Inspärrad

Cooper, Teresa

| 2008

Teresa Ccoopers historia är hjärtskärande från första början. Hennes mor var psykiskt sjuk och hennes far var alkoholist, och Teresa omhändertogs redan som bebis. Efter att ha tillbringat sin barndom i diverse hem, skickades hon till Kendall House i Kent. Det var innanför dessa fängelsemurar som hennes mardröm började. Inom tjugofyra timmar blev Teresa utsatt för den ökända inspärrningsmetoden, under vilken hon blev injicerad med farligt höga doser av sinnesförändrande droger och isolerad i kvarsittningsrummet om hon kämpade emot. Det var inte långt efter detta som det sexuella utnyttjandet tog sin början. Efter att ha genomlidigt många år av tortyr, droger och våldtäkter, såg Teresa till slut fram emot att få lämna hemmet. Otroligt nog var hennes lidande långt ifrån över. Detta är berättelsen om en ung flicka som blir utnyttjad och misshandlad på alla tänkbara sätt, och hur samma flicka...

Alzbeta Debebe

2021-10-06

Blir ledsen av vetskapen av att sådant har hänt. Läst boken mer som information och inte litteratur. Sista halvan av boken har jag skummat igenom för att se slutet.

Bokslukerskan 93

2019-10-15

Vad tragisk historia... men viktigt att dessa personer blir hörda!

Cindy Tigerlind

2019-03-30

Hemsk berättelse men så viktig.

frukansvärt

Kristina Carlsson

2017-07-16

Författarinnan beskriver utförligt sin fruktansvärda barndom, föräldrar som svek, olika behandlingshem, sexuellt utnyttjande samt hur hon blev neddrogad helt i onödan. En förfärlig berättelse om hur människor i hennes närhet sviker, ljuger, tvingar, är helt okänsliga ock kalla och hon har inget stöd hos någon av dem. Boken är trots detta ändå lättläst och man drivs att läsa ut den, men den är inget litterärt mästerverk. Trots sitt allvarliga innehåll kommer det nog att vara en roman jag snabbt kommer att glömma.

Maria Svedman

2015-01-23

Fruktansvärd. Man känner så mycket hat mot alla känslokalla, onda människor och övergreppen som Teresa utsätts för är vidriga. Jag läser så fort jag kan för att komma förbi eländet till en ljuspunkt men hennes liv blir bara värre

Helt okej

Jasminka Sojtaric

2014-06-29

"Inget litterärt mästerverk!", säger vissa. Själv letar jag inte efter det ... inte längre. Har läst många "litterära mästerverk" genom livet och numera har jag ibland andra "litterära behov", som i detta fall - en ganska enkel skriven bok, men boken som man inte kan lägga ner. En kvinna som beskriver sin barndom och hur hon kämpade för sitt liv sedan hon var väldigt liten.
En stark bok, ett gripande öde! Att det finns så hemska människor har man svårt att förstå! Verkligen läsvärd bok!

Emma Nordenström

2013-09-29

Som många andra redan har sagt; inget litterärt mästerverk. Kunde irritera mig något oerhört på det barnsliga språket (kan bero på översättningen, vad vet jag) Men hur som haver berörde den mig djupt. Kände hur det kokade inom mig hur alla ignorerade och nonchalerade det som så uppenbart var mitt framför ögonen på dem. Läs den, och tänk på hur oerhört viktigt det är att våra barn måste få komma till tals och bli lyssnade på!

Erica S

2013-09-22

En bok jag starkt rekomenderar denna bok är fruktansvärd.. Magvändare LÄS DEN!!

Anki Vincent

2013-07-28

Grym historia om ett oskyldigt barn med oturen att födas i fattigdom och en dysfunktionell familj. Hemskt att det hänt så pass nyligen och nära.

Anchi L

2013-04-14

Inget litterärt mästerverk men en sann historia så otäck att jag ryser än, flera dagar efter att jag läst ut den.

Sara Eriksson

2013-02-18

Det är ett viktigt ämne, men själva boken upplevde jag som något långrandig. Jag hade önskat att få veta lite mer om hur hon gick från detta till ett bättre liv, det här måste ju ha medfört väldigt mycket trauman. Berörde mig i hur man kan utsätta ungdomar för sådant här, särskilt i de fall personalen har egna barn. USCH!

Bra historia men lite lång och hoppar lite i tiden

Cecilia Grip

2011-11-27

Hemsk!

Cissi Rosenqvist

2011-11-01

Inte den bästa författarprestationen men en mycket läsvärd bok i alla fall. Den är hemskt grym och man kan inte fatta att något sånt här kan hända på riktigt. Tänk om detta hände en själv eller ännu värre, ens barn?!

Karin Norlander

2011-09-26

Gripande berättelse men litterärt inget stjärnskott.

Gripande berättelse. Jag blir chockad över vad Teresa har fått gå igenom.
Mycket läsvärd!

D

Diana Svärd

2011-05-25

äckligt sorgligt bra!!
läsvärd

Catharina Hall

2011-04-07

Hemsk. Otäck. Rekomenderas. Sånt som beskrivs i boken hände på riktigt för inte så längesedan i hela världen.

Camilla Eriksson

2010-07-13

Handlar om Teresa som hamnar på nåt typ barndomshem i England på grund av att mamman har problem som gör att hon inte kan ta hand om henne
mycket otäck. rekonmmeras.