Inte bara amen och halleluja

Lundmark, Aili

| 2021

Josefin är en ganska vanlig 25-åring. Hon har ett jobb och drömmer om den stora kärleken. Mycket av sin tid ägnar hon åt Påskkyrkan. När hon får ett erbjudande om att arbeta med bibelskolan som den karismatiske pastor Torsten förestår känner hon att lyckan ler mot henne. Det här måste vara Guds plan, att hon ska vara nära Torsten och hjälpa honom att förverkliga sina visioner. Dessutom är hon säker på att det är meningen att hon ska bli hans fru. Torstens makt växer sig allt starkare, Josefin börjar mer och mer att se saker och ting på hans sätt. Men att vara hans högra hand visar sig vara slitsamt, hon måste ständigt stå beredd att rycka in, vilket går ut över hennes eget liv. Efter en otäck olycka återvänder Torsten till församlingen och säger sig vara utvald av Gud att utföra Hans uppdrag. Men är Torstens avsikter verkligen goda? När en av de andra pastorerna ifrågasätter...

Josefin är 25 år och borde med andra ord redan ha varit gift, men det är hon inte. Hon förstår inte varför Gud gör så mot henne, hon är ju ändå en del av Påskkyrkan, men antar att han har en plan för henne. När hon så drömmer om Torsten, en av Påskkyrkans pastorer, förstår hon att det är menat att de ska vara tillsammans. Hon gör allt för att Torsten ska bli nöjd med henne, oavsett vad han ber henne om och hur det påverkar hennes liv i övrigt. Till slut börjar hon se allt på samma sätt som han gör, för han är ju absolut en av Guds viktigaste på jorden och kan med andra ord inte ha fel, eller?

Inte bara amen och halleluja är en allvarlig bok skriven med glimten i ögat och en hel del ironi. Den väcker en hel del tankar om besatthet, om att rigoröst följa någon utan att stanna upp och kritiskt tänka till själv över vad som händer, och om sekter. För, det är vad som pågår i Påskkyrkan. Den charmige pastor Torsten lyckas övertyga de allra flesta om att det han gör är rätt och riktigt, och de som inte håller med, de slussas ut. Mitt i allt står Josefin, så mån om att vara honom till lags så att han tar steget och visar att de hör ihop, att hon inte tänker till något själv alls. Inte förrän det nästan är för sent.

Boken utspelar sig i Uppsala och som gammal religionsstudent där är det kanske inte supersvårt att tänka sig var Aili Lundmark har fått en del av sin inspiration ifrån. Jag tycker om att namnet på kyrkan representerar kristendomen och ändå har sina motsvarigheter i verkligheten och jag tycker också om att själva kyrkans sätt liknar vissa andra.

Ändå blir det lite väl mycket Gud för mig efter en stund och jag vill bara skaka om Josefin för att få henne att vakna upp och tänka lite själv. Och det är såklart en av meningarna med boken, men det blir lite väl mycket av det för mig och jag hade önskat att det fanns något som bröt av det lite här och där. Dock tycker jag om hur det visas att även de som försöker få Josefin att inse vad som händer, målas som tokiga i hennes värld och som sådana som försöker vilseleda henne från den sanna vägen. Det är ett väldigt bra och målande sätt att visa på vad som händer med människor som fanatiskt följer. För det är ju något som händer, hela tiden, världen över. Oavsett om det är en religiös anledning eller inte.

Språket är bra och det är en välskriven bok som många gånger får mig att fnissa till men också självklart att tänka efter rakt igenom.

Anita Birgitta

2021-06-05

Rolig och spännande roman. Samtidigt avslöjande och tankeväckande om maktmissbruk i religionens namn. Viktig! Hoppas den når ut till unga som söker efter livets mening.

Per Nordhammer

2021-05-02

Kunde inte släppa boken innan den var utläst. Spännande och tankeväckande.

Inger Lundström

2021-04-27

En träffsäker, underfundig och rolig tankeväckare. Nyttig för vem som helst! Tänker mig, att även den mest motståndsaktige inte kan motstå frestelsen att unna sig ett exemplar - och ett gott skratt emellanåt. Kanske till och med känna igen ett och annat. Att "tänka själv" var en stor poäng. /Inger Lundström/

Å

Åsa Andersson

2021-04-26

Rolig, träffsäker och mycket välskriven. Rekommenderas varmt!