Innan snön faller

Höstens mörker sänker sig över Säter, den mytomspunna rättspsykiatriska kliniken i Dalarna. Bakom byggnadernas vackra fasader sitter de brottslingar som är för sjuka för att avtjäna sina straff i vanligt fängelse.    Den nyutexaminerade psykologen Anna Varga har fått en tjänst vid kliniken. Men arbetsglädjen lägger sig snabbt när Anna får hotfulla meddelanden och en patient hittas död. Vad är det som pågår, vilka är de andra och vad finns i rum 55? När hoten mot Anna blir allt grövre är det tydligt att någon eller några inte vill att hon ska gräva djupare i vad som pågår på Säter. Vem kan Anna egentligen lita på? Kommer hon att få reda på sanningen?   INNAN SNÖN FALLER, psykologen Helena Kubicek Boyes skönlitterära debut, är en spänningsroman som utforskar gränsen mellan det normala och vansinnet.   »Styrkan i boken ligger i hur Kubicek Boye bygger upp  suggestiva miljöer...

Ann Simonsson

2018-09-02

Hade nog för stora förväntningar.

Pia Gummesson

2018-08-21

En riktigt bra psykologisk thriller.En debut som jag varmt rekommenderar.Spännande.

2018-07-30

Njaaaa INGET för mig.......

Caroline Johansson

2018-05-28

En av de sämsta böcker jag läst. D

2018-04-15

Nej, det här var verkligen inte mycket att hurra över. Grundidén till boken är egentligen ganska bra, men slutresultatet en besvikelse. Det finns inget djup i vare sig karaktärerna eller själva handlingen vilket gör att jag tidigt tappar intresset för boken. Uppläsaren är dessutom inte heller mycket att hurra över, istället för att höja boken vilket många uppläsare gör, stjälper hon den snarare. Nej, det här är ingenting som jag kan rekommendera!

Hanna H

2018-02-18

Jag hade sett fram emot denna bok, den lät spännande och hade fått en och annan positiv rencention. Dock var detta en stor besvikelse. Historien var verkligen så fantastiskt, skriven med en tanke om att den ska bli spännande från första sidan men med detaljer som var lite för märkliga och fattiga på känsla så blev detta bara barnsligt. Anna Varga var en blek och tråkig person som var naiv. Kommer inte läsa något mer av denna författare.

Jag hade sett fram emot denna bok, den lät spännande och hade fått en och annan positiv rencention. Dock var detta en stor besvikelse. Historien var verkligen så slät och tråkig, skriven med en tanke om att den ska bli spännande från första sidan men med detaljer som var lite för märkliga och fattiga på känsla så blev detta bara barnsligt. Psykiatrin lockade mig och Säter. Anna Varga var en blek och tråkig person som var naiv. Kommer inte läsa något mer av denna författare.

Åsa Carlsson

2018-01-23

Platsen för handlingen i den här psykologiska thrillern var väldigt intressant, kände inte alls till Säter, eller det historiska kring Säters hospital, annat än rent vagt. Miljön kring kliniken, d.v.s. Säter som stad och centralort beskrivs rätt gemytligt, naturskönt och vackert, men även lite kusligt och ruvande gåtfullt med energiminnen från förr, ett stort plus, man blir nyfiken på stället. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/01/innan-snon-faller-av-helena-kubicek-boye.html

2018-01-23

Den nyutexaminerade psykologen Anna Varga har fått en tjänst vid kliniken i Säter, och lämnar med glädje Stockholmslivet bakom sig. Glädjen lägger sig dock snart. Anna får hotfulla meddelanden och en patient hittas död.
Innan snön faller är författarens skönlitterära debut.
Det är en medryckande debut. Med korta kapitel och hög hastighet är boken oerhört snabbläst. Den lite kusliga arbetsplatsen med allt mystiskt runtomkring gör det till spännande läsning rakt igenom. Fick dock känslan av lite komprimerad och snabb upplösning i boken. Hade gärna sett den gå lite mer på djupet. Anna Varga är en ny karaktär som blir spännande att följa i framtiden.

2018-01-21

Lite ytlig och tunn och förutsägbar. Men absolut helt okej underhållning för stunden. Och till slut ger den ändå en mersmak på att få följa Anna Varga vidare genom livet.

En läskig, stark och fantastisk debut!

Evasbokhylla

2018-01-17

Detta är författarens skönlitterära debut och det gör hon med bravur. En lättläst, spännande bladvändare. Läser gärna flera böcker om ”Anna Varga”