Innan skymning

Melinda vill inget hellre än att vara en helt vanlig tjej. Det finns bara ett problem ? hon är till hälften druid. Dessutom omges hon av två killar, Ossian som ger trygghet och Kastio som skapar konflikter.Under en utflykt blir Melinda attackerad, och ansikte mot ansikte med en oerhört farlig varelse får hon ett ultimatum. Men trots att insatsen är hög och en hel världs framtid står på spel, väljer hon att rädda sin väninna från döden. Vilka konsekvenser kommer det ödesdigra valet generera?

Jennifer Johansson

2020-10-08

Tack Everlasting Publisher för recex!

Innan skymning är andra delen i Madelen Lundvalls serie Och mörkret föll. I den här fortsätter vi nästan från där första delen avslutades. Vi lär känna karaktärerna mer, får djupdyka ner i en love triangle och hamnar mitt emellan vad som egentligen är gott och ont.

Precis som i första så gillar jag diskussionen kring hur vi människor lever och att vi sakta men säkert håller på att förstöra vår planet. Och Lundvalls magiska karaktärer är sådana som vill antingen hjälpa eller utrota människorna i deras jakt på att få tillbaka planeten som den egentligen ska vara. Jag älskar cliffhangern på slutet och ser fram emot att fortsätta i serien - även de tankar och frågor som Ossian ställde i slutet gör mig mer nyfiken på fortsättningen på serien.

Det är rappt, det är roligt och det är tonårsdrama. Jag hade önskat att vi fick vara med karaktärerna lite mer istället för att gå så mycket på action hela tiden. Jag blev förvånad över hur lite Melindas familj faktiskt var med i boken, var hennes mamma ens med i någon scen? Det kändes lite konstigt om t.ex. Melinda och hennes bror David stod och bråkade någonstans, och att ingen av deras föräldrar hörde bråket och kunde lägga till något i det. Men däremot tycker jag att Lundvalls skrivsätt har förbättrats och meningarna känns inte lika avtrubbade som de ibland kändes i första delen.

Ser fram emot att fortsätta serien och jag ger del två en stark trea!

Rekommenderar till dig som gillar: diskussion om miljön, rappt och actionfylld berättarteknik och kärleksdrama.

BOKRECENSION & BOKTIPS:
Boken handling:
Melinda önskar inget hellre än att kunna återgå till sitt vanliga tonårsliv innan hon fick veta om druidernas värld & att hon är orakelet druiderna har väntat på in flera generationer. Hon har dessutom ett val att göra mellan två killar: Kastio & Ossian. Vilket är som att välja mellan dag eller natt. Melinda vill inget heller än att kunna förvara sig själv & att vara självständig, vilket resulterar i att hen tvingas be Kastio om hjälp för att kunna träna hen att hantera sin krafter.
Under ett utflykt med Melindas vän Emma sker något förödande. En oväntat varelse från druidernas värld attackerar dem under bussfärden & väninna Emmas liv svävar i fara! Melinda tvingas ta ett beslut som påverkar hens liv drastiskt för att rädda Emmas liv. Vad kommer att ske nu med druidernas orakel?
Jag har läst boken innan skymningen skriven av Madelene Lundvall - BOKSERIE: Och mörkret föll
Citat ur boken:
"Melinda såg åter på det blöta håret och funderade på om hon kunde framkalla lite solsken i sitt rum för att snabbtorka. Hon slöt ögonen och fokuserade hela sitt sinne på solens hetta. Det dröjde inte länge innan hon kunde känns en tempraturhöjning i rummet. Hon öppnade ena ögat, sneglade på spegeln och hajade till. "Vad sjutton?" Hela håret var fullt av blomsterknoppar. Hon ruskade kraftigt på huvudet och lät dem falla till golvet. Det här var ytterligare ett starkt argument för att hon behövde träna sina krafter."
Melinda söker efter sig själv & försöker lära sig att hantera sina nya krafter. Samtidigt så pågår en kärlekskonflikt inom Melinda & valet är mellan Ossian & Kastio. Ska hon välja det röda söta välbekanta röda äpplet eller det grön syrliga & äventyrliga äpplet? Det återstår att se i följande böcker av bokserien Och mörkret föll.
Om du läst böckerna? Är du för TEAM Kastio eller TEAM Ossian?
Boken är lättläst & tempot är lagom. Dock vill jag bara veta mer & läsa nästa del i bokserie! Därför ger jag boken betyget fyra av fem. För att sammanfatta novellen med några ord: identitetssöknade & självkänsla & KÄRLEK & Urban fantasy & naturens krafter!
Följ mig gärna på instagram FruLuleHamilton kontot för fler bokrecensioner & kreativa bilder till mina bokrecension!

sannareads

2019-12-04

"Du är nämligen inte bara ett vackert ansikte. Du inger förhoppning om en bättre framtid till alla som möter dig."

I "Innan skymning" av Madelene Lundvall får vi ännu en gång följa Melinda, flickan som är till hälften människa hälften druid.

Denna boken fokuserar mer på karaktärerna och mindre på druidernas värld och världsbygget. Detta gör att man som läsare verkligen får lära känna Melinda på djupet samtidigt som vi får följa hennes resa då hon försöker lista ut vad hon är menad att göra. Både för druidernas värld och jorden.

Triangeldramat blir intensivare då Melinda slits mellan mystiska Kastio och vänliga Ossian. Vilken kille vill hon egentligen vara med och är det ens ett alternativ att spendera framtiden med någon av dem?

Jag är oftast inte ett fan av just triangeldraman då jag tycker att det kan bli lite mycket men i Innan skymning finner jag inga problem med själva relationsdramat. Vad jag hade lite svårt för var dock att både Kastio och Ossian blev väldigt dominanta och "alfahaniga" då de båda vill ha Melinda. Samtidigt tycker jag verkligen att Melinda försöker stå upp för sig själv, vilket ger ett plus i kanten!

Den sista tredjedelen av boken var verkligen spännande då saker och ting verkligen började förändras. Jag tyckte även resterande delar av boken var intressant läsning då (som jag nämnde tidigare) man får lära känna karaktärerna på djupet, vilket jag verkligen uppskattar.

Boken slutade verkligen spännande så nu ser jag fram emot att läsa "Röda skyar" , vilket är den tredje delen i "Och mörkret föll" .

⭐️ "Innan skymning" får av mig 3/5 stjärnor!

Tack till Madelene Lundvall och Everlasting Publisher för recensionsexemplaret.

I denna del är det mer fokus på känslor och förtvivlan men den har ett spänningsdriv som även här ligger och lurar. Trots att boken nästan helt tillbringas på jorden är den intressant. Jag gillar att få ta del utav känslorna av varje karaktär och den underbara humorn som finns överallt i texten. En sådan läsglädje att få njuta av detta humoristiska som är en av byggstenarna i storyn. Att en fantasy serie som innehåller så lite blod och våld är ett stort plus. Serien har blivit en stor favorit hos mig.