Insurgent

Ett enda val kan förändra dig ? eller förinta dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar ? och sig själv ? samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek. Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga. Förändrad av sina egna beslut, men också av nya upptäckter och skiftande relationer, måste Tris omfamna sin divergens fullt ut, oavsett hur stora risker det innebär.

Maja Arnander

2021-09-04

Bra

Något långtradig emellanåt jämfört med första boken, men slutade väldigt spännande. omöjligt att inte känna sug för den avslutade boken i serien.

Alexandra Jansson

2019-03-28

Bra!

Moira Jonsson

2018-04-17

Spännande!

2017-01-25

I februari 2015 läste jag den tokhyllade Divergent och jag sällade mig, mer eller mindre, till hyllningskören. Sedan dess har jag även sett filmen, köpt de två efterföljande delarna i bok- och filmformat. Trots att jag var gräsligt nyfiken på fortsättningen så kom jag mig aldrig för att ta tag i Insurgent, men nu tog jag mig i kragen och skrev upp serien i min Finish That Series-utmaning. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2017/01/insurgent-av-veronica-roth.html

PL *

2015-10-12

En bra uppföljare! Inte något litterärt mästerverk men tillräckligt bra för att jag ska läsa hela utan att störa mig på dåligt språk etc.

Hedvig Marklinder

2015-08-10

Bra story, inte så välskriven, första boken var bättre. Men är ändå riktigt sugen på filmen och tredje boken.

Alva Jönsson

2015-08-06

Veronica fortsätter med en fantastisk andra del av hennes trilogi. Boken börjar precis där Divergent slutade, så det var lätt att hänga med. Det är bättre tempo i den här boken en Divergent. Det händer saker hela tiden. Alla karaktärerna förändras i boken på något sett. Visa på ett negativt sett och andra på ett positivt. Ibland reagerar karaktärerna på ett sett som man aldrig trodde att dom skulle reagera på. Om du gillar spänning och kärlek då ska du läsa den här boken!

Sara Sandquist

2015-02-22

Spännande och intressant story.

Anna Johansson

2014-12-31

Skulle inte säga att denna varken är bättre eller sämre än första boken, lunkar på i samma takt. Är inte jätteimponerad av denna serie, finns bättre och sämre YA-serier, denna placerar sig i mitten.

Evelina Austen

2014-11-18

Inte fullt lika bra som ettan, tappar en del. Men fortfarande bra. Tyvärr förstör sista delen hela serien för mig.

Pernilla Lindholm

2014-10-19

Spännande uppföljare till Divergent, men jag tycker att boken ibland blir något rörig.

Sanna

2014-08-19

En sån välskriven uppföljare verkligen! Så nöjd! När jag hörde att andra boken inte skulle vara lik ettan i miljön blev jag lite rädd eftersom jag såklart älskar miljön där alltså den tappra falangen var så bra grymma miljöbeskrivningar. Den här boken är lite annorlunda, en annan miljö, många nya karaktärer och mer om alla falanger och inte bara de tappra. Jag älskar det! Mer drama, mer liksom vem kan man lita på? Vem är på vems sida osv! Så sjukt spännande! Varnar er för många ROLIGA twistar, så läsvärd bokserie, ser så framemot att läsa sista boken.

Sanna

2014-06-30

Riktigt bra, men inte lika bra som första! Betyg: 4

Sara Frimodig

2014-06-30

Fortsättningen på Divergent. Tycker att denna del kändes lite "yngre", kanske mest pga de lite tråkiga beskrivningarna av fysisk kontakt som känns riktade mot 13-åringar (vilket de ju iofs kanske är!). Störde mig även på Tris. Men ändå spännande och en bra fortsättning!

Emma

2014-06-09

Nej det här höll inte måttet. Känns mest som onödigt krig och jag tycker det är så fjantigt med alla injektioner hela tiden, fridserum hos De fridfulla, sanningsserum hos De ärliga och simuleringsserum. Tris blir också otroligt mer irriterande i sin person än i första boken, egoistisk och rent ut sagt korkad (mer än hon varit innan). Det blir verkligen gnälligt med alla hennes skuldkänslor och självmordstendenser. Att utlämna sig till fienden, vad är det för enfaldig tanke? Om hon ville dö fanns det väl bättre sätt att riskera livet på? Tröttsamma kärleksbekymmer uppstår som grundar sig i att de inte berättar saker för varandra och börjar misstro varandra, vilket känns rätt så onödigt. Det mesta som händer är förutsägbart och jag tycker inte förklaringen till varför samhället skapats i slutet känns särskilt övertygande. För mycket lösa trådar, som jag tror blir svårt att knyta ihop i sista delen.

Ida

2014-05-24

Andra boken tar vid den första slutar. I denna boken börjar jag irritera mig på Tris. Hon påminner mig lite om Twilight-Isabella både när det kommer till naivitet och till kärleksbekymmer. Överlag bra bok men det går utför.

Jennie Björklund

2014-04-27

Inte lika bra som den första som kändes uppfriskande! Stör mig fantastiskt mycket på "kärlekshistorien" som känns ytlig och att jag inte fattar när de blev så "Romeo och Julia"-kära! Kärleksgnället passar helt enkelt inte in i berättelsen, för resten är spännande!

Anton Johansson

2014-03-28

Gnäll, ångest, dödslängtan och kärleksbekymmer. Andra delen i sagan om Tris var riktigt seg att ta sig genom.

Ida Andersson

2014-02-19

Tycker rent av att böckerna i den här serien inte är särskilt välskriven och det är mycket som fattas. Författaren går aldrig riktigt in på djupet med vad huvudpersonen känner och tänker och jag tror det är det som fattas.

Tröttnade efter halva boken och gjorde något ovanligt, jag fortsatte inte att läsa.

ilenna i

2014-02-02

Jag älskade ettan och blev inte besviken på tvåan; men första boken är fortfarande en stjärna starkare (kanske beror på att det var ännu mer spännande då man inte visste någonting om världen som utspelar sig i boken.).
Det händer saker hela tiden och storyn blir aldrig långsam. Det är med intressanta karaktärer och det finns fortfarande med både spänning och romantik.

Jag tyckte det var roligt att man fick en mycket djupare inblick i dom olika falangerna i denna bok, så det var ett stort plus.

Dock är den här boken grymmare (på ett våldsamt sätt) än ettan.

Jag har läst tidigare om läsare som tyckt att Tris blivit känslokall i den här boken, men det håller jag inte alls med om utan jag tycker att det hela är väldigt trovärdigt och det är väldigt mycket känslor inblandade.

Boken gick jättesnabbt att läsa men jag är osäker på om jag ska läsa den tredje boken eller låta storyn sluta på det här sättet, att döma av recensioner på den tredje boken.

Pernilla Eriksson

2014-01-25

Det fortsätter riktigt bra! Jag är imponerad.
Ska genast börja på tredje!

Heidi T

2014-01-21

Skönt med en serie där andra boken är lika bra som första!

Veronika Mellqvist

2014-01-12

Inte lika bra som första boken men fortfarande väldigt bra och spännande!

Camilla Ask

2014-01-11

Nja, första boken var bättre men kommer ändå läsa del 3. Ser fram emot filmen.

Ida Holmén

2014-01-08

Lika seg som förra boken och förutsägbar. Jag upplevde bara någon mindre överraskning och kände aldrig något riktigt sug efter att fortsätta läsa. De sista hundra sidorna blev lite bättre, men jag kommer inte att rekommendera den här serien.

Therese Lindskog

2013-12-08

3,5 skulle jag mer säga än en full 4:a. Tycker att den tappar mot första boken. Veronica kunde allt ha bjudit lite mer på reflektion kring de val som Tris gör i boken. Istället kantas det bara av skuldkänslor. Men en ordentligt twist på slutet.

Kim M. Kimselius

2013-11-27

Det här känns som om författaren laddar inför nästa bok, tredje och avslutande delen i serien. Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/11/27/insurgent-av-veronica-roth/

Kim M. Kimselius

2013-11-27

Inte lika bra som första boken, dock spännande ändå. Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/11/27/insurgent-av-veronica-roth/

Maria Blomkvist

2013-11-18

Precis lika spännande som "Divergent" men med en mörkare och allvarligare underton. Karaktärerna växer, förändras och känns mer komplexa. Jag tycker författaren gör ett jättebra jobb med att visa på det komplicerade förhållandet mellan rätt och fel och den stora gråskalan däremellan.

Sara Johansson

2013-11-07

Jag tycker att boken va bra o emellanåt väldigt spännande. Men boken får en trea pga att ibland var de väldigt svårt att hänga med i allt.

Lotta Karlsson

2013-09-11

lite synd att det inte fanns någon resume på första boken, det tog ett tag innan minnet återkom runt karaktärerna. Får nog läsa alla tre på raken när den sista kommer ut. Men det känns helt ok:)

emelie .

2013-05-09

Samhällsrevolution fortsätter. Kriget kommer. Kärleksförhållandet prövas. Sanningen kommer närmare.
Osv osv

Malin H

2013-01-10

Vad jag gillar mest är hur karaktärerna formas av vad de är med om, framförallt tris så klart men även andra. Det gör berättelsen och upplevelserna trovärdiga. Boken visar på social konstruktivism i praktiken iom fraktionerna och görandet av mänskliga egenskaper. Plus för att det inte är romansen mellan tris och four som driver handlingen. Så är den spännande oxå.

Carolina E

2013-01-04

Det första som slår mig, vad som slog mig redan i Divergent, är varför ingen någonsin har undrat vad som finns bortom stängslet? Varför grinden är låst utifrån? Det är för mig helt ologiskt. Jag antar att människorna har blivit så pass hjärntvättade att de inte ifrågasätter sådant som alltid har varit - alla utom de som är Divergent.

Annars tycker jag att det blir lite väl mycket videospel över det hela med pang pang och strategier och krig och allierade. Och om man ska använda sig av dubbelspelare i en bok, eller agenter, eller spioner eller vad ni nu vill kalla dem så vill jag som läsare åtminstonde bli lite förvånad. Alla elaka som blir goda och alla goda som blir elaka känns hela tiden lite för väntade. Det är ingen som är direkt bra på att dölja sina intentioner, vi snackar alltså inte i klass med Snape i Harry Potter.

Det jag gillade med den här boken är att man får en större bakgrundshistoria till varför samhället är uppbyggt så som det är. Sanningen så att säga uppdagas sakta men säkert, lite för sakta för min smak men jag förstod ju att det skulle dröja till sista sidan innan hemligheterna kom fram. Även om det har tjatats om dem sedan första sidan.

Jag tycker även att relationen mellan Tris och Four känns mer verklig i den här boken. Förra boken kändes lite väl pangpå en kärlekshistoria som var helt perfekt och gullig och älskande och så himla tuttinuttig. Nu blir den mer problematisk och mer äkta. Sedan är jag mer för den lite svartare kärleken än den lite tramsiga.

Fast även om det var mycket krig och vapen i den här boken så fanns det samtidigt en parallell historia, den om samhällets historia och uppnyggnad som jag gillade. Det var den historien som fick mig intresserad och det är den historien som jag vill veta mer av i nästkommande bok. Så vilken gillar jag mest? Divergent eller Insurgent? Det är svårt att säga för Divergent kommer ju alltid att vara den första boken och det är alltid något speciellt med den första boken. Men den här kändes, jag vet inte, mer vuxen på något sätt? Alla karaktärer mognade, utvecklades och ibland glömde jag helt bort att många utav dem bara är sexton år.

Veronica Johansson

2012-08-09

När en bok aldrig blir tråkig och det händer saker hela tiden får den en fyra av mig även om det finns många småsaker som stör mig.