Insidan : brotten, pengarna, tiden

Norberg, Liam

| 2009

Lyssna på ett smakprov ur ljudboken - Liam Norberg läser: Klicka här! Livet såg ljust ut för Liam Norberg den där vinterdagen 1993. Han hade gott om kontanter efter ett flertal lyckade kupper och han hade sopat igen alla spår efter sig. Trodde han. Insidan är berättelsen om Liams väg, från hängiven kampsportskille till yrkeskriminell. Det är en berättelse om ger en unik inblick i de kriminellas värld och deras sätt att se på samhället. Men det är också en bok som visar att det finns en väg ut, en väg till något nytt. Liam Norberg är känd för sina filmroller i bland annat Stockholmsnatt och Sökarna. Men även för att han dömdes till ett rekordlångt fängelsestraff för 930-miljonerskuppen mot Gota-banken 1990 och ett värdetransportrån...

Izabela Horn

2014-02-01

Jag minns när Sökarna kom ut och allt skriverier om Liam Norberg som blev gripen för värdetransportrån och missade sin films premiär, därför var det självklart jag ville läsa hans bok. Insidan är inget  litteratärt mästerverk men sådana förväntningar har jag inte när jag väljer att läsa en självbiografi av en yrkeskriminell, Liam har skrivit ärligt sin historia som känns ärlig, inte skrytsam utan hans sida av saken om varför en ung kille väljer att bli kriminell.

Jag måste säg att jag är förvånad att han klarade sig undan lagens långa arm så länge. Det var ganska intressant att läsa om hur det går till i den kriminella världen. Även om han säkerligen har utelämnat vissa detaljer. Boken som sådan gick mycket fort att läsa. Dels är den intressant och dels massor av små, korta kapitel så att du alltid kan läsa bara ett till.

marre marre

2011-12-08

Undrar främst var pengarna under köksbänken tog vägen? :-o

Den är smått intressant, om man är intresserad över hur det går till i den undre världen. Däremot tröttnar jag på hans ständiga omskrivningar och upprepanden som gör att boken saknar tempo.

Elisabeth E

2011-01-27

Helt okej.

Ellinor Olsson

2010-11-03

Man kanske inte ska ge betyg efter hur man uppfattar författarens moral. Jag gillade boken. Liam är generös med sina tankar och känslor. Bitvis blir man lite irriterad över hur han verkar se sig själv som ett offer för statsmakten, men å andra sidan visar det också att han har varit uppriktig när han skrivit boken. Man får se hur han tänkte, vilket känns som ett helt okej utgångsläge om man nu ska läsa en bok om hur någon upplever det på "insidan".

Magnus Hoem

2010-01-11

Känns lite som ytterligare en "jag är en intressant person som behöver tjäna lite mer pengar"-biografi.

Joel Sommarsol

2010-01-10

Jag tycker också att boken var intressant av samma anledning som Kristina. Hur Liam gick från att sikta på att bli världsmästare till att bli bankrånare. Samtidigt som jag funderade på hur mycket jag skulle vara beredd att inte bara göra utan också riskera för att förverkliga en dröm.

Louise A

2010-01-10

Intressant och underhållande, om en människas inre och ytte resa.

Kristina Simar

2009-12-11

Intressant bok om hur en kille från ett tryggt hem hamnar i kriminallitet, får fängelse och där upptäcker Gud.

Jonatan GW Persson

2009-11-02

Blåhattar hit och dit, sadistiska plitar och lömska åklagare. Det är inte deras fel att han satt där han satt och för min del kunde han gott ha fått sitta kvar ett par år till.