Innan snön faller

Höstens mörker sänker sig över Säter, den mytomspunna rättspsykiatriska kliniken i Dalarna. Bakom byggnadernas vackra fasader sitter de brottslingar som är för sjuka för att avtjäna sina straff i vanligt fängelse.     Den nyutexaminerade psykologen Anna Varga har fått en tjänst vid kliniken. Men arbetsglädjen lägger sig snabbt när Anna får hotfulla meddelanden och en patient hittas död. Vad är det som pågår, vilka är de andra och vad finns i rum 55? När hoten mot Anna blir allt grövre är det tydligt att någon eller några inte vill att hon ska gräva djupare i vad som pågår på Säter. Vem kan Anna egentligen lita på? Kommer hon att få reda på sanningen?    Innan snön faller är den första delen i en ny spänningsserie om psykologen Anna Varga vid den mytomspunna rättspsykiatriska kliniken i Dalarna.  HELENA KUBICEK BOYE, född 1976, bosatt i Malmö tillsammans med sina två döttrar....

Linda Vanil

2023-04-10

Fina miljöbeskrivningar och intressanta karaktärer. En spännande bok!

Ulla Englund

2021-07-07

7/7 2021

Marc Moore

2020-03-04

Författaren är ju psykolog så jag hade förväntat mig ett större djup i historien och karaktärerna.
Anna känns väldigt naiv, bara en sån sak som att hon rakt av verkar tro på vad patienterna säger och endel av hennes reaktioner känns rätt märkvärdiga.
Om jag skulle gissa hennes ålder utifrån karaktären skulle jag gissa på 15 år.
Trotts det är det full fart och spänning rakt igenom boken, något att sträckläsa.

2020-02-23

Helt ok!

A H

2019-05-16

Intressant vinklad

Helt okej

Håkan Carlsson

2018-12-11

Innan Snön Faller är Helena Kubicek Boye romandebut, men inte hennes första bok, hon har tidigare skrivit några faktaböcker. Hon är utbildad psykolog och det är det hon har som grund till denna bok som är en psykologisk thriller.

Det är en spännande och snabb historia som byggs upp med korta kapitel. Den hoppar från person till person så att man får lära känna alla som spelar en roll i händelsen. Dock så läggs mest vikt på psykologen Anna då hon är huvudpersonen i denna berättelse.

Från början får man en känsla av att någon inte står rätt till på kliniken. Det ligger en mystik över det hela. Utan att avslöja för mycket så verkar det som om det finns en del hemligheter och konspirationsteorier. Och det är just detta som byggs upp och hintar som saker som kommer att spela stor roll i kommande böcker, för som jag förstått så finns det tankar om att göra detta till en serie av böcker. Vilket jag gärna välkomnar då denna var riktigt spännande och svår att lägga ifrån sig.

Miljön i kliniken med psykiskt sjuka personer och korridorer är perfekt, den lägger på extra spänningen. Sedan finns det en oklarheten vart gränsen går mellan det normala och vansinnet. Vem är verkligen normal och sjuk, mentalt sett och vilka är det som bestämmer detta? Författaren är som sagt utbildad psykolog och har jobbat på just kliniken i Säter och utan att ha någon egen kunskap inom den psykiatriska vården så kändes den väldigt äkta. Säkert har en del saker ändras för att kunna passa bättre berättarmässigt, oavsett så är detta en spännande bok och jag rekommenderar den till alla som vill ha en lättläst och medryckande thriller. Jag hoppas på att snart få göra ett nytt besök på kliniken i Säter.

Anna Rosén

2018-12-05

Fängslande från första sidan, men förutsägbart och ogenomarbetat slut. Känns som att den hade behövt mycket mer fördjupelse.

Pia Gummesson

2018-08-21

En riktigt bra psykologisk thriller.En debut som jag varmt rekommenderar.Spännande.

Njaaaa INGET för mig.......

Caroline Johansson

2018-05-28

En av de sämsta böcker jag läst. D

2018-04-15

Nej, det här var verkligen inte mycket att hurra över. Grundidén till boken är egentligen ganska bra, men slutresultatet en besvikelse. Det finns inget djup i vare sig karaktärerna eller själva handlingen vilket gör att jag tidigt tappar intresset för boken. Uppläsaren är dessutom inte heller mycket att hurra över, istället för att höja boken vilket många uppläsare gör, stjälper hon den snarare. Nej, det här är ingenting som jag kan rekommendera!

Bokläsaren

2018-02-18

Jag hade sett fram emot denna bok, den lät spännande och hade fått en och annan positiv rencention. Dock var detta en stor besvikelse. Historien var verkligen så fantastiskt, skriven med en tanke om att den ska bli spännande från första sidan men med detaljer som var lite för märkliga och fattiga på känsla så blev detta bara barnsligt. Anna Varga var en blek och tråkig person som var naiv. Kommer inte läsa något mer av denna författare.

Jag hade sett fram emot denna bok, den lät spännande och hade fått en och annan positiv rencention. Dock var detta en stor besvikelse. Historien var verkligen så slät och tråkig, skriven med en tanke om att den ska bli spännande från första sidan men med detaljer som var lite för märkliga och fattiga på känsla så blev detta bara barnsligt. Psykiatrin lockade mig och Säter. Anna Varga var en blek och tråkig person som var naiv. Kommer inte läsa något mer av denna författare.

Åsa Carlsson

2018-01-23

Platsen för handlingen i den här psykologiska thrillern var väldigt intressant, kände inte alls till Säter, eller det historiska kring Säters hospital, annat än rent vagt. Miljön kring kliniken, d.v.s. Säter som stad och centralort beskrivs rätt gemytligt, naturskönt och vackert, men även lite kusligt och ruvande gåtfullt med energiminnen från förr, ett stort plus, man blir nyfiken på stället. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/01/innan-snon-faller-av-helena-kubicek-boye.html

2018-01-21

Lite ytlig och tunn och förutsägbar. Men absolut helt okej underhållning för stunden. Och till slut ger den ändå en mersmak på att få följa Anna Varga vidare genom livet.

En läskig, stark och fantastisk debut!

Evasbokhylla

2018-01-17

Detta är författarens skönlitterära debut och det gör hon med bravur. En lättläst, spännande bladvändare. Läser gärna flera böcker om ”Anna Varga”