Innan jag glömmer

Gunke, Nina

| 2022

Innan jag glömmer är skådespelaren Nina Gunkes personliga och drabbande berättelse om livet före och efter sin alzheimerdiagnos. Hur är det att leva med en demenssjukdom, vem är man när man inte längre minns och hur förändras livet för den drabbade och för de anhöriga?"Jag står på scenen, Stadsteaterns stora scen. Det sitter 714 personer i publiken och det är dags för min monolog. Plötsligt är det blankt i mitt huvud. Helt blankt. Jag minns inte texten. Det är det värsta som kan hända en skådespelare."   Nina Gunke, känd från många filmer och tv-serier, är bara 52 år när hon drabbas av oförklarliga minnesluckor. "Äsch, det är normalt, jag glömmer också", tröstar vännerna. Men Nina förstår att det inte bara är vanlig glömska. Och det blir värre.   Tretton år senare får Nina diagnosen Alzheimers sjukdom. En obotlig sjukdom som innebär att hjärnans nervceller förtvinar. Hon känner...

Marianne Skoglund

2023-03-28

Ganska ytligt om hennes liv och arbete men episoderna då hon märker av sin sjukdom berör verkligen. En viktig skildring utifrån Alzheimerpatientens egen horisont.

Det här är en biografi där skådespelerskan Nina Gunde fått diagnosen Alzheimers. I boken berättar Nina om hur det är att leva med en demenssjukdom och även om sin karriär.

En väldigt stark bok som berörde mig djupt. I den delen där Nina ska få besked om sin diagnos så fick jag en klump i magen, det var smärtsamt, det kändes ända in i hjärtat. Att få läsa om vad Nina upplever och hur sjukdomen påverkar henne, livet och familjen berör. I boken berättar Nina öppet om både sitt privata liv och även det offentliga som hänt i hennes karriär. Trots att det är ett tungt ämne som lyfts så finns det även kärlek, hopp och glädje beskrivet i boken. Tack Nina för att du delar med sig av dina känslor och upplevelser och pratar om denna sjukdom - det behövs.