Inneboende brist

Pynchon, Thomas

| 2011

UNDER GATSTENARNA - STRANDEN! - Inherent vice, jur. ung. medfödd last, dold skada, dold last, inneboende brist, arvsynd, är Thomas Pynchons högst personliga variation på noir-deckaren. Den utspelar sig som sig bör i Los Angeles, fast inte inte så mycket i asfaltsdjungeln, utan mer på 70-talets surfstränder, och inordnar sig i en informell romantrilogi i övrigt bestående av Buden på nummer 49 och Vineland. Därmed också sagt att det är en Pynchon av fin årgång, VP, vintage Pynchon: 350 sidor fulla av popmusik, påtända hippies, paranoida snutar, post-Manson-syndrom och en riktigt ful fisk till president.

Cecilia Fredriksson

2012-08-17

Kanske att betyget inte är rättvist, läste bara några sidor. Men nej, ingenting för mig.

Tobias Wahlberg

2011-12-17

Jag hatar såna här genreövningar. Och jag hatar att det fortfarande skrivs såna här böcker.

Hampus Byström

2010-03-06

Om boken varit skrivit av någon annan än Pynchon kan jag inte se hur boktipset skulle rekommendera en femma. Hyffsad... Överskriven och, om än medvetet så, förvirrande. Vid en omläsning kan den kanske få ett högre betyg...