Innan du somnar

Ullmann, Linn

| 1999

Det börjar med bröllop: Julie Blom ska gifta sig med sin långe, stilige Alexander. Hennes syster Karin betraktar det hela med en blandning av skepsis och avund. Runt dem samlas medlemmarna av en märklig familj, storslagen och sönderfallande på en gång. Det är Karin som i Linn Ullmanns roman berättar om sig själv, systern och deras familj och deras olika försök att finna kärlek och trygghet. Karin, som försöker och misslyckas med många män, Julie som misslyckas med sin ende. Modern Annie, hon med de oemotståndliga ögonen, som aldrig riktigt velat ge plats åt sina döttrar. Julies och Alexanders lille son, som måste bli tröstad. Men vem tröstar Karin? Linn Ullmann skildrar kärlekens komedi, kärlekens tragedi. Hon skildrar vår samtids kärlek. Linn Ullmann är född 1966, lever i Oslo och är verksam som litteraturkritiker. Innan du somnar är hennes första roman och den...

2017-08-15

Den här boken har så mycket som jag verkligen brukar tycka om. Den är märklig, lite otydlig, ett oklart "slut", snåriga relationer och ett nästintill poetiskt språk. Ändå känner jag väldigt ofta att jag inte tycker så bra om den. För att efter ett tag verkligen beundra flera delar. Det är en ambivalent historia för mig där jag till sist väljer att ge en trea i betyg. Att berättelsen till stor del berättas av en person som verkar vara nästintill mytoman kanske ska vara ett stilistiskt grepp, men för mig gör det att boken pendlar alltför mycket i berättarstil. Från skört allvarlig till bisarr och väldigt showig. Det är många trasiga relationer med mer eller mindre elaka människor, de flesta mår dåligt och skadar varandra. Vilket kan vara otroligt intressant och berörande att läsa om men som mer gjorde ont denna gång. Jag gillade biten om Sander och Karin allra bäst.

2014-02-22

För ojämn. Relationsdrama delarna är emellanåt ok men griper inte tag i mig. Så störs jag av de flummande fantasierna. Kommer att testa fler romaner av Linn då jag ändå känner att det finns ett bra författarskap i grunden.

Louise Ö

2013-07-03

Tyckte mycket om den här boken!

Nathalie T

2012-09-24

Jag läste den här en natt när jag faktiskt inte kunde sova men inte ens sömn gav den mig.

2010-02-05

Har läst två böcker av Linn Ullman, detta var den sämsta.