Inte ett farväl

Harry Bosch arbetar återigen som privatdetektiv. En döende miljardär behöver hans hjälp och vill att Bosch ska ta reda på vad som hände med en kvinna från hans förflutna som försvann. Hon var hans livs kärlek och de väntade barn när hon en dag var borta. Vart tog hon vägen? Födde hon barnet? Dessutom behöver polisen hans hjälp med jakten på en våldtäktsman. Mannen har redan utfört flera hemska brott och han tycks inte sluta. Nu måste de stoppa honom innan fler kvinnor råkar illa ut.

Som att åter träffa en kär gammal vän! Harry Bosch letar reda på en arvinge till en mångmiljardär och löser i förbifarten ett otäckt serievåldtäktsfall. Någon riktig spänning infinner sig aldrig, det handlar om gediget polisarbete och Boschs kluriga hjärna. Men ack så trevligt det är att möta honom igen!

Connelly levererar som vanligt och denna bok landar till slut på en stark 3:a. Tappar lite sista biten, då jag inte tycker att författaren får till slutklämmen på en annars mycket spännande och fängslande historia.

Hej till gamle Harry Bosch igen.

emmakicki

2017-09-03

En svag fyra men ändå så pass mycket bättre än den genomsnittliga Boschboken så den får en fyra. Ingen politik och sånt utan bara ett fall eller snarare två. Lagom med spänning.

2017-07-17

Harry Bosch blir kontaktad av en döende miljonär som vill att han ska hitta en kvinna som försvann för länge sen. Hon var hans livs kärlek och väntade deras barn. Men en dag var hon bara borta. Samtidigt hjälper Bosch polisen i San Fernando att jaga en väldtäktsman som attackerat flera kvinnor på samma sätt.
Jag har läst många böcker av Michael Connelly, de allra flesta har handlat om Harry Bosch. Gillar den serien väldigt mycket. De böcker som inte handlat om Bosch har inte riktigt kommit upp i samma nivå enligt min mening. Denna bok om Bosch är bra, intrigen är spännande, två historier följs parallellt genom boken. Båda två är intressanta, även om jag tycker sökandet av ev släktingar till miljardären är lite intressantare att följa än den andra. Boken är spännande och har ett driv, samtidigt som den är lättläst. En mycket bra deckare tycker jag.