fr litteratur. En riktig bra skriven bok som jag verkligen rekommenderar.

Betyg 5/5 Kristina Simar