Innan frosten

Mankell, Henning

| 2011

På kvällen den 21 augusti 2001 får Ystadspolisen ett märkligt samtal. En person påstår sig ha sett brinnande svanar över Marebosjön. Kurt Wallander åker ut till sjön för att undersöka vad som hänt. I sällskap har han sin dotter Linda som några veckor senare ska träda i tjänst vid Ystadspolisen. De hittar inga spår. Men redan några dagar senare ringer en upprörd lantbrukare och berättar att någon bränt ihjäl en av hans ungtjurar. Allt tyder på att en djurplågande sadist ligger bakom de makabra dåden.

Maritha .

2014-06-12

Har tyckt allt sämre om både Wallander och Mankells skrivsätt för varje bok jag läst (fick ett helt gäng av dem gratis så som tur är behöver jag inte harmas över att jag kastat bort pengar på att köpa dem) och detta var definitivt bottennappet. Denna bok är på tok för lång och domineras av de båda, när man tänker efter, ganska otrevliga människorna Kurt och Linda. Bråkar, skriker, kastar saker omkring sig och är allmänt sura hela tiden. Denna bok lämnar inget positivt efter sig hos mig. Nu tänker jag inte läsa något mer av Mankell.

2011-09-12

Jag lyssnade på ytterligare en Wallander deckare i bilen då jag blev besviken på förra boken Kinesen. Efter att ha lyssnat på denna bok kan jag bara konstatera att Mankell är en ganska slätstruken författare. Förutsägbart och ett ganska töntigt språk. Jag gillade första boken jag läste av Mankell "den femte kvinnan" som var bra och spännande. Jämför man Mankell med tex Nesser så går de inte att jämföra på denna jord. Läs Nesser, Robinson eller andra istället för Mankell för det är bara ett hyfsat tidsfördriv.

Anette Marcusson

2011-03-15

2011-01-16

En av de Wallanderböcker jag tyckt mest om. Kanske för att man här i får en inblick i hans dotters liv och hennes poliskarriär.

2010-07-25

En helt OK Mankell. Inte en av de bättre.

Kjell Matstoms

2010-07-03

Kul med Linda som huvudperson.

Sandra Sjöstedt

2010-06-13

Riktigt bra bok, en av de bästa hittills..

Bengt Månsson

2010-04-04

Någon språkpurist kanske tycker attdet borde heta "Före frosten". Men även detta får sin förklaring.

M W

2009-12-01

Johanna Falkered

2009-07-01

Nu är det Linda Wallander som håller i tyglarna. Minst lika bra som sin far.