Innan snön faller

Innan snön faller är en spänningsroman som utforskar gränsen mellan det normala och vansinnet. Det är Helena Kubicek Boyes skönlitterära debut. Höstens mörker sänker sig över den mytomspunna rättspsykiatriska kliniken i Säter. Bakom byggnadernas vackra fasader sitter de brottslingar som bedöms vara för sjuka för att kunna avtjäna sitt straff i vanligt fängelse. Den nyutexaminerade psykologen Anna Varga har fått en tjänst vid kliniken i Säter, och lämnar med glädje Stockholmslivet bakom sig. Annas glädje försvinner snabbt då hon nås av hotfulla meddelanden. Kort därefter hittas en patient död, och driven av sin nyfikenhet ger sig Anna ut på en jakt som leder henne bakåt i tiden, då gränsen för sjukt och friskt styrdes av kön och social tillhörighet. Hoten mot Anna blir allt allvarligare och det är tydligt att någon inte vill att hon ska gräva djupare. Vem kan Anna egentligen lita...

Hanna H

2d

Jag hade sett fram emot denna bok, den lät spännande och hade fått en och annan positiv rencention. Dock var detta en stor besvikelse. Historien var verkligen så fantastiskt, skriven med en tanke om att den ska bli spännande från första sidan men med detaljer som var lite för märkliga och fattiga på känsla så blev detta bara barnsligt. Anna Varga var en blek och tråkig person som var naiv. Kommer inte läsa något mer av denna författare.

Jag hade sett fram emot denna bok, den lät spännande och hade fått en och annan positiv rencention. Dock var detta en stor besvikelse. Historien var verkligen så slät och tråkig, skriven med en tanke om att den ska bli spännande från första sidan men med detaljer som var lite för märkliga och fattiga på känsla så blev detta bara barnsligt. Psykiatrin lockade mig och Säter. Anna Varga var en blek och tråkig person som var naiv. Kommer inte läsa något mer av denna författare.

Platsen för handlingen i den här psykologiska thrillern var väldigt intressant, kände inte alls till Säter, eller det historiska kring Säters hospital, annat än rent vagt. Miljön kring kliniken, d.v.s. Säter som stad och centralort beskrivs rätt gemytligt, naturskönt och vackert, men även lite kusligt och ruvande gåtfullt med energiminnen från förr, ett stort plus, man blir nyfiken på stället. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/01/innan-snon-faller-av-helena-kubicek-boye.html

Den nyutexaminerade psykologen Anna Varga har fått en tjänst vid kliniken i Säter, och lämnar med glädje Stockholmslivet bakom sig. Glädjen lägger sig dock snart. Anna får hotfulla meddelanden och en patient hittas död.
Innan snön faller är författarens skönlitterära debut.
Det är en medryckande debut. Med korta kapitel och hög hastighet är boken oerhört snabbläst. Den lite kusliga arbetsplatsen med allt mystiskt runtomkring gör det till spännande läsning rakt igenom. Fick dock känslan av lite komprimerad och snabb upplösning i boken. Hade gärna sett den gå lite mer på djupet. Anna Varga är en ny karaktär som blir spännande att följa i framtiden.

Lite ytlig och tunn och förutsägbar. Men absolut helt okej underhållning för stunden. Och till slut ger den ändå en mersmak på att få följa Anna Varga vidare genom livet.

En läskig, stark och fantastisk debut!

Detta är författarens skönlitterära debut och det gör hon med bravur. En lättläst, spännande bladvändare. Läser gärna flera böcker om ”Anna Varga”