Innan du dog

När det förflutna hinner ikapp Februari 2005: En narkotikapåverkad tonårstjej bevittnar ett brutalt mord i en park i ett av Stockholms exklusivare områden. Hon ser både förövare och gärningsman, men hennes minnesbilder blandas med groteska hallucinationer vilket gör henne oanvändbar som vittne.Fem år senare: Terapeuten Siri Bergman har äntligen fått balans i tillvaron. Hon är nybliven mamma och kärleken till sambon Markus är stark.Så går hon igenom en gammal kartong med papper som tillhört Stefan, hennes före detta man som tog livet av sig. Hon hittar en osannolik koppling till mordet i parken, en koppling som är svår att bortförklara.Fast Siri trott att hon kommit över Stefans självmord kan hon inte släppa tanken på att hans död har med parkmordet att göra och hon börjar undersöka saken på egen hand. Samtidigt som hon ohjälpligt sugs in i det förflutna hotar hennes eget liv...

Helena Rasmusson

2019-04-03

Lite segare än de andra böckerna i serien, men helt ok!

A H

2019-01-11

Bra

A H

2018-12-13

Bra

Johanna Åberg

2018-11-06

Jag kan nu konstatera att jag älskar böckerna om Siri Bergman!! De första två böckerna var riktiga bladvändare och så är även denna bok!!! Nu ska jag genast kasta mig in i fjärde boken med glädje!!!

2018-02-21

Grebe & Träff skriver riktigt trevliga deckare. Hyfsat trovärdiga med bra karaktärer och ok intriger. denna bok inget undantag.

2018-01-31

Nej, det här var en nergång från det två första om Siri Bergman. Långtradig handling innan något över huvud taget händer och ett riktigt oavslutat slut. Lockar inte till en fortsättning.

Katarina

2016-08-17

På tok för seg - orkade inte igenom.

2016-04-17

Mycket bra!

Lilian Lidforss

2015-07-03

Bra!/Lilian

2013-06-05

Jag gillar verkligen sättet som systrarna Grebe & Träff skriver. Tyvärr tycker jag dock att handlingen var tråkigare än i de tidigare böckerna. Men på det stora hela en klart godkänd deckare!

Hanna *

2013-03-22

Hon skriver på ett sätt så att man känner sig som en fluga på väggen, man känner sig med i historien hela tiden. En mycket väl uppbyggd bok med bra historia!

Tycker mycket om böckerna om Siri, denna är är inget undantag. Spännande och melankolisk

Oj vilken bok! Ingen risk att tankarna far iväg år annat håll där inte. Jag tyckte jättemycket om den. En klar 5.a från mej.

Pia Stendahl

2013-01-04

Jag har sett fram emot denna bok länge och som tur levererar systrarna Grebe/Träff igen. Jag blir inte besviken.

"Innan du dog" fokuserar väldigt mycket på Siri och hennes nyfikenhet men också hennes sorgearbete efter Stefan. Författarna fokuserar mer på människan än på brottet även om det givetvis också är en del av historien.

Jag släpper aldrig riktigt boken när jag inte lyssnar. Den finns med mig hela tiden och jag längtar efter att få stoppa lurarna i öronen och lyssna mera. Det är en bok med bra driv och spänningen är hög.

www.bokbrus.se finns fler av mina ljudboksrecensioner.

Lotta Karlsson

2013-01-04

Nu blev det allt för svart för mig. Förvisso är det väl svart när man har det så som Siri har det. Men att älta huruvida människor har varit sanna och trogna när man själv är så självupptagen, att leva med en polis men inte kontakta polisen när man bör förstå att man är mordhotad, det gör det hela lite för osannolikt för mig.

Ann Simonsson

2012-12-17

En ganska seg historia,nära att jag la undan boken, men den tog sig på slutet så 2,5 poäng blir det iaf.

Rasmusmatte .

2012-12-16

En strålande bra Grebe/Träff uppföljning.

Jenny Hjärtberg

2012-11-16

Blev positivt överraskad för jag hade inte så höga förväntningar. Det är en riktig bladvändare och lättläst. Perfekt avkoppling.

Carolina E

2012-10-31

Siri Bergman är lycklig tillsammans med sin sambo Markus
och deras gemensamma barn Erik.
Så lycklig att hon bestämmer sig för att
göra sig av med sitt förflutna,
det tillsammans med Stefan.

Trots att det är fem år sedan
han begick självmord
står kartongerna med hans saker
fortfarande kvar på vinden.
Det är dags att slänga dem.

Men Siri fastnar i hans saker,
hittar kopplingar bland hans papper
till ett ouppklarat mord vid Karlaplan.
Hon kan inte släppa tanken
på att hon inte kände sin man,
vad var han egentligen inblandad i?
Och varför begick han självmord?

Jag förvånas över hur lätt det är
att komma tillbaka till Siri Bergman
och karaktärerna kring henne,
jag minns dem alla som om det vore igår
jag läste de tidigare böckerna.
Det är positivt.

Jag skulle även säga att det här är
den bästa boken av Grebe & Träff hittills
och det är inget dåligt betyg.

De lyckas med konststycket att skriva om privatspaningar,
ämnet som jag annars alltid tycker är fånigt,
men på något sätt så känns det här ändå äkta.
Känslorna känns äkta och likaså karaktärerna.

De skriver om vardagsbekymmer utan att det känns tråkigt
och mord och spaningar utan att det blir osannolikt.
Däremot är ett stort minus (vilket har varit ett återkommande problem)
att även här blir det förutsägbart,
ibland är Siri mycket dummare än läsaren..

Maria Larsson

2012-10-10

"Innan du dog" är systrarna Camilla Grebe och Åsa Träffs tredje (nästan fristående) roman om terapeuten Siri Bergman.

Siri, som till synes efter ett par turbulenta år, verkar ha funnit lugn, harmoni och lycka i livet. Men hon kan inte riktigt släppa maken Stefans självmord några år tidigare.

När hon en dag går igenom sin döde makes papper finner hon en koppling mellan hans död och ett ouppklarat mord vid Karlaplan.

Liksom de två tidigare böckerna om Siri så är det inga rafflande deckare i högt tempo. Istället lyckas Grebe/Träff skapa en lågmäld spänning som triggar läsarens nyfikenhet. Texten är läsvänlig och har en behaglig rytm. Mer än i de två tidigare böckerna blir vi som läsare överraskade med oväntade vändningar i handlingen.

"Innan du dog" är på så många sätt ett oerhört skickligt hantverk och författarna har haft modet att tänka utanför ramarna vilket gör deras triologi väldigt originell.

Trots att jag är väldigt förtjust i Grebe/Träffs tre böcker så hoppas jag innerligt att de nu låter Siri vila och får försöka återgå till lugn och ro i sitt liv igen. Mer än så här kan man inte mjölka ur från Siri utan att förstöra storheten. Men självklart ser jag fram emot att få läsa mer av deckarduon.

Maria Larsson

2012-10-10

Originell spänningsroman i lågmält tempo, läsvänlig och behaglig rytm i texten.

Rasmus Klamas

2012-09-14

Ett starkt drama som naglade fast mig vid varje sida.

Maria Klamas

2012-09-13

Genre-kategorisera eller inte? Denna bok är kategoriserad som spänningsroman... typ deckare då... å det brukar inte jag gilla, eller ja det ska mycket till innan jag fångas av sådana böcker... men denna bok, en deckare? nja nej, mer ett relationsdrama där mordet bara är en händelse i berättelsen som mer fokuserar på Siri och hennes oavslutade obearbetade relation...en besatthet att nå sanningen, att komma nära honom igen, att känna doften, hans kärlek och varför, vad vinner hon på detta??
Destruktivt... en negativ spiral av lögner... om förtvivlan, om svårigheten att släppa taget...
En helt okej bok, inte tråkig på något sätt men den griper inte tag i mig rent känslomässigt alltså... Funderar mer på hur karaktärerna gestaltas och om det förstärker schablonbilder av hur kvinnor "är" - en diskussion som lyftes på bokcirkeln, och som jag gärna hade diskuterat mer... och det gäller givetvis inte bara denna bok...

Maria Pekkari

2012-09-11

En bok svår att lägga ifrån sig, sk "sträckläsning".

2012-09-02

Jag har läst dom två tidigare böckerna i serien, och jag tyckte mycket om dom båda två. Här är en länk till min recension av den första boken, “Någon sorts frid” från 2009. Och här är en länk till den andra boken, “Bittrare än döden” från 2010.

Den tredje boken i spänningsserien om terapeuten Siri Bergman, “Innan du dog”, var precis lika bra som dom två tidigare, om inte till och med ännu lite bättre.

Boken var lättläst och det var bra flyt i den. Men också mycket spännande och engagerande. Kan helt klart rekommendera boken.

Maria Johnson

2012-09-01

Ett par oväntade vändningar gör att betyget blir en fyra.

Jag har läst både bok 1 och 2 i serien om Siri Bergman och tyckte jättemycket om båda böckerna. Denna bok är tyvärr inte alls lika bra, känns lite slätstruken och dyster på något vis.

Eller också är det jag som tröttnat på deckare, historien från 80-talet om Stefans gamla kompisar var bra. Uppläsaren Anna Maria Käll är suverän

Michaela Schuller

2012-08-05

Helt ok deckare men inget jag kommer att komma ihåg efter en vecka. Bra semesterläsning.