Inmurade

Ollmark, Lena

| 2014

De mest skrämmande spökhistorierna utspelas inte alls på gamla vindar och i övergivna kråkslott, snarare där man borde känna sig som mest trygg och säker. Ingen av byggnadsarbetarna ville erkänna det, men det som fanns bakom tegelväggen i källaren gjorde dem alla illa till mods. Skolbänkarna och katedern var täckta av ett tjockt lager damm. På ett par av bänkarna låg böcker fortfarande uppslagna. Som om en skolklass rest sig upp och lämnat rummet för att sedan försvinna. Vad hade hänt här egentligen? Firnbyskolan har just renoverats inför höstterminen. Leo, Natta och Teddy ska börja sexan i skolan som ligger i närheten av Firnby, samhället som fått sitt namn efter traktens svåra snöstormar. Det skapas genast motsättningar mellan de tre eleverna. Men så händer något nere i källaren, i skolans nya slöjdsal något som de tre tillsammans bevittnar. Bland sågblad, borrmaskiner och brännare verkar...

Den handlade om en snöstorm för hundra år sedan. Den var bra för den handlade mycket om död. Jag tycker att 14 -16 ska läsa den

Almunge skola, 4B

2021-12-17

Jag tycker att den här boken är rolig och spännande. Och det händer saker ofta.

Almunge skola, 4B

2021-12-17

Den var spännande.

Anna Hedenstedt

2015-09-26

Faktiskt överraskande läbbig! :-) Eleverna kommer att gilla den.

Lotta Lettenström

2015-08-20

Jag tyckte det var en välskriven bok. Den var riktigt otäck. Den beskriver också vad olika vi är som individer. De tre huvudpersonerna är väldigt olika.