Inmurad

Strömberg, Mikael

| 2017

Del 2: Väsen. Kent bor tillsammans med sin mor Gun på Blidö i Roslagens skärgård. Omständigheter i det förflutna har lett till att de lever ett isolerat och ensamt liv. Den här våren inträffar en serie märkliga händelser på ön. Två män drunknar under mystiska förhållanden i Kyrkviken, Gun blir inlagd på sjukhus och Kent får ärva en helt främmande mans alla ägodelar. När Kent genomsöker den stuga han fått överta finner han ett brev som enbart är ämnat att läsas av honom själv. Det berättar om en hemlighet som bevarats på Blidö i århundraden. En skrämmande historia som rör öns befolkning, kyrkan och dess omgivning. Kent ser det som sin plikt att undersöka sanningshalten i det han läst. Dessvärre är han inte ensam om att känna till den mörka historien.

2018-03-07

Anna Maria Käll läser som vanligt bra och boken går att lyssna på, men den ger mig absolut nada! Ingenting som jag kan rekommenderar!
Mitt slutbetyg blir, en 2:a!

Marina Pedersen

2016-10-30

Nja

2015-11-25

Jag älskar ju skräck, speciellt när den bygger på gamla myter och legender. Mikael Strömberg använder vår nordiska folktro för att bygga sina historier. I våras läste jag Vätten och nu var det dags för Inmurad, som bygger på sägnen om kyrkogrimen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/11/inmurad-av-mikael-stromberg.html

Marc Moore

2014-09-30

Det finns ju verkligen ingen person att tycka om i boken, lite besviken blev jag allt efter att ha läst och tyckt om Vätten.

Sofia Rylander

2013-05-05

Tycker bara den var overklig och konstig. Slarvigt språk.

Emma Westberg

2013-02-15

Språkmässigt kommer den upp i en högre nivå än "Vätten", men när det gäller spänning så vinner föregångaren. En bra bok trots det, och jag ser verkligen fram emot mer från den här författaren!

Kickie Boman

2013-01-09

Nja, ganska bra, men hade trott den skulle vara bättre...

Den förra boken, vätten, var mycket bättre! Blev rätt besviken på den här.

Annelie A

2012-06-26

Mikael Strömberg har gjort det igen! Läste hans debutroman förra sommaren och tyckte att det var något av det bästa som jag hade läst på länge. Därför var det med viss tvekan jag slog upp första sidan på "Inmurad" och började läsa, jag var rädd att hans andra bok inte skulle kunna mäta sig med "Vätten" men rädslan var obefogad. Inmurad är precis lika bra som hans debutroman och jag längtar redan efter nästa bok.

2012-06-06

För ungefär ett år sedan så läste jag Mikael Strömbergs debutbok ”Vätten”. Jag blev helt tagen av den boken, och det var en av dom absolut bästa böckerna under hela 2011, tycker jag.

Nu har jag läst hans andra bok ”Inmurad”. Och lite undrade jag innan, om jag kanske skulle bli lite besviken, och att den inte skulle nå upp till samma nivå som ”Vätten”.

Men det gjorde den! För ”Inmurad” var också jättebra! Om jag måste jämföra dom två böckerna, så var kanske ”Vätten” lite, lite bättre. Men ”Inmurad” är precis snäppet under, och också helt klart värd en femma.

Och även om ”Inmurad” handlar om helt andra saker än vad ”Vätten” gör, och det är helt andra huvudpersoner, så påminner dom ändå lite om varandra.

Jag tror att det är kombinationen av nordisk folktro, ren skräck, våld och blod, och dom mycket bra beskrivningarna och porträtten av helt vanliga människor i vardagssituationer, som gör att det blir så bra.

(Läs gärna min recension av ”Vätten”, för allt jag skriver om den, passar också in på ”Inmurad”).

Jag tycker att Mikael Strömberg är en fantastiskt bra författare, och jag hoppas verkligen att han utkommer med minst en bok om året, i många, många år framåt!

Så jag rekommenderar varmt ”Inmurad”, och också ”Vätten”, som nu också finns i pocket.