Institutet

King, Stephen

Luke Ellis har alltid vetat att han är speciell. Det är inte bara hans extrema begåvning, det är också den märkliga påverkan han har på sin omgivning varje gång han blir riktigt upprörd. Ett glas som spricker i tusen bitar utan att någon rört det, en tallrik som faller ner och krossas mot golvet. Det Luke inte vet är att någon haft ögonen på honom och hans svårförklarliga talang länge. En natt blir han kidnappad och flugen till en plats belägen djupt inne i skogarna i Maine: Institutet. Där utnyttjas tillfångatagna barn med ovanliga förmågor som brickor i ett farligt globalt spel. ?Institutet? har känslan av en klassisk King, och anspelar samtidigt på dagens nyhetsrubriker och våra ännu mörkare rädslor inför framtiden.

O

Odd

2d

Bra, en typisk King-historia!

O

Odd

2d

Bra, en typisk King-historia!

Sophie H

2023-10-10

Verkligen kuslig och spännande. Kanske är känslig, men fick sova några nätter med lampan tänd.

Nicklas Björk

2023-07-16

Det sägs att Stephen King tappade sin förmåga att berätta historier efter sin kända bilolycka i slutet av 90-talet. Jag vet inte om det stämmer, men om det är så, då är han tillbaka igen med kraft. Flera av hans senare böcker har varit en fantastisk läsning. INSTITUTET är cirka 700 sidor lång och omöjlig att lägga ifrån sig. Det är en klassisk historia om kampen mellan ont och gott. De karaktärer som vi ska tycka om, de är mycket sympatiska. Gällande antagonisterna är det tvärtom. Jag var rädd att det skulle bli för likt hans tidigare böcker som t.ex. ELDFÖDD eller CARRIE, men icke. INSTITUTET står sig starkt på egna ben och levererar en magisk läsupplevelse med både värme, men också obehag. En av hans bästa böcker i modern tid.

2023-01-21

Läsningen i december gick så fantastiskt bra att jag hade massor av månad kvar när jag hade läst hela planeringen plus två julböcker. Jag var lite trött på fluff och mys efter de där julböckerna och ville ha något rejält att sätta tänderna i. Vad passar bättre då, än en tegelsten av min husgud, Stephen King? Det fick bli Institutet, som jag hört mycket bra saker om.

Första delen av boken (jag vet inte hur många delar den är uppdelad i, men det är kanske ett tiotal) är så bra. Jag tyckte så mycket om att läsa om Tim Jamieson. Honom lämnade vi dock ganska snabbt, för att inte återvända förrän mot slutet. Det här var lite förvirrande för mig, de två olika bitarna verkade inte alls ha med varandra att göra. Allt blev liksom hängande i luften med massor av frågor ... Vad går det ut på? Vad har första delen med resten att göra? Är de frågor jag hade som inte spoilar något. Orolig blev jag egentligen aldrig. Jag är alltid helt säker på att mr King ska ta hand om mig på bästa sätt. Det gör att jag kan koppla av och bara åka med.

Institutet är en klassisk King och då menar jag att den mer liknar Carrie, Eldfödd, Död zon och The Shining. De han skrev i början av sin karriär. Jag skulle nog inte kalla den för renodlad skräck, även om historien är otäck. Mer tanken på den än det som faktiskt händer. Jag såg att någon hade beskrivit den som en science fiction-skräck thriller. Det känns väl ungefär rätt. Tydligen är den på gång att bli mini-serie. Det ser jag fram emot.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/01/bok-institutet-av-stephen-king.html

Isabella Lindegård

2022-07-07

Intressant. Annorlunda. Bra.

John Svärd

2021-09-13

Inte Kings bästa, men ändå klart en av de bättre på senare tid.

Marc Moore

2020-12-09

Ger upp efter 270 sidor, så segt. Blir frustrerad över att jag som läsare hålls i limbo, idel frågor utan svar och massa utryck som beskriver försöken som görs på barnen som jag antar kommer förklaras längre fram i boken men som när jag läser inte betyder något allas.
Barn misshandlas och dör, jag får verkligen inte ut något av att läsa detta.
Och varför talar barnen med varandra som om dom vore födda på 50-talet?

Angie J

2020-11-16

Spännande bok som kryper under huden på en. Gillar att Stephen Kings böcker ligger på gränsen mellan verklighet och fantasy.

Anders Pettersson

2020-04-20

Gustaf Mathsson

2020-03-20

Bra bok, krävs lite energi för att komma igenom den men den är värd det.

Bara såå underbar💜💜💜💜💜

2019-09-11

Betyg: 5 av 5.

Alla som känner mig det allra lilla minsta, vet ju att Stephen King är min absoluta favoritförfattare, och har varit det i över fyrtio år nu.

Jag älskar ju hans sätt att skriva. Och även om själva historierna i hans böcker såklart också är väldigt viktiga, så är det ändå mest ”allt runtomkring” som jag tycker bäst om. Personskildringar, miljöskildringar, samhällskritik, och hans värnande om barn och ”den lilla människan”, det är den största behållningen av hans böcker, tycker jag.

666 sidor innehåller den här boken, och jag kan förstå att en del tycker att det är alldeles för mycket, men själv så älskar jag tjocka böcker, och speciellt då från Stephen King.

Och oavsett om hans böcker är verkliga eller övernaturliga, så tycker jag att dom är lika bra. Den här boken tillhör dom böckerna som handlingen är lite övernaturlig i, kan man väl säga.

Här är några länkar till mina recensioner av några av hans senaste böcker: Under kupolen, 22/11 1963, Doktor Sömn, Väckelse, Mr Mercedes, Den som finner, Sista vakten, Att skriva – En hantverkares memoarer, Outsidern, och Törnrosor.

Den här boken, Stephen Kings senaste bok, Institutet, är en mycket, mycket bra bok. Den är otroligt spännande, väldigt otäck, mycket gripande, och oerhört tänkvärd.

Jag rekommenderar varmt den här boken till alla Stephen King-älskare. Och så klart till alla andra läsare också. Och även ALLA hans tidigare böcker. Hoppas på att den nu drygt 70-åriga författaren får leva länge, vara frisk, och att han skriver många, många fler böcker.