Inte alltid en dans på rosor

Karlsson, Tobias

Tobias Karlsson berättar äntligen sin drabbande historia! Tobias är killen som aldrig kände sig hemma bland fotbollskillarna, som hellre umgicks med tjejerna i klassen och därför kallades fjolla och bög. Genom dansen fick han stunder då han kunde glömma alla plågoandar och vara sitt sanna jag ? men det var också dansen som gjorde honom extra utsatt i ett mindre samhälle där man inte fick sticka ut. Tobias skildrar ärligt och naket vikten av att våga vara ärlig mot sig själv, vänskapens betydelse och hur man finner styrkan att gå vidare efter svåra händelser i livet. Med humor, självdistans och känsla berättar Tobias Karlsson om sitt liv och om dansen ? och får oss alla att känna oss starkare.

Jag tycker om att läsa självbiografiska böcker, att få ta del av hur andra människor öppnar och blottar upp sina liv och känslor är otroligt intressant. Min bild av Tobias Karlsson är från det jag har sett från Let,s dance - en positiv och glad person, fylld med energi. Efter att jag nu har läst hans bok är jag så imponerad av hur han lyser av energi och livsglädje, självklart så förstår att jag att det finns dagar som är mörkare och att ibland håller man upp en fasad, precis som vi alla andra. Boken var en otrolig resa att få läsa, den var gripande, öppenhjärtlig, ärlig, berörande, sorglig men också fylld med humor. Det har kommit tårar både av glädje och sorg, jag har skrattat högt, fått många reflektioner om både vänskap, kärlek, rädsla och hat om homofobi. Ett stort plus är att det är Tobias själv som är uppläsare på ljudboken. Tack Tobias för att du skrev denna fantastiska bok och att du bjuder in oss läsare i ditt liv med sån kärlek och öppenhet.

I Inte alltid en dans på rosor berättar Tobias öppet och ärligt sin historia. Det är en stark berättelse som berör på djupet. Jag blir tårögd, ryser av obehag och fnissar om vartannat. Ämnen som mobbing, utanförskap och sexualitet blandas med kärlek och dans. Hela tiden berättad med Tobias smittande entusiasm! Trots att det är många tunga ämnen inger berättelsen hopp. Jag har lyssnat på Tobias och Gabriels podd under de år den funnits, den blandar precis som boken högt och lågt och är min favoritpodd att lyssna på. Vilket bidrog till att jag är väl bekant med Tobias röst, det gjorde att det gick otroligt lätt att lyssna på boken. Det här är nog den ljudbok som jag lyssnat klart på allra snabbast, jag ville lyssna hela tiden för att höra färdigt Tobias berättelse. Tobias motbevisar sig det närkingska uttrycket ”Det går aldrig” med sin kraft att komma tillbaka efter tuff mobbing. Inte alltid en dans på rosor är en känsloladdad biografi som går rakt in i hjärtat!

Biografier är ju alltid intressanta, och den här boken var inget undantag. Jag älskar ju teveprogrammet Let’s Dance, och Tobias Karlsson har alltid varit min favorit av proffsdansarna. Jag har även sett hans scenshow En dans på rosor, som också var väldigt bra.

Boken Inte alltid en dans på rosor var mycket bra och intressant. Gripande och berörande. Men även med humor i.

Kan varmt rekommendera boken.