Inte längre min

Maja har tvingats lämna sitt hem och flytta till andra sidan stan. Bort från groparna och sprickorna vid gruvan. Hon längtar efter att Julia ska återvända från Luleå, men bästa kompisen har förändrats. Och pojkvännen Albin drar sig undan när Maja gör allt för komma närmare. Kanske går ingen att lita på längre? Samtidigt har Kiruna världens blickar på sig när de första husen ska flyttas, och bland dem finns ett särskilt grönt hus med rött plåttak. Den fristående fortsättningen på Tio över ett som belönades med Augustpriset 2016.

2018-12-21

nte längre min är den fristående fortsättningen på Tio över ett, som fick Augustpriset 2016. Jag har tyvärr inte läst Tio över ett, men hade ändå inga problem att komma in i handlingen. Vi för följa Maja på nära håll, både till tankar och känslor. Och känslor har hon en hel del av. Avundsjuka över att bästisen Julia verkar ha hittat en ny bästis, svartsjuka när Albin slänger väl långa blickar på Aurora och en stor känsla av ensamhet. Författaren skildrar en tonårings liv väldigt bra! Det känns så äkta och trovärdigt! Miljöbeskrivningar och detaljer är så tydliga att det känns som jag står själv utanför Majas hus och tittar på, som om jag vore en del av hennes liv. Jag trodde att boken skulle vara bra innan, men att den var såhär bra hade jag inte trott. Är kul att bli överraskad åt det hållet istället för som oftast, motsatsen. Det kändes som ett lite öppet slut i boken, så jag hoppas verkligen att det kommer en fortsättning om Maja! Inte längre min är en väldigt bra ungdomsbok som utspelas i norrlandsmiljö, rekommenderas varmt!

Gripande, stark och välskriven!

villa-freja.se

2018-10-29

Jag har läst Leastadius tidigare böcker med stor behållning. Därför blev jag så glad när hon kom ut med uppföljaren till kritikerrosade Tio över ett. Det känns både konstigt och skrämmande hur en hel stad kan flyttas. Med dessa båda fristående delar om Maja får läsaren ett inifrånperspektiv, fyllt av känslor.